Lesing og minoritetselever

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Hva trenger din skole? Fagtekster Lesing Presteheia skole Kristiansand
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
2 Leseferdigheter og lesevaner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
VEILEDET LESING – halvdagskurs fredag 30. mai 2008
Leselos Metakognisjon - målretting
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
12 Reflekterende lesing.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
Framtida nå – les og forstå!
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Tankekart og læringstrategi
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Viderekommen lese- og skriveopplæring ALU 2,
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Lesing og lesestrategier
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
Forrådt Av Amalie Skram.
Den andre leseopplæringa Norsk
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Den andre leseopplæringa LUB
Norsk som andrespråk LUT 2,
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Norsk som andrespråk – ein introduksjon Eik, v/ Maria Elisabeth Moskvil.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Revidert læreplan i engelsk
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Lesing og minoritetselever VLSM 2. mars 2009 Marit S. Solem

Oversikt over økta Hvem er minoritetseleven? Hva vil det si å kunne lese? Hva vet vi om minoritetselevers lesing? Utfordringer i leseopplæringen for språklige minoriteter

Hvem er minoritetseleven? ”Hva er likheten mellom en tolvåring fra Vietnam som har bodd hele livet i Norge og gått på skole her, og en tolvåring som kommer til Norge som flyktning fra Irak og verken kan lese eller skrive? Jo, begge er såkalte ’minoritetselever’ i den norske skolen.” Debattinnlegg av Rita Kumar, publisert i VG 05.09.08 http://www.kim.no/templates/Artikkel.aspx?id=2621

Tospråklig: ”… er en som i de fleste situasjoner uten videre kan anvende to språk som kommunikasjonsmiddel og gå over fra det ene til det andre dersom det er behov for det.” (Els Oskaar, sitert fra Skutnabb-Kangas: Tvåsprålighet, 1981) Hva er minoritetselever – og hva er en tospråklige elever?

Er det noen vits i at elevene skal være tospråklige? Et språk er et kommunikasjonsmiddel og et identitetsuttrykk Det tar ca 2 år å beherske et språk fullgodt til kommunikasjon Det tar 5-7 år å lære et språk fullgodt til å kunne bruke det som redskapsspråk

Andrespråkslæring Mellomspråk (innlærerspråk) Morsmål Målspråk m1 m2 (Førstespråk) (Andrespråk) Målspråksnært mellomspråk

Tospråklige ferdigheter Muntlige ferdigheter Skriftlige ferdigheter Reseptive ferdigheter LYTTE LESE Produktive ferdigheter SNAKKE SKRIVE

Hva vil det si å kunne lese? OECDs definisjon fra 1999: Leseferdighet/literacy beskrives som en persons evne ”til å forstå, bruke og reflektere over skrevne tekster, for å oppnå sine mål, for å utvikle sin kunnskap og sitt potensial og for å delta i samfunnet”

Hva vil det si å kunne lese? (2) Lesing = avkoding x forståelse (x motivasjon)

Hva vil det si å kunne lese? (3) Kontekst Tekst Setninger Fraser Ord Morfemer Bokstaver

Sentrale lesemåter (PISA) Hente informasjon Tolke og trekke slutninger Reflektere over det man har lest

Nøkkelprinsipper (Santa/Engen) Bakgrunnskunnskaper er viktige for leseforståelsen. Gode lesere prøver aktivt å få mening ut av det de leser. Elevene trenger mange anledninger til å snakke med hverandre om hva de lærer. Gode lesere er metakognitive. Elvene trenger mange anledninger til å skrive om hva de lærer.

Nøkkelprinsipper (forts.) 6. Gode lesere og skrivere har en intuitiv forståelse av forfatterens håndverk. 7. Gode lesere kan organisere opplysninger på mange måter for å lære. 8. Elevene lærer å tenke strategisk når lærerne lærer dem disse prosessene direkte ved å forklare og modellere. 9. Elevene lærer å forstå ved å utføre mange forskjellige tankekrevende aktiviteter med et emne.

Å lese som grunnleggende ferdighet i LK06: Å kunne lese i grunnleggende norsk for språklige minoriteter innebærer å lese norske tekster og videreutvikle sine leseferdigheter. Det innebærer også å bygge opp og utvide ordforråd, og å få leseerfaringer og opplevelser. I lesing inngår utvikling av strategier for å forstå nye ord, begreper og språklige mønstre. Det dreier seg også om å utvikle ferdigheter til å forstå og tolke innholdet i varierte tekster.

Hva vet vi om minoritetselevers lesing? PIRLS 2001: Norge var det landet blant 35 internasjonalt som hadde størst forskjeller i leseferdighet mellom minoritetselever og majoritetselever Kulbrandstad (1998): Verken ordavkoding eller leseforståelsen er like god hos minoritetsspråklige. Alver (2004): Særlig problemer med å lese fagtekster. Fokus på ordnivået gjør at de mister oversikt over det mer overordnede budskapet i teksten

Minoritetselever og ”Osloprøven” (resultater fra dybdeundersøkelse, 2002) Trekk som kjennetegner problematiske oppgaver: svaret kan ikke gjenfinnes direkte i teksten det kreves forståelse av metaforer, sammenlikninger eller lite kjente enkeltord enten i teksten eller i oppgave-formuleringen eleven må sammenholde flere opplysninger som kan finnes ulike steder i teksten oppgaveformuleringene inneholder nye opplysninger, definisjoner eller forklaringer som skal anvendes Tekster med overskrifter eller innledninger som forteller hva teksten handler om, er enklere å forholde seg til enn tekster som starter in medias res, og som har overskrifter som er vanskelige å forstå eller som sier lite om tekstens innhold.

Utfordringer i leseopplæringen for språklige minoriteter Kontekst Tekst Setninger Fraser Ord Morfemer Bokstaver

De vanskelige ordene.. ”Når du leser, er det lett, men noen ord er vanskelig å si og forstå. Noen, men ikke alle […] Ord du ikke har hørt før […] Hvis det er et viktig ord jeg ikke forstår, blir det vanskelig. Hvis jeg forstår de viktige ordene, går det bra.” ”Jeg skriver ordene jeg ikke forstår, samler ordene og spør læreren: jeg spør om ordene jeg ikke forstår” Moskvil (2006): ”Når den minoritetsspråklege møter fagteksten”

Ord i fagtekster Fagterminologi Andre abstrakter Sammensetninger Gammeldagse ord Ord fra spesialfelt Metaforer

Arbeid med fagtekster Prosessorientert leseopplæring: Førlesefasen Etterlesingsfasen

Modellering av lesing Lise Iversen Kulbrandstad: http://noa.cappelen.no/index.cfm?fuseaction=site.article&article_id=27

Teksten som Shahnaz leser linje for linje: Shahanaz´ tanker etter hver linjes lesing Frakken 1. Noe man har på seg Uten deg 2. Ikke med deg kjære 3. Kanskje de er kjærester? ville jeg henge 4 a. Meg? Skal han henge seg selv? Lise: Hvem er jeg, og deg? Shahnaz: Jeg er meg (peker på seg selv), kanskje de er kjæreste? Lise: Hvis jeg ikke er deg, hvem kan det være da? Shahnaz: Han som har skrevet diktet? Lise: ville jeg henge ... 4 b. Et bilde kanskje? på loftet bestandig. 5. På loftet? Å ? frakken er jeg! Lise: Ja, hvem er deg? Shahnaz: Jeg som har frakken på.

Et eksempel på vellykket leseopplæring - Nylund Skole i Stavanger, 20% minoritetselever Viktige suksessfaktorer: Klasserommet og læringsstasjonene Foreldredeltakelse Utdanning av lærere Spesialundervisning Åse Kari H. Wagner, Universitetet i Stavanger, Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning, http://www.norsk-logopedlag.no/tidsskrift0606/minoritet.htm

Kartleggingsmateriell Læreplandokumentet: http://udir.no/templates/udir/TM_Læreplan.aspx?id=2100&laereplanid=431050 Kartleggingsmateriell http://udir.no/upload/Kartleggingsprover/UDIR_Kartleggingsmateriell_bm_301007.pdf Veiledning http://udir.no/upload/Brosjyrer/veileder.pdf Intro til alle tre delene: http://udir.no/upload/Brosjyrer/infoark.pdf

Referanser og anbefalt litteratur Engen og Kulbrandstad (2004): Tospråklighet, minoritetsspråk og minoritetsundervisning. Gyldendal Akademisk Forlag Kulbrandstad, Lise Iversen (1998): Lesing på et andrespråk. En studie av fire innvandrerungdommers lesing av læreboktekster på norsk. Acta Humaniora 30, Oslo: Universitetsforlaget Kulbrandstad, Lise Iversen (2003): Lesing i utvikling. Fagbokforlaget (særlig kap 8) Moskvil, Maria (2006): ”Når den minoritetsspråklege møter fagteksten” I: Maagerø og Seip Tønnesen (red.): Å lese i alle fag. Universitetsforlaget Maagerø og Seip Tønnesen (red.)(2006): Å lese i alle fag. Universitetsforlaget Selj m.fl. (red)(2008): Med språklige minoriteter i klassen. Andrespråkslæring og andrespråksundervisning. Cappelen Akademisk Forlag (bla artikkelen av Alver) Aamotsbakken m.fl. (2005): Vurdering av læremidler med fokus på flerkulturelt perspektiv. Tønsberg: Høgskolen i Vestfold http://www.norsk-logopedlag.no/tidsskrift0606/minoritet.htm http://www.ungdomsforskning.no/Download/1-2008/Bakken%20TfU%201-2008.pdf ”Er kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner avhengig av klassebakgrunn og minoritetsstatus?” http://noa.cappelen.no/index.cfm?fuseaction=articles.main (bl.a. artikkel av Lise Iversen Kulbrandstad og Vigdis Alver om viderekommen leseopplæring og leseforståelse)