Den andre leseopplæringa Norsk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva trenger din skole? Fagtekster Lesing Presteheia skole Kristiansand
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
8 Skumlesing.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Leselos Metakognisjon - målretting
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Lesestrategier og leseforståelse
STASJONSUNDERVISNING
Om å skrive om litterære tekster
Velkommen til klasse- foreldrene
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
12 Reflekterende lesing.
Framtida nå – les og forstå!
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Foreldre som gode leseveiledere
Resonnerende tekst.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Tankekart og læringstrategi
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Språktrekk i fagtekster LUT, Setningsstruktur  Enklere oppbygning  Ny informasjon presenteres til høyre i setningen  Presenteringer med ”Det..”
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Viderekommen lese- og skriveopplæring ALU 2,
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Lesing og lesestrategier
Lesing og minoritetselever
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Den andre leseopplæringa LUB
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Studieteknikk Bison.
Verktøy for å kartlegge holdninger
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Leseutvikling og læringsstrategier
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag
Utskrift av presentasjonen:

Den andre leseopplæringa Norsk 1 02.02.09

Innlæringsprosessen ordavkoding direkte opplæring i å bruke strategier læring ved modellering ordforråd lesing i de ulike fagene sjangerkunnskap

Observasjoner av 36 elever i to åttendeklasser, høsten 2005 De færreste reflekterer over hva kapitlet kommer til å handle om og hva de vet om temaet fra før. De færreste leser nøkkelorda på første side i kapitlet. De færreste ser på bilder. De færreste blar gjennom sidene for å få en oversikt over teksten. De færreste ser på overskriftene i teksten. De færreste stiller spørsmål om formålet med lesingen. De fleste regner med at de skal svare på spørsmål i boka i etterkant av lesingen. De fleste leser fort for å bli raskt ferdige. (Mortensen-Buan 2006)

Nøkkelprinsipper (Santa/Engen) Bakgrunnskunnskaper er viktige for leseforståelsen. Gode lesere prøver aktivt å få mening ut av det de leser. Elevene trenger mange anledninger til å snakke med hverandre om hva de lærer. Gode lesere er metakognitive. Elvene trenger mange anledninger til å skrive om hva de lærer.

Nøkkelprinsipper (forts.) 6. Gode lesere og skrivere har en intuitiv forståelse av forfatterens håndverk. 7. Gode lesere kan organisere opplysninger på mange måter for å lære. 8. Elevene lærer å tenke strategisk når lærerne lærer dem disse prosessene direkte ved å forklare og modellere. 9. Elevene lærer å forstå ved å utføre mange forskjellige tankekrevende aktiviteter med et emne.

Resiprok undervisning Palinscar og Brown ser leseforståelse som et produkt av: Tekstens lesbarhet Overensstemmelse mellom innholdet i teksten og elevens bakgrunnskunnskaper Elevens strategibruk i tilknytning til lesing

Resiprok undervisning opp-summere stille spørsmål oppklare foregripe

Teoretisk grunnlag Vygotsky Bruner Utvikling skjer i et sosialt samspill Bruner Stillasbygging

Foregripe Stille opp antakelser om hva en tekst kommer til å handle om, eller om hva som følger videre i teksten Trekke foreløpige slutninger og sjekke disse fortløpende

Fra Midgard 7, s. 120-121

Stille spørsmål Identifisere viktig informasjon i teksten Teste egen forståelse Sentrale begreper Sammenkobling av sentrale begreper Utbroderinger Slutninger

Stille spørsmål Tekstspørsmål Tankespørsmål Teksteksplisitte tekstimplisitte

Oppsummere Trekke ut det viktigste av et avsnitt eller en lengre tekst Rette oppmerksomheten mot hovedmomentene i teksten

Oppklare Vurdere om noe i teksten er vanskelig å forstå, samt hva en kan gjøre for å reparere manglende forståelse. Lese om igjen Lese sammenhengen Dele opp ordet Bytte ordet

Aktive læringsstrategier Tekstkart Tankekart (før – etter) Friformkart Sekvenskart Personkart

Aktive læringsstrategier - Tankekart

Aktive læringsstrategier - Friformkart

Organisere og huske To-kolonnenotater Hovedidé-detalj-notater

Påstand-Bevis-notater To-kolonnenotater Påstand-Bevis-notater

To-kolonnenotater Teori-Bevis-notat

Rammenotater

Ord i fagtekster Fagterminologi Andre abstrakter Sammensetninger Gammeldagse ord Ord fra spesialfelt

Metaforer i fagtekster og lærebøker I mange tilfeller vil det å lære seg et fag være det samme som å tilegne seg metaforene i faget. Hvilke metaforer er vanlige i ulike fag? Både hverdagslivets og fagenes metaforer er noe vi ofte tar for gitt.

Asylsøkere En asylsøker er en person som på egenhånd og uanmeldt kommer til Norge og ber myndighetene om asyl. Det vil si at han eller hun ber om å få et trygt sted å bo og om å bli beskyttet mot forfølgelse. De som får asyl i Norge, blir godkjent som flyktninger. Med de fleste asylsøkere oppfyller ikke de kravene som FNs flyktningkonvensjon stiller for at en person skal bli godkjent som flyktning. Utlendingsdirektoratet UDI er en forkortelse for Utlendingsdirektoratet. De som kommer til Norge, må søke UDI om å få bli i landet. UDI behandler søknadene ut fra retningslinjer som myndighetene har bestemt.

Nominaliseringer Vi omdanner noe som ikke er et nomen (substantiv), til et nomen. Det er særlig verb og adjektiv som nominaliseres. Nominaliseringer foregår (som regel) ved at vi legger et suffiks til ordet vi tar utgangspunkt i.

Nominaliseringer Verb til substantiv: Adjektiv til substantiv: -ing (BM,NN) -else (BM,(NN)) -sjon (BM,NN) Adjektiv til substantiv: -het (BM) -tet (BM,NN) -leik(NN) -skap(BM,NN) Mange substantiver dannes også av stammen i verbet

Asylsøkere En asylsøker er en person som på egenhånd og uanmeldt kommer til Norge og ber myndighetene om asyl. Det vil si at han eller hun ber om å få et trygt sted å bo og om å bli beskyttet mot forfølgelse. De som får asyl i Norge, blir godkjent som flyktninger. Med de fleste asylsøkere oppfyller ikke de kravene som FNs flyktningkonvensjon stiller for at en person skal bli godkjent som flyktning. Utlendingsdirektoratet UDI er en forkortelse for Utlendingsdirektoratet. De som kommer til Norge, må søke UDI om å få bli i landet. UDI behandler søknadene ut fra retningslinjer som myndighetene har bestemt.

Ord i fagtekster Fagterminologi Andre abstrakter Sammensetninger Gammeldagse ord Ord fra spesialfelt

Asylsøkere En asylsøker er en person som på egenhånd og uanmeldt kommer til Norge og ber myndighetene om asyl. Det vil si at han eller hun ber om å få et trygt sted å bo og om å bli beskyttet mot forfølgelse. De som får asyl i Norge, blir godkjent som flyktninger. Med de fleste asylsøkere oppfyller ikke de kravene som FNs flyktningkonvensjon stiller for at en person skal bli godkjent som flyktning. Utlendingsdirektoratet UDI er en forkortelse for Utlendingsdirektoratet. De som kommer til Norge, må søke UDI om å få bli i landet. UDI behandler søknadene ut fra retningslinjer som myndighetene har bestemt.

Strukturerte samtaler

Strukturerte samtaler Lete etter konkrete opplysninger Lete etter positive ord og morsomme setninger Lete etter ord og uttrykk som irriterer eller provoserer Lete etter ting i teksten som gir assosiasjoner til tidligere erfaring og kunnskap Få oversikt over hva teksten handler om

Strukturerte samtaler Hva? Hvem?

Å lese fagtekster Vi ser på bilder Blikket Sosial distanse Perspektiv