Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NAV Ålesund Ungdomsteam, Veiviseren og KVP

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NAV Ålesund Ungdomsteam, Veiviseren og KVP"— Utskrift av presentasjonen:

1 NAV Ålesund Ungdomsteam, Veiviseren og KVP
KVP-konferansen 2015 NAV Ålesund Ungdomsteam, Veiviseren og KVP

2 Ungdom i fokus Oppretting av ungdomsteam august 2014
Mål: redusere antall ungdom med økonomisk sosialhjelp som hovedytelse. KVP ble tatt inn i teamet Ønske og behov i kontoret om en satsing på ungdom. Tidligere ble alle ungdommene fordelt i alle team alt etter oppfølgingsbehov. De druknet i mengden, ikke rom for å gi tettere oppfølging enn andre grupper. En arbeidsgruppe ble utnevn, og det ble bestemt at NAV Ålesund skulle satse på oppfølging av ungdom. Tanken var at de som skulle følge opp ungdom, skulle ha færre brukere for å sikre tettere oppfølging. I tillegg skulle en følge opp uavhengig av ytelse. KVP: naturlig å samle dette arbeidet/kompetansen i ett team. Tidligere hadde kun 2-3 personer jobbet med KVP. Dette var sårbart og ensomt. KVP er et bra tiltak for ungdom som står utenfor arbeid og utdanning. Samtidig ikke naturlig å spre utover i oppfølgingsteama mtp kvalitet.

3 Ungdomsteamet Åtte veiledere inkludert teamkoordinator
Dedikerte og motiverte veiledere Rein datofordeling Ambisiøst Oppfølging fra A-Å På tvers av Moa-sentrum Samarbeid med ulike instanser: OT, konfliktrådet, forebyggende enhet i politiet, videregående skoler Arbeid først! Markedsfokus: det er ute hos arbeidsgivere det skjer Vi ønsker at flest mulig skal være i arbeidsretta aktivitet Internt utlyst i kontoret. Ute etter folk som hadde interesse og motivasjon for arbeid med ungdom og KVP. Har et fantastisk team der alle er genuint interessert i å få det til, jobbe mot de samme målene. A-Å: Krevende og ambisiøst. Masse opplæring, mange runder og mye tid på dette. Mange ytelse å ha kontroll på: dagpenger, AAP, KVP, sykepenger, enslig forsørger, tiltakspenger…. Første halvåret: veldig heftig. Frustrasjon, uoverkommelig, vanskelig,. MEN: trua på at dette skal vi klare. Veldig avhengig av å jobbe skulder til skulder. Det var alltid noen i teamet som kunne det du lurte på. Nå begynner vi å se lyset i tunellen, resultat av arbeidet som er lagt ned: Tryggere i rollen vår, sterkere faglig. Moa-sentrum- snakk litt rundt det. Fordelen med å ikke skifte veileder når du flytter, vi flytter på oss. Vi vil følge opp våre brukere ute i praksis sjøl. Vi er alltid med i møte med arbeidsgiver (oppstart arbeidspraksis), blir godt kjent, lett tilgjengelige, tett oppfølging underveis. Kjekkeste biten av jobben! Det er ute det skjer.

4

5 Arbeid med KVP i teamet Fokus på opplæring
Mål for KVP-arbeid ved NAV Ålesund Alle i ungdomsteamet skal ha god kjennskap til regelverk og rutiner. Veiledere i NAV Ålesund skal jobbe aktivt med å identifisere brukere som har rett til KVP, særlig skal ungdom i målgruppen fanges opp. Vi skal bli bedre på programinnhold og synliggjøre KVP 37,5 t/uke. Statusmøte KVP og evaluering av måloppnåelse hver 6. mnd. Opplæringsdag i begynnelsen av september. Fra 2 til 8 som jobba med KVP. De fleste hadde ikke jobbet med dette tidligere. Vi hadde ikke så gode forutsetninger til å fordøye alt stoffet på den tiden fordi det var nytt, og vi hadde ikke erfaring. KVP var bare en av veldig mange ting vi skulle lære oss. Fokus på at det skal være kvalitet i arbeidet med KVP, og vi har laget oss noen mål for hvordan vi skal jobbe med KVP i Ålesund. Skulder til skulder-opplæring. Nylig gjennomført en ny runde. Gjennomgang og oppdatering av KVP-rutiner. Holder på å lage en KVP-veileder der vi samler alle rutiner, med linker til lovverket. Målet er at denne skal brukes aktiv når vi jobber med KVP-saker. Dette vil trygge oss i arbeidet. Resten av kontoret må også ha god kjennskap til KVP, er avhengig av de for å få identifisert brukere med KVP-rett som ikke hører til ungdomsgruppa. Vi planlegger en ny runde med informasjon til hele kontoret.

6 Veiviseren Jobbsøkerkurs for ungdom opp til 24 år, men ikke en «Jobbklubb» Hvorfor oppretta? Ikke fornøyd med gjeldende tilbud NAV har kompetansen Arena for relasjonsbygging og kartlegging Avklare oppfølgingsbehov Styrket teamarbeid Hadde Sense tidligere, tiltak knytta til KVP, innleide kursholdere fra arbeidsmarkedsbedrift. Kurset gikk over flere uker, fulle dager. Vi hadde et ønske om å ta saken i egne hender, fikk ikke alltid det vi bestilte. Kompetansen hadde vi i NAV-kontoret. Vi så verdien av å drifte et kurstilbud selv, der vi fikk en arena der vi kunne bli bedre kjent med brukerne, bedre kartlegging, avklare innsatsbehov. Kompetanse: Nav har kompetanse om jobbsøking, kontakt med arbeidsgivere osv. God mulighet til å holde seg oppdatert om arbeidsmarkedet. Kombinasjon av undervisning, gruppearbeid, individuelt arbeid og samtaler. Teamarbeid: bli kjent med andres brukere, utgangspunkt for saksdrøft, hjelpe hverandre Jobbsøking, det er ikke alltid bruker er aktiv jobbsøker, lett å avdekke når vi jobber med CV og søknad. Mange trenger mye hjelp i jobbsøkingen, og hjelp til å komme i kontakt med arbeidsgivere. Avdekt at ungdom som har stått med standard innsats har hatt et stort hjelpebehov. Har avdekka rusproblematikk, lese- og skrivevansker, oppmøtevansker, vansker med å forplikte seg, sosialt samspill, folk som blomstrer opp fordi de blir sett, samt blir en del av en gruppe. Gode resultat  Målet er at alle som deltar på Veiviseren skal komme et steg videre på veien mot arbeid. Vi har hatt noen som har kommet i ordinært arbeid underveis, noen har kommet i lærlingkontrakt (hatt behov for hjelp til å komme i kontakt med arbeidsgivere), veldig mange har begynt i arbeidspraksis. Noen har vi fått avdekket at de har et større hjelpebehov, ikke klar til å begynne i arbeid nå.

7 Innhold: 3-ukers program 12 plasser
Alle veiledere i ungdomsteam er med i turnus Tema som CV, jobbsøknaden, jobbintervju, arbeidsretta tiltak, bedriftsbesøk, økonomi/budsjett og livsstil og levevaner. Kombinasjon av undervisning, gruppearbeid, egenaktivitet og individuelle samtaler. Arbeidshefte «På vei til jobb», der all aktivitet blir dokumentert Mål om at flest mulig skal komme i arbeid eller aktivitet. Her skal vi legge til bilder fra Veiviseren.

8 Veiviseren

9 Erfaringer fra Veiviseren
Å få til et stabilt oppmøte er vanskelig Ungdom har behov for Å bli sett Å bli hørt Hjelpebehovet er større enn det vi tror CV, søknad, bli trygg i kontakt med arbeidsgiver Ungdom har ressurser Viktig med en plan etter Veiviseren Sett: få observere over tid, bli godt kjent. Finne ut hvordan de fungerer i en gruppe, ha individuelle samtale. Avdekt at mange ikke søker jobb, klarer ikke å skrive CV, søknad uten hjelp. Må få på plass noen maler de kan bruke til hver gang de skal søke jobb. Oppmøte: mange som ikke møter i det hele tatt, mange har ustabilt oppmøte. De som klarer å møte opp = de klarer vi å hjelpe

10 KVP og Veiviseren Identifisering av KVP-rett
Som en start på et kvalifiseringsprogram for å komme i aktivitet En del av slutten av et program Jobbsøking skal alltid inngå i en avsluttende del av et kvalifiseringsprogram En måte å komme videre på når et anna tiltak har blitt avbrutt eller avslutta Identifisering: Eneste arena vi har der vi får observert ungdom over tid. Hvordan fungerer de i gruppe? Klarer de å søke jobb? Komme i kontakt med arbeidsgivere? Behov for tett og koordinert bistand? Klarer de å møte opp? Veiviseren er arbeidsretta. Kan bruke det i begynnelsen av et program for å komme i gang med kontakt med arbeidsgivere, søke jobb, finne aktuell praksisplass. «Myk» start siden det kun er tre dager per uke. Kan brukes på slutten av et program, i jobbsøkingsfase, eller når en har behov for å komme videre (eks praksis blir avbrutt) Etter hvert som vi blir bedre i KVP-arbeid, vil vi lettere se aktuelle kandidater for KVP.

11 En brukerhistorie Gutt, 22 år
Samboer, ble pappa i Oppfølging fra barnevern. Har selv erfaring fra barnevern. Rørlegger, kun et halvt år i lærlingtid. Ustabilt oppmøte. Lite motivasjon. Arbeidspraksis barnehage. Ustabilt oppmøte. Arbeidspraksis Kiwi. Ustabilt oppmøte. Innvilget KVP for andre gang i Økonomisk sosialhjelp. Behov for tett og koordinert bistand. Manglende forståelse for hva som kreves i arbeidslivet. Senter for foreldre og barn i Molde. Permisjon KVP ut februar. Ingen aktivitet. Begynte på Veiviseren 10. mars. Oppmøte: 100% Positiv bidragsyter i gruppa. Sett på som ressurssterk. Aktiv i jobbsøkingen. Støtter de andre i gruppa, blir «hjelpeveileder». Praksisintervju sammen med veileder. Gode jobbmuligheter. Startet etter påske 

12 Tusen takk for oss!


Laste ned ppt "NAV Ålesund Ungdomsteam, Veiviseren og KVP"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google