Karrierevalg i en Grenseløs Karriereverden Perspektiver og utfordringer Erik Haug

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Samhandling.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fra prøving og feiling til
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Hva er hensikten med karriereveiledning?
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Selvfølelse vs selvtillit
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning

VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Introduksjonssenteret
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Undervisning om Joyce Travelbee
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Etikk.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Veiledning av studenter
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
CIP - karriereveiledningsmodell
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Etikk for finansielle rådgivere
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Studieveilederens verktøykasse
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
Opprettholdende faktorområder
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Karriereveiledning i grupper
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Hvordan gjøre gode karrierevalg
Elevforutsetninger for religionsundervisning
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Livsstilsending - uke 5 -
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
SÅ FINT DU IKKE ER SIKKER PÅ HVA DU VIL BLI….
Helsesøsterkongressen 2017
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Karrierevalg i en Grenseløs Karriereverden Perspektiver og utfordringer Erik Haug

”Puttekassen” - fire ulike virkelighetsforståelser

Både klosser og boksen er i forandring

1) Konteksten og individet er stabilt Personer og yrker viser tilstrekkelig stabilitet/konsistens over tid til at det er forsvarlig å predikere resultater i et langtidsperspektiv Gjennom logisk resonering og kartlegging av samsvaret mellom personen og konteksten kan man finne et endelig yrke/utdanning

2) Individet utvikler seg innenfor fastlagte rammer Her vil individet stadig være i utvikling, men innenfor en gitt utviklingsramme Målet er innhenting av informasjon om hvordan man ligger an i forhold til den standardiserte utviklingen fra barndommens vekst, gjennom studietidens utforskning, voksenlivets etablering og bekreftelse, og til alderdommens avslutning på livet

3) Individualistens våte drøm Personorientert karriereteori Individets interesser, evner osv er fra en gitt alder stabilt, og verden rundt må legge til rette for at hver enkelt får realisert sitt potensial Ungdommens jobb blir å finne ut hvem man er, og hva/hvor man vil bruke denne kompetansen

4) Den grenseløse karriere Her vektlegges det at både individet og konteksten vil være i en livslang forandringsprosess For hver enkelt innebærer dette at man må ha en åpen, bred og fleksibel forståelse av seg selv og sine valgalternativer, både i framtiden, men også i forholdet mellom ulike livsroller her og nå Å utvikle ny kompetanse og nye interesser blir ikke bare sett på som mulig, men også i stor grad nødvendig for å henge med i utviklingen

Fire virkelighetsforståelser Konteksten er stabilt/bestemt Konteksten er skiftende/ under utvikling Individet er stabilt/bestemt 1) ”Finn din jobb og bli der” (Holland 1957) 3) Finn din unike kompetanse, så vil verden rundt legge til rette for deg (Hall 2004) Individet er skiftende/ under utvikling 2) Individet utvikler seg innenfor fastlagte rammer (Super 1957) 4) I vid forstand en grenseløs karriere (Mirvis & Hall 1994)

Teoretiske referanserammer ”Finn din jobb og bli der” (Holland 1957) ”Finn din jobb og bli der” (Holland 1957) Integrert teoretisk Referanseramme (Osipow 1990) Integrert teoretisk Referanseramme (Osipow 1990) Individet utvikler seg innenfor fastlagte rammer (Super 1957) Individet utvikler seg innenfor fastlagte rammer (Super 1957) Finn din unike kompetanse, så vil verden rundt legge til rette for deg (Hall 2004) Finn din unike kompetanse, så vil verden rundt legge til rette for deg (Hall 2004)

Ulike beslutningsstiler  Rasjonell  Intuitiv  Avhengig/uavhengig  Et fjerde alternativ?

Den rasjonelle veien til valg  Definere hva som er målet  Samle inn relevant faktakunnskap om seg selv og aktuelle yrkesområder  Evaluere informasjonen man finner  Identifisere alternativer  Bestemme prioritert rekkefølge for disse alternativene  Predikere utfallet av et gitt valg, og lage en gjennomføringsstrategi

Den intuitive veien til valg The person simply knows something he or she needs to know, without knowing how he or she knows it. Frances Vaughan Intuitiv bevissthet kan deles inn i fire hovedkategorier  fysisk  emosjonell  mental  spirituell intuitiv bevissthet

Den avhengige veien til valg  Intensjonen bak handlingen legges utenfor individet.  Elevens valg styres, og er avhengig av hva alle andre mener vil være det beste valget  Kan komme i et ensidig avhengighetsforhold til kulturelle, sosiale, globale, religiøse og personlige fortellinger  Karrierevalg styres av for eksempel familiens ønsker og forventninger, venners valg, sosioøkonomiske begrensninger eller et samfunns normer og regler.

Alternativ X  Kritiserer uavhengighetsparadigmet for å være alt for ego-orientert, i en verden hvor menneskets eksistens er basert på kommunikasjon og samhandling  Eleven er avhengig av respons fra andre for å kunne realisere sine intensjoner og drømmer, og dette er kun mulig gjennom et aktivt møte med den andre  Innebærer å anerkjenne en selvutilstrekkelighet hos mennesket i egen vekst og utvikling  Vi tar ikke valg i et vakuum, men i en kontekst

Karrierevalg – et livsløpsprosjekt  Stadig økende krav til omstilling og fleksibilitet på arbeidsmarkedet  En norm i samfunnet om at man stadig må være på vei mot noe nytt  Tradisjonelt ble karriereutvikling sett på som en lineær oppadgående prosess  I den nye tenkningen rundt karriere blir utviklingen sett på som mange små utviklingsløp  Evne til utforskning blir en kjernekompetanse å lære elevene

Verktøy for utforskning av karrieremuligheter David Kolbs eksperimentelle læringsteori Konkrete erfaringer Aktiv utprøving av handlingsalternativene Refleksjon Formulere handlingsalternativer

Utgangspunkt i her og nå-situasjon Erfaringer Interesser Hvilke fag fasinerer eleven? Lytte til både fornuft og magefølelsen i møtet med informasjonskilder

Utgangspunkt i et framtidig mål Drømmer Hva hvis… ”jobbe med mennesker” Hvem eller hva er det som kan hjelpe meg fram til målet jeg setter meg? Hvilke verdier er viktige for eleven i et framtidig yrke? Innta en undrende holdning til seg selv og de muligheter man ø nsker å gripe!

Visualisering av veien til målet (Brott 2005)

Utfordringen ”Vi lever i en kompleks virkelighet med mange motsatte trender. Utfordringen er å komme fram til nyanserte betraktninger av barns hverdagsliv, og unngå bastante kategorier.” Anne Trine Kjørholt, leder for Norsk senter for barneforskning (NOSEB)