Talenter for fremtida, Midt Telemark

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oppfølgingstjenesten
Advertisements

NESOs Formannskole klasse / 2014
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Birkenes kommune Tidlig intervensjon.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Fagdager ungdom april 2011 Parallell sesjon – Oppland fylkeskommune Klaus Eriksen prosjektleder NY GIV.
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Haugaland og Karmøy Distriktspsykiatriske Senter (DPS)
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
”Det som ikke skulle skje” presentasjon av et anti-nasketiltak
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Tillitspersonforsøket i Drammen Kommune. Formål med tillitspersonforsøket Prøve ulike modeller og metoder for oppfølging Fremme sosial inkludering og.
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
1 Sosialkonsulenten Tilrettelegging av velferdstiltak/informasjon for internasjonale studenter.
Joachim Bjerkvik
IPS Molde Individual Placement and Support
Et samarbeidsprosjekt i Grimstad kommune mellom renholdstjenesten, Kvalifiseringstjenesten og NAV-Grimstad.
«Samarbeid for fremtiden» Presentasjon på nettverkskonferanse for psykisk helse og rusfeltet i Vest-Agder, Jan Ivar Ekberg og Ingunn Kvamme,
RHS-Seminar Alexandra
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Samarbeid OT/NAV/skole
Godt innhold i avklaring
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Vi viser deg veien! DROPP - INN konseptet ”Smi mens hjernen er varm” Ungdom er ferskvare og går ut på dato Prosessuelt arbeid med marginalisert ungdom.
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
Månedsbrev Smørblomst
Overgangsprosjektet NY GIV
Orientering om NAV Drammens oppfølging av ungdom Helse og sosial- og omsorgskomiteen NAV-leder, Steinar Hansen Tirsdag 5. november, 2013.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
HKH – Hurtig Kartlegging & Handling Ingelin Tangestuen - prosjektleder
Fosen etablererkurs Brekstad, 12. november 2013
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Arbeid er førstevalget
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
1 Nettverk og tiltak for elever som bor på hybel Utdanningsdirektoratet Skulpturlandskap Nordland: Hadsel kommune Foto: Vegard Moen
Opplæringskontorets hjørne
Akershus Fylkeskommune Oppfølgingsprosjektet 2014
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Lyshovden Oppveksttun!
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Prosjekt Aktiv ungdom 16-24
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skoler» Etableringsmøte i Nord-Trøndelag Åse Tea Bachke, Arbeids- og velferdsdirektoratet Baard Johannessen,
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Nav veileder i videregående skole
Krisesenteret i Telemark
PSYKISK HELSEARBEID OG RUSOMSORG
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Arbeidsrettede virkemidler
NAV Ålesund Ungdomsteam, Veiviseren og KVP
Nettverksmøte den
NAV mulighetenes marked
Utskrift av presentasjonen:

Talenter for fremtida, Midt Telemark KrFs landskonferanse 2015 31.01.2015

3-årig prosjekt 2013 – 2015 Arbeid - og velferdsdirektoratet «Innsats ovenfor utsatte ungdom» Eiere: NAV kontorene Midt Telemark Midt Telemark Rådet Fylkesmannen NAV Telemark Prosjektleder: Torunn Brukåsa Kleiva Prosjektmedarbeider: Karen Kristine Grønvold Prosjektansvarlig: Erling Rønnekleiv

Hovedmål: Ingen ungdommer i Midt Telemark skal gå på passive ytelser uten aktive tiltak Aldersgruppe: 14 – 25 år Prosjektet skal: Utvikle kartleggings og oppfølgingskompetanse ved NAV kontorene Styrke koordinering, samordning og kjeding av eksisterende tiltak og virkemidler Utvikle tilrettelagte tiltak og virkemidler for ungdom, spesielt vektlagt lov om sosiale tjenester § 17 og § 28 Utvikle metoder for å sikre tett individuell oppfølging og losfunksjon

Viktige poeng: 31 % av alle som fyller 25 år i Telemark har ikke fullført videregående skole 100 ungdommer ut i fast jobb , - spart samfunnet for 1 milliard Forebygging: Viktig ! Bør komme inn på tidligere tidspunkt enn hva vi gjør Nav er fast inne både på ungdomskolene og VGS for å prate om karriereveiledning og økonomi Skolene, helse, NAV, PPT, politi, psykisk helse og rus Opprettelse av konsultasjonsteam for ungdom Alternative skoleløp, - mange sliter veldig med teoretiske fag Kombinere skole med praksis

Jobben på kontorene: Opprettet ungteam på hvert kontor Kartlagt ungdommen nøye, følges opp av kontorene Ungdomsnettverk i Midt Telemark hver 14 dag Hver uke får kontorene skriftlige tilbakemeldinger fra oss Startet samlinger for ungdommene: UNGE TALENTER 3 dager i uka, eget «Talenthus» i Bø 0900-1200 Kontorene velger ut ungdommene sammen med oss. Vedtak med vilkår Måltid,- ungdommene lager maten Renhold, måking ol ,- ungdommens ansvar Blir fulgt opp hvis de ikke kommer, -melding eller ringe

Opptak hver mandag Ikke fast opplegg, - mye individuelt « Mitt liv, mitt ansvar» Noe gruppeoppgaver Skrive CV, jobb søknader, søke på skole Kartlegge drømmen, - lage vegkart med egne målsettinger Lage «problemtre og styrketre» Får prøve seg i arbeidspraksis, tett oppfølging både av oss og arbeidsgiver Samarbeider med kontorene, forlengelse av saksbehandlers jobb Besøk av økonomiveileder, oppfølgingstjenesten, rus, osv Samarbeider med politiet, helse, skolene og rus Arrangerer treff med arbeidsgivere Relasjoner! Snakke masse med dem, spørre, følge opp, meldinger, FB, være der og ha TRUA! Dra på tur, kjøre bil, spille spill, røykepauser… Hjelpe, stille krav og realitetsorientere og ha TRUA!

Ungdommenes utfordringer: Ikke fullført VGS, lærevansker, lite motivasjon, feilvalg Lavt selvbilde, har ikke tro på seg selv Dårlig eller ikke nettverk Ustabil oppvekst Dårlig økonomi Rus Dårlige rammer og døgnrytme Søvnproblemer og dårlig kosthold Psykiske vansker/depresjoner Sliter med «hvor de skal begynne» Vant til å stikke av fra forpliktelser Ikke tro på hjelpeapparatet

Resultater fra «Unge Talenter i 2014»: 70 ungdommer fra Midt Telemark innom oss siden nyttår 50 % har fått jobb eller er i gang på skole. Bare 4 ungdommer ble overført til andre tiltak eller sluttet. Alle andre har fått oppfølging på en eller annen måte, eks gjennom praksisplass, behandling, kurs mm Vi trenger og har tro på: Praksisplasser. Kombinere «Unge Talenter» og praksis/jobb De må få prøve seg, vise at de kan jobbe og følge opp forpliktelser. Følges tett opp, - SE dem! Vi må være litt rause, men ikke dumsnille! Prøve seg på ordinære arbeidsoppgaver, - de mister fort motivasjonen Kommunene har et ansvar! Nome er godt i gang, - og vi har gjennomført sommerjobbprosjekt. Dvs ingen fikk sosialstøtte i sommer uten at de ble med oss og gjorde en jobb for kommunen

Drømmen: Felles ungteam for Midt Telemark, stasjonert på eget Ungdomshus Andre fagfolk kan være stasjonert der / tilgjengelig Jobbhjørne, individuelle samtaler, samlinger, tett oppfølging Egne samlinger for ungdom som trenger en aktivitet Lett tilgang på praksisplasser Mer alternative skoleløp med mye praktisk opplæring Gode tiltak tilgjengelig, - på tvers av kommunene Godt samarbeid med andre instanser, gode rutiner for rask og god oppfølging av de unge