LEK OG SOSIALE FERDIGHETER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I undervisningsrom viser jeg…
Advertisements

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Sosial kompetanse Follo Hanne Jahnsen.
Samspill og Samhandling
Hvordan intervjue en forsker?
Evaluering av september på blå
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Positiv ledelse av barn
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Auditiv skanning bok Kommunikasjonsbok som støtte for å uttrykke seg
Aggression Replacement Training
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
MÅNEDSEVALUERING NOVEMBER Vi har hatt fokus på helse og prata om at det er viktig med god håndhygiene. Vi vil ikke bli syke! Barna vasker hendene før måltid.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Om å skrive om litterære tekster
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Barns læring, voksnes ansvar!
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Å leve med ADHD i familien
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
 Lovpålagt organ  Godkjenne årsplan  Gjennomgang av brukerundersøkelse  Høringer fra kommunaldirektøren  Status økonomi  Saker fra foresatte 
Foreldregruppe på Fillan barnehage
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
HelART i Ulåsen barnehage
Marte Meo i demensomsorgen
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lekelyst - Med rom for lek.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Opprettholdende faktorområder
Lek og Læring i barnehagen
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Deltakende læring.
Lekens betydning for læring av matematikk
Problemløsning.
PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE TIØRINGEN BARNEHAGE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!
BOF Barneorientert familieterapi
Spes.ped Marianne, Tove, Henning 1 AUTISME AUTISME Autisme er en alvorlig psykisk forstyrelese som kan opptre i en schizofreni eller utvikles i tidlig.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
NY VRI Nina og Ingvild.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Roede-kurslederen på Facebook
1 Kommunikasjon.
MARS I februar har vi startet opp med en time i gymsalen for 3 og 4 åringene. Dette er noe vi opplever at barna synes er veldig kjekt og vi ser at barna.
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Vennskap for 1. og 2. klasse.
SJENANSE HOS BARN Namkang Jacobsen 05/10/18.
Lytteforståelse Rammeverket
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Foreldremøte SFO høsten 2019
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

LEK OG SOSIALE FERDIGHETER Hafjell 26.11.2009

Hva kan vanlige barn på de ulike alderstrinn av lekferdigheter

1 – 1,5 år Alene lek eller tilskuer lek Imiterer lekeferdigheter som gre håret, drikke av koppen, koser med dukker og bamser Leker med leker som de kan trekke etter seg Leker i korte økter. Har hyppige oppmerksomhetsskifter

1,5 – 2 år Parallell lek. Leker nær de andre, men ikke med dem Prater med seg selv når de leker Begynner å bruke samme objekter til ulik lek. Eks bygger med klosser og transporterer klosser i vogn Leker hendelser fra hverdagslivet. Eks mater dukken Klarer å holde fokuset lenger i en lek.

2 – 2,5 år Parallell lek er fremdeles dominerende Leker mer og mer leketemaer fra egen virkelighet. Eks med dukkeleker og dukkemøbler Leker med tog. Klarer å sette sammen flere togskinner og togvogner Starter å sekvensere leken sin. Eks. mater dukken og tørker munnen til dukka etterpå

2,5 – 3 år Leker med andre barn i små grupper Kan vente på tur Starter med kooperativ lek Barnet begynner å fantasere og dramatisere gjennom leken Viser interesse og evne for å kombinere ulike leker sammen

3 – 3,5 år Kooperativ lek utvikler seg Begynner å dele leker med andre Videreutvikler tog lek. Klarer å bygge bro etter modell Fantasi lek utvikler seg Leker hendelser fra virkeligheten i sekvenser. Eks leker bursdag og baker derfor kake Symbol lek starter. Leker at et objekt er noe annet enn det det er. Eks. en pinne kan være telefon

3,5 – 4 år Dramatiseringen i leken øker Leker i små grupper og foretrekker ofte å leke med barn av samme kjønn Foreslår turtaking, men vil gjerne bestemme hvem sin tur det er Ofte mye tulling i leken og barna gjør feil med vilje Rydder leker Liker å kle seg ut Rolle lek begynner å bli dominerende. Foreslår ulike roller til de andre som er med på leken

4 – 4,5 år Fantasilek sammen med rolle lek er dominerende Bruker også mye dukker og figurer for å leke ulike hendelser

4,5 – 5 år Sekvenseringen i leken øker til å leke leken over flere dager Ønsker å gjøre ferdig en lek før de starter en ny lek Vennskap gjør seg gjeldene Konkurrerer i aktiviteter

5 – 6 år Avansert late som lek er dominerende. Eks leke at man drar på tur med romskip ut i verdensrommet Starter å samle på ting og bruker dette i leken

Hvordan leker barn med autisme? Stereotyp og repeterende handlinger Lite variasjon i leken Lite eller ingen gjensidighet Ikke sensitive ovenfor sosiale tilbakemeldinger fra lekekameratene (relasjons ferdigheter)

Hvor starter vi Imitasjon under kontroll Turtaking Enkle ferdigheter innenfor Felles oppmerksomhet Funksjonell bruk av leker Matching Imitasjon; Enkle bevegelser-grovimitasjon, ofte lettest med objekter Videre til mer finmotoriske øvelser Turtaking; med voksen, flere voksne , samt med barn Felles oppmerkosomhet; Be om med blikk – vente på nikk, følge peking, Matching; Objekt til objekt, bilde til bilde Funksjonell bruk av leker; Bilen kjøre bortover, klosser stables, blyant rables med, kloss/ball i bøtte

Videosnutt av imitasjon

Ferdigheter det jobbes parallellt med Regnes som prerekvisitter for lek og sosiale ferdigheter

Felles oppmerksomhet To personer som veksler blikk, mellom et objekt og hverandre. (koordinerer oppmerksomheten om objekt/hendelse) Viktig å etablere ros, nikk, smil og blikkontakt som positive konsekvenser. Studier viser sammenheng mellom Initiering og respons på fellesoppmerksomhet, og senere reseptiv og ekspressivt språk. (Mundy & Gomes 1998, Morales et al. 1998,2000) Vise enkle oppgaver…

Språk Verbal imitasjon Følge beskjeder Enkle og flerleddete Reseptiv og ekspressiv beneving: Objekter, kroppsdeler, handlinger Kategorier, funksjoner Pronomen, adjektiv, farger, former Ja/nei, svare på spørsmål, historier

Perspektivtaking jobbes med senere Ta en annens perspektiv( Bør jobbes med for å øke forståelse, empati, og forståelse av lek sammen med andre….. Hvem ser på en kopp, to personer ser i hver sin retning Fortså andre bedre

Videre; Barnet skal så raskt som mulig etablere imitasjonsferdigheter hvor som helst og sammen med hvem som helst Imitasjon i kjeder – Hermegåsa

Hermegåsa Leke ferdigheter Sosiale ferdigheter Imitasjon av bevegelser Imitasjon med objekter Følge enkle beskjeder (Språk) Følge felles beskjeder (språk) Sosiale ferdigheter Lar seg orientere av andre barn. Turtaking Aksepterer endringer i leken Avslutter leken adekvat

Videosnutt av hermegåsa

Late som lek Enkel late som lek læres gjennom imitasjon (mate dukke, gre håret… Late som lek i kjeder (dukkelek, kaffeselskap

Symbollek Lære at noe kan brukes som noe det i virkeligheten ikke er…… Are sin oppgave Drikke brus med en pinne, leke at en kloss er et fly osv…

Lotto Leke ferdigheter Språk Sosiale ferdigheter Matching kompetanse Sortere bilder Språk Følge enkle beskjeder ”Skal vi leke?” – enten spørre eller si ja/nei (språk) Sosiale ferdigheter Turtaking Sitter rolig sammen med et annet barn Ser på et annet barn Avslutter leken på en adekvat måte Rydder

Kooperativ lek/samarbeids lek En økning av lekehandlinger fra to personer Lekehandlingene avgis etter tur Lekehandlingene må være ulike (forsterker for lekepartnerens responser)

Kooperativ lek Ønsket å undersøke om opplæring i kooperativ lek hadde innvirkning på enslig lek og sosial samhandling med jevnaldrene barn. Opplæring: Modell – se hva to personer gjør Verbal beskrivelse – beskrive hva de personene gjør Imitasjon – gjøre det som er beskrevet. Ta en rolle om gangen. Vise video

Rolle lek Leke ferdigheter: Språk ferdigheter: Sosiale ferdigheter: Imitasjonsferdigheter, både handlinger og språk Late som lek Symbol lek Kooperativ lek Språk ferdigheter: Kunne følge og gi beskjeder til andre barn Lage historier og gjenfortelle historier Godt utviklet språk Gi og ta instrukser fra andre barn Kan holde en lengre samtale Kunnskaper om ulike temaer Sosiale ferdigheter: Felles oppmerksomhet Blikkontakt Lytte ferdigheter Responderer positivt på andres initiativer Akseptere at andre gjør noe annet enn en selv har tenkt Får med seg skifter i situasjoner Klarer å planlegge Tar initiativ til ulike emner for å leke dette Bukkene bruse Slipp meg inn – fortelling om at alle kan få være med..