Elevforutsetninger for religionsundervisning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
VERDIGHETSPRINSIPPER
Psykiske utfordringer ved MS
Samspill og Samhandling
Pedagogisk analyse.
Historiefaget i skolen
Livsstilsendring Telemark Rehabiliteringssenter
Religioner og livssyn i dag
LEDELSE.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
KRL Av Karina Schjølberg
Språk og sosialisering
Sosiologi i barnehagen
Kristin Danielsen Wolf, HiOA
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Aktivitet på Mestringssenteret
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Undervisning om Joyce Travelbee
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Identitetsdanning.
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Den gode religions- og livssynslæreren
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Religioner og livssyn i dag
SKOGER SKOLE På samme lag respekt – mestring – samhandling.
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Språk og adferd Kultur og religion Jeg vil ikke være her! Jeg vil hjem! Hjelp meg…
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
S LÅR ALARM OM FATTIGE Side 27 – S VAR PÅ SPØRSMÅLENE MED UTGANGSPUNKT I TEKSTEN. 1. Hva er en slumstasjon? 2. Hvorfor slås det alarm om fattige.
Tekster om tro og livssyn
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Fritid med Bistand.
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Avd. for helseopplysning - SiA
Påvirkning: medienes makt og publikums egenvilje Guro Brattespe Lahus.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Kapittel 1 Helse og sykdom
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Tverrfaglige tema.
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Elevforutsetninger for religionsundervisning Av Alf Rolin, HiØ

Hva går livstolkning ut på? Det dreier seg om forsøk på å tolke livet og finne mening med det. Det handler om å forstå erfaringer, se mening og sammenheng i dem, og tolke den verden man lever i.

To hovedsyn på identitet Identitet er en sammenhengende og fast størrelse. En stabil identitet verner personligheten mot oppløsning og meningsløshet. Målet for identitetsutviklingen er at individet integrerer verdier. Identitet er sammensatt og i stadig forandring. Et menneske har egentlig flere identiteter som hele tiden endres. Man veksler også mellom å gå inn og ut av de forskjellige identitetene avhengig av sammenheng. Det er ikke noe mål å komme frem til en enhetlig identitet.

Nåtidsmennesket i Spenningsfelt med motstridende impulser Enhet og fragmentering av identiteten Maktesløshet overfor mangfoldet og aktiv tilegnelse av flere livsstiler. Behov for autoritet og følelse av uvisshet fordi man har mistet troen på absoluttte autoriteteter. Personlig og tingliggjort erfaring.

Har forskjellige typer erfaring Personlig erfaring handler om at den enkelte konstruerer sin egen ”fortelling” – som gir identitet. Tingliggjort erfaring handler om hvordan konsum og standardisering preger samfunn og mennesker.

Prioritert aspekt ved barns religiøse utvikling Goldman og Harms legger mest vekt på det kognitive aspektet i undersøkesler av barns religiøse utvikling

Harms’ undersøkelse 6000 barn var med. Han ba dem gi uttrykk for sine gudsforestillinger gjennom tegning og eventuelle kommentarer.

Stadier Harms kom fram til Stadium 1 Eventyrstadiet Stadium 2 Det realistiske stadiet Stadium 3 Det individuelle stadiet

Goldmans undersøkelse 200 barn var med. Han konfronterte barna med tre bibelfortellinger og tre bilder.

Stadier Goldman kom fram til Stadium 1 Intuitiv religiøs tenkning Stadium 2 Konkret religiøs tenkning Stadium 3 Abstrakt religiøs tenkning

Fowlers definisjon av tro Fowler definerer tro som en allmenmenneskelig faktor som dreier seg om å stole på, ha tillit til eller være lojal mot noe eller noen.

Hva skaper tro ifølge Fowler? Sammenheng og mening i tilværelsen

Evenshaug og Hallens familiepedagogiske modell

Størst betydning for religiøs utvikling Ifølge Evenshaug og Hallen har familien og særlig fordrene størst betydning for barns religiøse utvikling

Funn i Hartmanns forskning om innholdet i barns tro barn er opptatt av livsspørsmål. Tvil kan være utbredt selv hos som barn. Innholdsmessig er det stort samsvar mellom barn og voksnes livsspørsmål. Barns livstolkning har egenverdi. Lærere må vise respekt for barnets tro og uttrykksmåte.