Praktisk filosofi med ungdom

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Fra ord til liv Mars 2011.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Filosofiske samtaler med barn
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Filosofi for folk flest
Hvordan intervjue en forsker?
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Danning i skolen – et truet prosjekt?
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
EPISK DIKTNING inkl novelle
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Filosofi og etikk Horisonter Kapittel 1.
- roller og forventinger
Etiske modeller - hva er det?
Oss & Dem ???.
Sosiologi i barnehagen
Roman- og novelleanalyse
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
I dag: litt om kommunikasjon
Etikk.
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
12 Reflekterende lesing.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Etikk i pedagogisk arbeid
Relasjoners betydning i pedagogisk arbeid
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
FILOSOFI - IDRETTSFILOSOFI
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Problemløsning.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Argumenterende tekster
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Filosofiske samtaler med barn
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Helsesøsterkongressen 2017
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Antikkens filosofer 8. trinn
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Praktisk filosofi med ungdom Guro Hansen Helskog Modum Bad - Samlivssenteret Guro Hansen Helskog

Hva vi skal gjøre de neste fem timene: 1. Praktisk filosofi med utgangspunkt i Dialogos – perspektivet og grunnlagstenkningen 2. Fire praktiske øvelser 3. Oppsummerende og avsluttende dialog om samtaleledelse generelt og filosofi med ungdom spesielt Pauser ved aktivitetsskifter. Lunch ca 12.00 Guro Hansen Helskog

Selv om forsøket på å skape fred i verden gjennom indre forvandling av enkeltmennesker er vanskelig, er det den eneste måten (…). Fred må først utvikles inne i enkeltmennesket. Og jeg tror at kjærlighet, medfølelse og uselviskhet er det grunnleggende fundamentet for fred. Så snart disse egenskapene er utviklet hos ett menneske, er han eller hun i stand til å skape en atmosfære av fred og harmoni. Denne atmosfæren kan utvides fra enkeltmennesket til hans familie, fra familien til samfunnet, og etter hvert til hele verden. Dalai Lama Guro Hansen Helskog

Herder: Bildung zur Humanität Å utvikle sin humanitet – sin menneskelighet - er en oppgave for hvert individ og for hver generasjon hvis de skal unngå å synke ned i brutalitet og destruktivitet. I prosessen med å bli et sant menneske, trenger vi i særlig grad språk. Ordene er som briller eller øyne, og man er avhengige av språket for å se – oss selv, våre handlinger og våre relasjoner til andre og til verden. Opplysningstidshumanistene behandlet det individuelle og det allmenne, det private og det offentlige, det pedagogiske og det politiske som sammenvevde enheter. Guro Hansen Helskog

Eksempel: William Shakespeares skolegang i 1580-årene Skolens hovedmålsetting: Å utvikle tankens klarhet og evnen til å føre en fornuftig og presis argumentasjon. Middelet: Filologiske og litterære studier. Latin og gresk Moralsk-etisk vinkling på undervisningen – hvordan bli et godt samfunnsmenneske? Språk ble sett på som synliggjort tenkning. Å forbedre menneskets språkbruk var ensbetydende med å forbedre hjernen, og å høyne dets intelligens. Grammatikk, retorikk, logikk, moralfilosofi, litterære studier (antikkens tekster – Ovid, Vergil, Horats, Juvenal, Persius). Tekstene skulle leve videre i menneskenes sinn og gi næring til deres tenkning og forståelse Guro Hansen Helskog

400 år etter Shakespare, og 200 år etter Herder: Fragmentering, spesialisering, individualisering Av måten individet snakkes om og behandles av ”staten”: - helse/sosial/psykiatrifeltet - barne- og familiefeltet - utdanningsfeltet - kultur- og kirkefeltet Av vitenskapene – behandler og snakker om mennesket på svært ulike måter - naturvitenskapene/biologien - samfunnsvitenskapene - de humanistiske fagene Guro Hansen Helskog

Where is the wisdom we have lost in knowledge? Where is the knowlegde we have lost in information? T.S. Eliot 1934 Guro Hansen Helskog

Et menneske som bare styres av fornuften, er en barbar. Et menneske som bare lar seg styre av følelsene, er en villmann. Friedrich Schiller: Om menneskets estetiske oppdragelse i en rekke brev (1795) Guro Hansen Helskog

Filosofiske samtaler som visdoms- og klokskapsdannende praksis Ordet ”filosofi” stammer fra gresk ”filo” (kjærlighet, venn) og ”sophia” (visdom, innsikt, klokskap). Filosofi blir da ”kjærlighet til visdom” En filosof blir en som er ”venn av innsikt og klokskap” Både klokskap og visdom har med kunnskap, følsomhet og moral å gjøre (det sanne, det skjønne og det gode) Kant: Filosofen er en ”mester i visdommen” Guro Hansen Helskog

Dialogos ”Dia” betyr ”gjennom” ”logos” betyr bl.a. ”ord”, ”fornuft”, ”tale” og ”Visdom” Navnet Dialogos viser således både til den praktiske virksomheten bøkene legger opp til, og til formålet med arbeidet: Vi undersøker ordene våre, eller forestillingene, ideene og begrepene våre Vi øver opp fornuften eller tenkningen vår Vi gjør det gjennom å tale sammen i filosofiske samtaler Vi søker visdom gjennom dette arbeidet Guro Hansen Helskog

Den filosofiske væremåten Tvilende og spørrende holdning til etablerte sannheter, også egne. Ser at enhver sak har minst to sider, og at tvilen står i sannhetens tjeneste. Nøyer seg ikke med en overflatisk forståelse av fenomenene, men søker under og bak Guro Hansen Helskog

Viten er tvetydighetens kunst Viten er tvetydighetens kunst. Bare den som vet å sette motsatte muligheter i likevekt, er vitende (Søren Kierkegaard). I en filosofisk samtale: Få elevene til å lete etter/se flere mulige svar, lete etter argumenter for og imot, finne motsetninger/tvetydigheter, får folk til å lytte til hverandre, gjenta, oppsummere osv Guro Hansen Helskog

DIALOGOS Praktisk filosofi 2. Argumentasjon og begrunnelse 3. Kriterier og perspektiv 4. Tolkning og forståelse 5. Erfaring 6. Eksistens  7. Følelser 8. Mennesket i sammenheng 9. Etikk og moralsk handling 10. Visdom Guro Hansen Helskog

Fire praktiske øvelser Øvelse med utgangspunkt i Dialogos – -formulering av filosofisk spørsmål ”Hva er sammenhengen mellom erfaring og identitetsdannelse?” - arbeid med personlige eksempler ”Bør elever behandles likt?” Arbeid med motsatte argumenter ”Hva innebærer det å være en god klasseleder?” Arbeid med svar Guro Hansen Helskog

Praktisk filosofi med utgangspunkt i Dialogos: Vi starter som regel filosofiøkten med en hendelse: Å lese en tekst, studere et bilde, gjøre en øvelse, spille et rollespill. Hensikten er å sette i gang tankene, og etablere en felles erfaring og et felles utgangspunkt å arbeide ut fra. Guro Hansen Helskog

Kap 3 Kriterier og perspektiv Økt 23 Øynene som ser Guro Hansen Helskog

Et filosofisk spørsmål Handler ikke primært om konkrete fenomener eller fakta Kan ikke knyttes til enkeltmenneskers private agenda (blir da et psykologisk spørsmål) Har en fundamental karakter og henger sammen med dypereliggende forhold Formuler et filosofisk spørsmål med utgangspunkt i øvelsen vi akkurat har gjort. Guro Hansen Helskog

Formulering og undersøkelse av personlige eksempler Hva er sammenhengen mellom erfaring og identitetsdannelse? Finn et eksempel på en gang du selv gjorde en erfaring som samtidig virket identitetsdannende i ditt liv. Kriterier: Det skal være en spesiell hendelse Den skal være avgrenset i tid, og kunne fortelles som en kort historie med en klar begynnelse, et tydelig handlingsforløp og en klar avslutning. Du bør ha litt avstand til hendelsen, slik at du kan forholde seg analytisk til den. Guro Hansen Helskog

Metasamtalen Hva har vi gjort? Hva har vi kommet fram til? Hva fikk vi ut av det? Hva følte jeg underveis? Hva tenkte jeg underveis? Hva lærte jeg? Hvilke grep brukte samtaleleder? Guro Hansen Helskog

Hvorfor personlige eksempler? Å ha ord ≠ å forstå noe Ordene kommer fra den ytre verden. Hvis ordene forblir utenfor oss, får de ikke noen dypere, indre mening for oss. Vi må gjøre dem til våre gjennom å legge erfaring og opplevelse inn i dem. Å lære er å oppdage Guro Hansen Helskog

Formulering og undersøkelse av argumenter Bør elever behandles likt? Ja, fordi…. Nei, fordi…. Guro Hansen Helskog

Les opp argumentene. Lytt til de andres argumenter Les opp argumentene. Lytt til de andres argumenter. Finn et argument du er helt uenig i. Skriv det ned. Guro Hansen Helskog

Metasamtalen Hva har vi gjort? Hva har vi kommet fram til? Hva fikk vi ut av det? Hva følte jeg underveis? Hva tenkte jeg underveis? Hva lærte jeg? Hvilke grep brukte samtaleleder? Guro Hansen Helskog

Formulering og undersøkelse av svar Hva innebærer det å være en god klasseleder? Formuler et svar i én setning Guro Hansen Helskog

Metasamtalen Hva har vi gjort? Hva har vi kommet fram til? Hva fikk vi ut av det? Hva følte jeg underveis? Hva tenkte jeg underveis? Hva lærte jeg? Hvilke grep brukte samtaleleder? Guro Hansen Helskog

Grep du kan bruke i ledelsen av samtalene: Be ungdommene vurdere utsagnet sitt i forhold til utgangsspørsmålet Be ungdommene utsagn, eksempler osv mht likheter og forskjeller Spørre etter grunner/argumenter Spørre etter motargumenter Spørre etter eksempler Spørre etter moteksempler Spørre om noen kan gjenta det siste taler sa (sikrer at alle lytter, at alle har forstått taleren rett) Guro Hansen Helskog

Grep du kan bruke forts… Avbryte innspill underveis fordi de ikke svarer på spørsmålet, ikke holder seg til temaet eller blir for omstendelige Be folk formulere seg kortere – trekke ut essensen av det som er sagt Bruke håndsopprekning: Hvem er enige med…? Hvem er uenige med…? Be ungdommene se seg selv utenfra: Hva kjennetegner en person som sier/gjør…? La ungdommene få tenkepauser (med eller uten skriving Be noen oppsummere tankeveien vi har gått så langt Hold en metasamtale Guro Hansen Helskog

Å lede filosofiske samtaler Tenk i spørsmål, ikke i svar Utforsk temaet/spørsmålet/problemet sammen med ungdommene, men la dem lete etter svaret selv Unngå å si hva du mener så lenge undersøkelsen pågår Lytt til ungdommene, og sørg for at de lytter til hverandre Få ungdommene til å vurdere hverandres innspill Vær tilstede i samtalen, og ha samtidig så mye distanse til det som skjer at du klarer å vurdere hva som skal være ditt neste valg. Guro Hansen Helskog

Hvordan kan filosofisk refleksjon med ungdom være verdifullt? Først: Det ligger et premiss implisitt i dette spørsmålet, Hvilket? Dernest: Formuler et svar i én setning Guro Hansen Helskog

Filosofisk praksis som søken etter visdom Å søke visdom er å søke Sannhet, Skjønnhet, Godhet, Kjærlighet, Medfølelse Selvrefleksjon Selvstendig tenkning Erkjennelse og anerkjennelse Etisk bevissthet Språklig bevissthet Analytisk og kritisk evne Åpen, spørrende og fleksibel holdning Evne til å gå i virkelig dialog Toleranse, respekt, tillit, likeverd Konfliktforståelse – konfliktforebygging – konflikthåndtering Gjennom samtalen omdannes gruppen til et undrende, reflekterende og undersøkende fellesskap. Guro Hansen Helskog