HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Samhandling.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Samspill og Samhandling
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Selvfølelse vs selvtillit
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Danning – å skape seg selv
Kristin Danielsen Wolf, HiOA
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Utviklingsøkologiske modell
Dialektisk relasjonsteori
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Venn kommer av norrønt: Vinr
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
Tanker om barnehagens læringsmiljø
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagen som språkarena
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
HOLDNINGER OG HANDLINGER
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Anerkjennelse og definisjonsmakt
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Deltakende læring.
Trygghet Anne Lise Holm.
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Forestillinger om barn og barndom og konsekvenser for arbeidet i barnehagen Emilie Foyn-Bruun Skal vi forstå hvordan forståelse av barndom har blitt til.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Kapittel 1 SAMSPILL.
1 Kommunikasjon.
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING? F1A 26.september 2006 Kristin R. Tholin, F1A -06

ANERKJENNELSE I R06? 4 GANGER: De må oppmuntres aktivt til å gi uttrykk for sine tanker og meninger og møte anerkjennelse for sine uttrykk (s.7). Med forståelse menes gjensidig respekt og anerkjennelse for hverandres ansvar og oppgaver i forhold til barnet.(s.8) Personalet skal vektlegge en anerkjennende væremåte i forhold til barns læring. Støtte og utfordring gjennom varierte opplevelser, kunnskaper og materialer kan fremme læring (s.14). Anerkjennende og støttende relasjoner er et grunnlag for utvikling av sosial kompetanse (s.28). Kristin R. Tholin, F1A -06

HVA HANDLER ANERKJENNENDE KOMMUNIKASJON OM? Det er ikke en teknikk Mer en væremåte Hvordan vi møter andre Har med synet på barnet (voksne) Knyttet til holdninger Kristin R. Tholin, F1A -06

HOLDNINGER innstillinger verdier synspunkter normer væremåter regler meninger verdier normer regler Kristin R. Tholin, F1A -06

Anerkjennelse ”innebærer at den andre ser deg som atskilt med rettigheter over egne opplevelser, som en person som er forståelig og aktverdig (Schibbye 1984: 6). ”at den andre er autoritet i forhold til sin opplevelse” (Schibbye 1988: 166) Kristin R. Tholin, F1A -06

Forståelse og innlevelse Innebærer at man lytter til har konsentrert fokus på omsorgsmottakeren. Oppmerksomheten er intenst innstilt Man er aktivt til stede. Kristin R. Tholin, F1A -06

Forståelse og innlevelse Innebærer å få tak i meningen eller intensjonen ut fra det enkelte menneskets perspektiv. Ha konsentrert fokus også på metakommunikative signaler. Kristin R. Tholin, F1A -06

2. Bekreftelse Speile Stadfeste Tilbakemelde Kommunisere at man ser mottakeren Kristin R. Tholin, F1A -06

Gangen i en lyttesekvens ifølge Schei, Bærheim, Meland (2000:2262). Ikke-verbalt Kroppsholdning Øyekontakt Nikking, gester Smil, heve øyebrynene Paraverbalt Stillhet, ro, vente Stemmeleie Lydnikk: u-umm, oi! å? Andre typer grynt, sukk, stønn Verbalt Spørre ut, forfølge uklare utsagn til klarhet Ekko (gjenta siste ord eller sekvens) Parafrasere (gjengi siste sekvens med egne ord) Gjenspeile følelser (”jeg skjønner at du blir bekymret for dette”) Kristin R. Tholin, F1A -06

3. Åpenhet – kunne oppgi kontrollen Innstille seg og la seg ”rive med” på barnas innspill, ønsker og forslag. Tørre å slippe kontrollen for eksempel i lek med barna Kristin R. Tholin, F1A -06

4. Selvrefleksjon og avgrensning Skille mellom egne og andres opplevelser Innebærer refleksjon, evnen til å være sitt eget objekt, ha perspektiv på seg selv Skille mellom det som foregår i en selv og i den andre, være avgrenset Kristin R. Tholin, F1A -06

Romslige kommunikasjonsprosesser Berit Bae (1997): Innlevelse bekrefter barnet non-verbal kommunikasjon fokuserer oppmerksomheten tolerant til barnets utspill lot seg påvirke av barnet Kristin R. Tholin, F1A -06

Trange kommunikasjonsprosesser: Bae opplevelsesmessig fjernhet mismatch til barnets initiativ manglende engasjement vurderende holdning tar for gitt at voksne bestemmer. voksne formidler Kristin R. Tholin, F1A -06

LITTERATUROVERSIKT Bae, Berit (1997): Det interessante i det alminnelige Rasmussen (1995): Oppdragelse til kjærlighet. Sigsgaard,E., Rasmussen, K. & S. Smidt (1999): Andre måter. Sandvik, Ninni (1999): Det gode blikk! I Alvestad (red.) Utfordringer og muligheter i barnehagen. Schibbye, Anne Lise Løvlie (1988): Familien: tvang og mulighet – om samspill og behandling. Tholin, Kristin Rydjord (2003): Etisk omsorg i barnehage og skole Kristin R. Tholin, F1A -06