Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
Publisertguro brattespe Endret for 6 år siden
1
Påvirkning: medienes makt og publikums egenvilje Guro Brattespe Lahus
2
Påvirkning kan bety så mangt Troen på at mediene påvirker, preger mange yrkesmessige og organisatoriske aktiviteter Skolen velger ut bøker og tekster Politiske bevegelser med mediefremstøt – få menneskemengder til å handle og tenke deretter Medietilsynet setter aldersgrenser Hvordan mediene innvirker eller influerer på våre følelser, kunnskaper, meninger, verdensbilder - og handlinger Resultat av både planlagte og ikke-planlagte prosesser
3
Den enkle fortellingen om forskning på medienes makt Allmektige Avmektige medier Mektige medier
4
Allmektige medier Frem til 1940 Injeksjonsteorien ”sprøyte” verdier, holdninger, og tenke- og atferdsmåter Stimulus-respons-modell Pavlos hunder Brusreklamer Massesamfunnsteorier forstå det særegne ved det moderne samfunn og mentaliteten til befolkningen der Hovedtema for sosiologisk tenkning og epirisk forskning: overgang fra jordbruk- til industrisamfunn
5
Avmektige medier (1940-1970) Mediene hadde ingen påvirkning Tostegshypotesen (Lazarsfeld, 1988) Selger/budskap OpinionslederMottakere
6
Avmektige medier Uses and gratification research (bruksforskning) Hva gjør publikum med mediene? Maslows behovspyramide Publikum: selvstendig, tenkende individer Hva gjør publikum med mediene?
7
Mektige medier (1970 ) Kombinasjonen av allmektige og avmektige Mediene bestemmer ikke hva folk skal tenke, men de hadde innflytelse på hva de skulle tenke på (McCombs og Shaw, 1972, dagsordenfunksjonen) Kultivitasjonsteori: langtidsvirkninger (George Gebner) Birminghamskolen: Stuart Hall (1973): encoding, decoding Dominerende lesemåte, forhandlet lesemåte, opposisjonell lesemåte Charlotte Bundson & David Moreley (1978): Nationwibe
8
Kilde Gripsrud, J. (2011). Mediekultur, mediesamfunn. Oslo: Universitetsforlaget AS. Illustrasjoner: https://mometot.files.wordpress.com/2010/01/sprc3b8yte.jpg https://mometot.files.wordpress.com/2010/01/sprc3b8yte.jpg http://www.trondheimkino.no/incoming/article1231368.ece/representations/w150 0/nye%20aldersgrenser%202015%20TK%20nett.jpg http://www.trondheimkino.no/incoming/article1231368.ece/representations/w150 0/nye%20aldersgrenser%202015%20TK%20nett.jpg http://lillytrkuljaa2mediablog.blogspot.no/2015/10/uses-and-gratification-theory- horror.html http://lillytrkuljaa2mediablog.blogspot.no/2015/10/uses-and-gratification-theory- horror.html
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.