Innføring i yrkesetikk for lærere En dyd av nødvendighet Innføring i yrkesetikk for lærere
Om etikk Etikk i samfunnet Individualisme – fellesskap Materielle goder, skatt Lyve Å la være å bry seg Debatten om abort, og mennesker som ”ikke holder mål” En utvikling styrt av det teknologisk mulige og det økonomisk lønnsomme
Etikk i skolen Lærerens utallige valg og avgjørelser Yrkesetisk kodeks Utviklingen av skolens mandat Generell del; ”Meningssøkende, morals vesen, Klarlegge og begrunne etiske prinsipper og regler” Forbilde
Etikk-teori Hva er etikk Er og bør Etikk og moral – bør Etikk - teori Moral – praksis Deskriptiv etikk, studier av menneskers normer og verdier Normativ etikk, sette opp og begrunne moralske standpunkter Meta-etikk, analysere etiske teorier og prøve deres gyldighet
Noen utilstrekkelige teorier Relativismen, ingen objektive verdier Fundamentalismen, verdier gitt Naturalismen, etikk begrunnelse i de faktiske forhold, søker å la er bli bør Konsekvensetikken, (teleos; mål, formål) Pliktetikken, (deon:burde), Kant: det kategoriske imperativ
Etikk og livssyn Kristen etikk, fornuften, utøve skjønn, følelse og handlingsorientert fordring Livssyn, søker å gi svar på de grunnleggende spørsmål i livet og verdienes betydning for etikken;
Religiøs virkelighetsforståelse Monoteistisk verdensbilde, en gud ”utenfor verden Panteistisk verdensbilde; Gud er ett med verden Sekulær virkelighetsforståelse Humanismen naturalismen
Tilbake til Aristoteles Framvekst av en ny type etikk, nærhetsetikk, omsorgsetikk, dydsetikk; med røtter tilbake til Aristoteles Aristoteles og dydsmoralen Dydene er både praksis og mål
Den annens ansikt, Levinas Etikken fordring ligger i møte med den annens annerledeshet Se den annen, erkjenne apellen fra den annens ansikt og handle deretter
Løgstrup og livsytringene Ontologisk, grunnlaget for det som er Interpedens, gjensidig avhengighet Livsytringer, et settgrunnverdier for menneskelig samliv: Tillit, elske sin neste som seg selv Livsytringer og normer
Det onde Destruktive ytringer, eks hat, misunnelse, Daimonic, det dobbelte driv, en kraft som huser det destruktive og kreative og som må aksepteres.
Etikk-arbeidet Et felles verdigrunnlag En naturlig lov, et felles verdigrunnlag for alle Luther: Gud trenger ikke våre gjerninger, men vår neste gjør det. Løgstrups livsytringer, eks: tillet, kjærlighet og talens åpenhet De syn kadrinaldyder: måtehold, tapperhet,visdom, rettferdighet, tro, håp og kjærlighet
De 7 pedagogiske kardinaldyder (Sandsmark 1993) Sannhet Rettferdighet Troskap Nestekjærlighet Solidaritet Ansvarlighet Toleranse
Verdier og normere Åpne verdier, ofte stor enighet skjulte verdier
Etiske dilemma Etikk handler i høy grad om valg Legalitet Illegalt Legitimt Illegitimt Handlingsvalg, handlingstvang, tid til avgjørelser og ”sjelelig modenhet”
Unnlatelsene og samvittigheten Unnlatelsene, verdiene mine er lovene: Eksempler? Samvittigheten er domstolen: Dilemma. Eksempler?
En modell for etisk forebygging Erkjenne verdiene: Hvilke livsytringer er det som trues? Erkjenne destruksjonen og destruksjonspotensialet korridorsnakk, ”baksnakkelse” unnlatelser
Noen pedagogiske etikktema Yrkesetiske retningslinjer Grensene: det jeg burde gjort, men strengt tatt ikke trenger å gjøre etter reglene Forbilde Nærhet og makt Kollegaer, foresatt og samfunn: LOJALITET. Drøft!
Lærerollen Lærestoff, undervisningsmetoder Gardner, Dunn & Dunn Bergem: Utfordringen som ligger i kunnskapssyn, elevsyn, verdisyn og samfunnssyn I.Vinje: Læringssyn, syn på skolens funkjsjon i samfunnet
Selvangivelse, (T, Bergem 1996) Se lytte og sosial sensitivitet Evne til etisk og moralsk tenkning Yrkesetisk motivasjon Karakterstyrke, evne til å handle