1 Vurdering i nettverkssamfunnet: utfordringer og muligheter Utdanningsseminar: Nyskaping i undervisning, læring og vurdering UiO, 28.01.2015 Andreas Lund,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Forholdet mellom læring, motivasjon og IKT Noen tanker fra Yngve Nordkvelle
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Gode vurderingsrutiner i en digital virkelighet
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Digital eksamen i lærerutdanning –
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i Mat og helse
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Jonas Bakken EdTech, UiO,
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
Læreplanforståelse og de reviderte læreplanene
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Hvordan skrive en god utredning?
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV.
HF, Digital eksamen som overskridelse: oppgaver, ressurser, aktiviteter og vurdering i sammenheng HF,
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Vågsfjord videregående skole Heggen
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
IKT, aktivitet & design: læring og undervisning i kunnskapssamfunnet
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Ny tenkning rundt eksamen på PPU Digital examen – inte bara en avancerad skrivmaskin? Konferens Sunne 8 - ­9 oktober 2013.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Effektiv undervisning
KDL – ny struktur og innhold
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
DIGITAL VURDERING (P2): Evaluering av vurderingskvalitet:
IKT for læring Mattias Øhra.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

1 Vurdering i nettverkssamfunnet: utfordringer og muligheter Utdanningsseminar: Nyskaping i undervisning, læring og vurdering UiO, Andreas Lund, (ILS/ProTed, UiO)

2 - The most dangerous experiment we can conduct with our children is to keep schooling the same at a time when every other aspect of our society is dramatically changing. Professor Chris Dede, Harvard - No society educates its young to live in a different society Professor David R. Olson, U of Toronto

3 ‘21st century skills’ (flere ‘leverandører’) Kjernekompetanser (jf. Grf) Kritisk refleksjon Problemløsing Samarbeid/’networking’ (alle former) Kreativitet og innovasjon Kontekstualisering av læring (relevans) Beslutningskompetanse Ludvigsen-utvalget: fremtidens skole ICT & media literacy

4

5 Teknologier  Artefakten (’art’ + ’fact’)  representasjon av kollektive innsikter  inngang til kulturer  ’lim’ i kulturer  endrer kulturer (handlinger, praksiser)  Eks: IKT opphever begrensninger i tid, rom og forbindelser  Performativ kompetanse!

6 S1 S2 Sammenhengen oppgaver – tilgjengelige ressurser!

7

8 Mismatch oppgaver og ressurser… You will soon get the hang of driving in Berlin with its wide, long avenues and main roads and civilised traffic. Right of way is to traffic coming from the right - a diamond shaped yellow sign means you have right of way. ( U zult spoedig hangt van het drijven in Berlijn met zijn brede, lange wegen en hoofdwegen en beschaafd verkeer worden. Het recht van manier is aan verkeer dat uit het recht komt - een diamant gestalte gegeven geel tekenmiddel u juist van manier hebt. ( )

9 «Performative competence» «Lingvo»

10 Resultat av tre ulike oversettelselsesverktøy. Hvilken er best? Hvorfor?

11 TWEAK ”Learning environments of the future” ( >…) InterMedia: Tweaking Wikis for Education and the Advancement of Knowledge Designet: Oppgaver – aktiviteter – teknologier – vurdering i sammenheng! 11

12

13 Metcalf's law: antall relasjoner mellom deltakere = n(n - 1)/2 Eksempel a) med 12 elever b) helklasse c) nettverk a) 12(12 – 1)/2 = 12 x 11 = 132 / 2 = 66 mulige relasjoner b) 30(30 – 1)/2 = 30 x 29 = 780 / 2 = 435 mulige relasjoner c) 120(120-1)/2= 30 x 29 = 14280/2 = 7140 mulige relasjoner

14 To nye kriterier Hvordan relaterer dine bidrag seg til oppgavens overordnede problemstilling? Vis relevansen. Hvordan relaterer dine bidrag seg til en eller flere av de andres bidrag? Vis relevansen.

15 Nye oppgavetyper resultat > n 1 + n 2 +…n x individuell ≠ kollektiv Typer: Narrativer Scenarier Alternativer Hypoteser Årsaker Korrelasjoner Forbindelser Synteser Meta-oppgaver etc

16 I praksis: ‘digital eksamen’ ILSdigital eksamen

17 Lærerutdanningen ved ILS – UV Integrert eksamen: fagdidaktikk og pedagogikk Praktisk-pedagogisk utdanning stp Praktisk-pedagogisk utdanning stp – Semesteroppgave + digital hjemmeeksamen 6 timer – FoU-oppgave + hjemmeeksamen Prakstisk-pedagogisk utdanning deltid stp Prakstisk-pedagogisk utdanning deltid stp – Semesteroppgave + digital hjemmeeksamen 4 timer – FoU-oppgave + hjemmeeksamen PPU Teach First 60 stp PPU Teach First 60 stp – Obligatorisk gruppemuntlig – Digital eksamen på campus 6 timer – Hjemmeeksamen Lektorprogrammet stp Lektorprogrammet stp – Semesteroppgave + digital hjemmeeksamen 4 timer – FoU-oppgave + hjemmeeksamen Alle emnene inneholder praksis med minst 12 uker 17

18 Reproduksjon vs Anvende kunnskap Vi ønsker at studentene skal: – vise evner og ferdigheter i å sette seg inn i relevante situasjoner for profesjonen. Observasjon – se ulike temaer i casen ut fra studielitteraturen og egne praksiserfaringer. Kjenne teoristoffet og praksis – problematisere et tema – skape innholdet i sin egen eksamensbesvarelse med de krav som er satt for besvarelsen. Formelle og faglige (se kriterier) – drøfte det valgt temaet ut fra pedagogisk og fagdidaktisk teori i lys av innholdet i casen med vekt på eget fag – utnytte studielitteraturen i pedagogikk og fagdidaktikk i løpende tekst – vise evne til refleksjon ut fra gitte utfordringer 18

19 4 – timers digital hjemmeeksamen Informasjon om eksamen I denne eksamen skal du analysere en videocase fra en undervisningssituasjon som er overførbar til og relevant for alle fag. Casen viser en lærer i en vanlig situasjon i klasserommet og de observasjoner du gjør vil du kunne diskutere med utgangspunkt i litteratur fra pedagogikk og ditt eget fagdidaktiske fag 2. Omfanget av besvarelsen bestemmer du selv, men pass på at du besvarer oppgaven som ber deg om å drøfte din problemstilling. Henvis til litteraturen fortløpende i teksten, du trenger ikke å lage en litteraturliste. Eksamensoppgave (ligger ut på weben) Gjør kort rede for de viktigste observasjonene du har gjort i casen, og formuler en problemstilling som kan belyse hvordan du som lærer kan arbeide med et av temaene du har observert i casen, i ditt fagdidaktiske fag 2. Drøft problemstillingen i lys av relevant pedagogisk og fagdidaktisk teori. Du kan også trekke inn praksiserfaringer der dette er nødvendig som støtte for egen argumentasjon. 19

20 Hva er din mening om en slik åpen …. 20

21 Integrasjonsformer FAGORIENTERT: En relativt målrettet, lineær bevegelse med utgangspunkt i et fagorientert perspektiv som utvikles og konkretiseres gjennom profesjonsorientert og praksisorientert kunnskap. STYRKE: TYDELIG LINJE FRA FAG TIL PRAKSIS PROFESJONSORIENTERT: En serie bevegelser ut fra et profesjonsorientert tematisk sentrum hvor kunnskapselementer knyttes til ulike delaspekter av hovedperspektivet. STYRKE: TYDELIG BASIS I PROFESJONSKUNNSKAP EKSPLORERENDE: En ikke-systematisk bevegelse i et mulig, men ennå ikke tydeliggjort begrepslandskap hvor kunnskapselementer tentativt knyttes til lite definert hovedbegrep. MULIG STYRKE: TRENING I Å FORSTÅ DET IKKE KARTLAGTE PRAKSISBASERT: En serie bevegelser mellom praksiscase og teoriperspektiver i lys av et overordnet tema hvor teoriperspektiver tydeliggjør og begrepsfester observert praksis. STYRKE: TYDELIG BASIS I PRAKSISSITUASJON

22 Noen forskjeller mellom statisk og dynamisk vurdering Statisk vurderingDynamisk vurdering Undervisning og vurdering holdes atskilt Undervisning mot eksamen “Test-wise learners” Vekt på testens validitet og reliabilitet Perspektiv: fortid + nåtid Vurdering som forsinket respons Individuelt fokus, få og kontrollerte variabler Bruk av tilgjengelige kulturelle verktøy ofte oversett eller misforstått Undervisning, læring og vurdering utgjør en enhet Undervisning forbi eksamen “World-wise learners“ Vekt på testens validitet og studentenes utvikling Perspektiv: fremtid, potensial Vurdering som intervensjon Samarbeidsfokus, mange variabler, ( “økologi”) Bruk av tilgjengelige kulturelle verktøy som uttrykk for relevant kompetanse Kan kobles til ‘Educational data mining’; flere hundre/tusen informasjonsbiter kobles mot definerte kompetanser, og over tid: clickstreams, LogData…

23