Innføring i yrkesetikk for lærere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Advertisements

Tro & Tilhøre, Tilbe & Tjene 4 verdier å bygge livet og menigheten på.
Etikk i møte med mennesket
Møteplass for etisk refleksjon
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
AMBULANT MILJØTERAPEUTISK TEAM
Etikk i psykologisk forskning
Etiske modeller - hva er det?
Penger & etikk to sider av samme sak? Henrik Syse, forsker og filosof
KRL Av Karina Schjølberg
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Oss & Dem ???.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Etikk.
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Lærerprofesjonens etiske plattform
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Religioner og livssyn i dag
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Måtehold og forsiktighet - dyder eller laster?
Etikk og moral i lederskap
Forelesning 14: Kants Etikk
Etikk for finansielle rådgivere
Etikk i pedagogisk arbeid
informasjon fra Haugesund kommune
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Etikk og helseprofesjonene
Etikk og verdier – bare ord
Introduksjon til etikk for farmasøyter
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Etisk vanskelig situasjoner
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
MANDAG KRL FORELESER: PETTER HAGEN Barnehagens verdigrunnlag og maktdokumenter.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Stoisismen og kristendommen
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Religion i samfunnet.
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Moralske holdninger - Dydsetikk
Kapittel 1 SAMSPILL.
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Etikk i skole og arbeidsliv
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Velkommen!.
Religion og Identitet Lisa Stornes
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Innføring i yrkesetikk for lærere En dyd av nødvendighet Innføring i yrkesetikk for lærere

Om etikk Etikk i samfunnet Individualisme – fellesskap Materielle goder, skatt Lyve Å la være å bry seg Debatten om abort, og mennesker som ”ikke holder mål” En utvikling styrt av det teknologisk mulige og det økonomisk lønnsomme

Etikk i skolen Lærerens utallige valg og avgjørelser Yrkesetisk kodeks Utviklingen av skolens mandat Generell del; ”Meningssøkende, morals vesen, Klarlegge og begrunne etiske prinsipper og regler” Forbilde

Etikk-teori Hva er etikk Er og bør Etikk og moral – bør Etikk - teori Moral – praksis Deskriptiv etikk, studier av menneskers normer og verdier Normativ etikk, sette opp og begrunne moralske standpunkter Meta-etikk, analysere etiske teorier og prøve deres gyldighet

Noen utilstrekkelige teorier Relativismen, ingen objektive verdier Fundamentalismen, verdier gitt Naturalismen, etikk begrunnelse i de faktiske forhold, søker å la er bli bør Konsekvensetikken, (teleos; mål, formål) Pliktetikken, (deon:burde), Kant: det kategoriske imperativ

Etikk og livssyn Kristen etikk, fornuften, utøve skjønn, følelse og handlingsorientert fordring Livssyn, søker å gi svar på de grunnleggende spørsmål i livet og verdienes betydning for etikken;

Religiøs virkelighetsforståelse Monoteistisk verdensbilde, en gud ”utenfor verden Panteistisk verdensbilde; Gud er ett med verden Sekulær virkelighetsforståelse Humanismen naturalismen

Tilbake til Aristoteles Framvekst av en ny type etikk, nærhetsetikk, omsorgsetikk, dydsetikk; med røtter tilbake til Aristoteles Aristoteles og dydsmoralen Dydene er både praksis og mål

Den annens ansikt, Levinas Etikken fordring ligger i møte med den annens annerledeshet Se den annen, erkjenne apellen fra den annens ansikt og handle deretter

Løgstrup og livsytringene Ontologisk, grunnlaget for det som er Interpedens, gjensidig avhengighet Livsytringer, et settgrunnverdier for menneskelig samliv: Tillit, elske sin neste som seg selv Livsytringer og normer

Det onde Destruktive ytringer, eks hat, misunnelse, Daimonic, det dobbelte driv, en kraft som huser det destruktive og kreative og som må aksepteres.

Etikk-arbeidet Et felles verdigrunnlag En naturlig lov, et felles verdigrunnlag for alle Luther: Gud trenger ikke våre gjerninger, men vår neste gjør det. Løgstrups livsytringer, eks: tillet, kjærlighet og talens åpenhet De syn kadrinaldyder: måtehold, tapperhet,visdom, rettferdighet, tro, håp og kjærlighet

De 7 pedagogiske kardinaldyder (Sandsmark 1993) Sannhet Rettferdighet Troskap Nestekjærlighet Solidaritet Ansvarlighet Toleranse

Verdier og normere Åpne verdier, ofte stor enighet skjulte verdier

Etiske dilemma Etikk handler i høy grad om valg Legalitet Illegalt Legitimt Illegitimt Handlingsvalg, handlingstvang, tid til avgjørelser og ”sjelelig modenhet”

Unnlatelsene og samvittigheten Unnlatelsene, verdiene mine er lovene: Eksempler? Samvittigheten er domstolen: Dilemma. Eksempler?

En modell for etisk forebygging Erkjenne verdiene: Hvilke livsytringer er det som trues? Erkjenne destruksjonen og destruksjonspotensialet korridorsnakk, ”baksnakkelse” unnlatelser

Noen pedagogiske etikktema Yrkesetiske retningslinjer Grensene: det jeg burde gjort, men strengt tatt ikke trenger å gjøre etter reglene Forbilde Nærhet og makt Kollegaer, foresatt og samfunn: LOJALITET. Drøft!

Lærerollen Lærestoff, undervisningsmetoder Gardner, Dunn & Dunn Bergem: Utfordringen som ligger i kunnskapssyn, elevsyn, verdisyn og samfunnssyn I.Vinje: Læringssyn, syn på skolens funkjsjon i samfunnet

Selvangivelse, (T, Bergem 1996) Se lytte og sosial sensitivitet Evne til etisk og moralsk tenkning Yrkesetisk motivasjon Karakterstyrke, evne til å handle