Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Påvirkning: medienes makt og publikums egenvilje Guro Brattespe Lahus.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Påvirkning: medienes makt og publikums egenvilje Guro Brattespe Lahus."— Utskrift av presentasjonen:

1 Påvirkning: medienes makt og publikums egenvilje Guro Brattespe Lahus

2 Påvirkning kan bety så mangt Troen på at mediene påvirker, preger mange yrkesmessige og organisatoriske aktiviteter Skolen velger ut bøker og tekster Politiske bevegelser med mediefremstøt – få menneskemengder til å handle og tenke deretter Medietilsynet setter aldersgrenser Hvordan mediene innvirker eller influerer på våre følelser, kunnskaper, meninger, verdensbilder - og handlinger Resultat av både planlagte og ikke-planlagte prosesser

3 Den enkle fortellingen om forskning på medienes makt Allmektige Avmektige medier Mektige medier

4 Allmektige medier Frem til 1940 Injeksjonsteorien ”sprøyte” verdier, holdninger, og tenke- og atferdsmåter Stimulus-respons-modell Pavlos hunder Brusreklamer Massesamfunnsteorier forstå det særegne ved det moderne samfunn og mentaliteten til befolkningen der Hovedtema for sosiologisk tenkning og epirisk forskning: overgang fra jordbruk- til industrisamfunn

5 Avmektige medier (1940-1970) Mediene hadde ingen påvirkning Tostegshypotesen (Lazarsfeld, 1988) Selger/budskap OpinionslederMottakere

6 Avmektige medier  Uses and gratification research (bruksforskning)  Hva gjør publikum med mediene?  Maslows behovspyramide  Publikum: selvstendig, tenkende individer  Hva gjør publikum med mediene?

7 Mektige medier (1970  )  Kombinasjonen av allmektige og avmektige  Mediene bestemmer ikke hva folk skal tenke, men de hadde innflytelse på hva de skulle tenke på  (McCombs og Shaw, 1972, dagsordenfunksjonen)  Kultivitasjonsteori: langtidsvirkninger (George Gebner)  Birminghamskolen:  Stuart Hall (1973): encoding, decoding  Dominerende lesemåte, forhandlet lesemåte, opposisjonell lesemåte  Charlotte Bundson & David Moreley (1978): Nationwibe

8 Kilde  Gripsrud, J. (2011). Mediekultur, mediesamfunn. Oslo: Universitetsforlaget AS.  Illustrasjoner:  https://mometot.files.wordpress.com/2010/01/sprc3b8yte.jpg https://mometot.files.wordpress.com/2010/01/sprc3b8yte.jpg  http://www.trondheimkino.no/incoming/article1231368.ece/representations/w150 0/nye%20aldersgrenser%202015%20TK%20nett.jpg http://www.trondheimkino.no/incoming/article1231368.ece/representations/w150 0/nye%20aldersgrenser%202015%20TK%20nett.jpg  http://lillytrkuljaa2mediablog.blogspot.no/2015/10/uses-and-gratification-theory- horror.html http://lillytrkuljaa2mediablog.blogspot.no/2015/10/uses-and-gratification-theory- horror.html


Laste ned ppt "Påvirkning: medienes makt og publikums egenvilje Guro Brattespe Lahus."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google