Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

I dag: litt om kommunikasjon

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "I dag: litt om kommunikasjon"— Utskrift av presentasjonen:

1 I dag: litt om kommunikasjon
Hva har kommunikasjon med prosjekt å gjøre? Hva slags kommunikasjon har vi bruk for å vite noe om? Kommunikasjon og prosjekt henger sammen

2 Viktig : hvordan mennesker reagerer når de tar imot informasjon
Avhengig av holdning til sender Tillit Velvilje Hva man mener om senders hensikt Avhengig av kunnskap Avhengig av hvordan informasjonen blir presentert

3 Delta i kommunikasjon/presentere informasjon
Kommunikasjonssituasjonen Kontekst Informasjonsbehandling i hjernen Hukommelsens rolle Forsvarspreget kommunikasjon Om forhandlinger, gruppe - video

4 Kommunikasjonssituasjonen
sender mottaker tekst kontekst dessuten: hensikt (mål) resultat (effekt)

5 Kontekst det som omgir teksten, totalsituasjonen
kan forandre innholdet i en tekst fullstendig

6 MÅLTIDET ER FERDIG kan bety, alt etter kontekst
Vi fikk stekeovnen til å fungere du har to timer igjen å leve sett dere til bords nå starter festen jeg har gjort det jeg lovte kan jeg gå hjem nå?

7 Den som sender informasjon,må innrette seg etter konteksten:
Situasjonen mottakers person Mottakers forhold til sender Mottakers kapasitet for informasjonsmottak

8 Hukommelsen spiller en viktig rolle
Hukommelsen består av (minst) to hoveddeler: langtidshukommelse og arbeidshukommelse/korttids-hukommelse

9 Langtidshukommelsen lagrer alt som kommer inn, i kortere eller lengre tid Enorm kapasitet - kanskje alt vi har opplevd

10 Korttidshukommelsen lagrer og bearbeider informasjon
krever aktiv oppmerksomhet Korttidshukommelsen har liten kapasitet- BARE 7+- ELEMENTER OM GANGEN

11 Demonstrasjon

12 Hvordan øke hjernens kapasitet på informasjonsbehandling
Automatisere operasjoner tale, lesing, bilkjøring,skriving omstrukturering av informasjon - større enheter sammenkobling av elementer sammenligning med kjente fenomener skjemaer

13 Skjemaer - kunnskapsstrukturer i hjernen
nødvendig for å oppfatte verden (få mening) nyttig til å forenkle kommunikasjon hver person har sine standardverdier for et skjema standardverdiene brukes der ikke noe annet blir sagt det finnes underskjemaer og «hypertekstlinker« for mange skjemaer

14 De fleste kunnskapene våre er knyttet til skjemaer
Uten skjema kan vi ikke behandle informasjonen et voksent menneske har bygd opp skjemaer i hjernen for alle slags kunnskaper

15 Skjemaer gir oss forventninger
Eksempel: Mary hørte iskremmannens bjelle oppe i gaten. Hun husket fødselsdags-pengene sine, stormet inn i huset og låste døra

16 Forholdet mellom sender og mottaker er viktig for konteksten
mottaker må tro at sender snakker sant mottaker må akseptere senders hensikt negative følelser: frykt, sinne, aggresjoner - gjør kommunikasjon vanskelig forsvarspreget kommunikasjon: en vanlig grunn til dårlig kommunikasjon

17 Forsvarspreget kommunikasjon
betyr at partene er mer opptatt av å forsvare seg mot anklager enn å kommunisere om sak ødelegger kommunikasjonsklima og samarbeid

18 Man får forsvarspreget kommunikasjon og dårlig klima ved å :
anklage andre direkte overhøre andre, ikke lytte, være uhøflig forsøke å kontrollere andre ikke innrømme feil gi råd uten å være spurt mistenkeliggjøre andre

19 Man får et godt kommunikasjonsklima ved å:
lytte aktivt, være høflig, vise respekt være åpen rose andre, oppmuntre ta alt i beste mening akseptere andres måte å gjøre ting på


Laste ned ppt "I dag: litt om kommunikasjon"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google