Tankekart og læringstrategi
Når lesing er vanskelig Nivå 1: Vanskelig å lese ord rett Nivå 2: Tempo og leseflyt er vanskelig Nivå 3: Når forståelse er vanskelig Nivå 4: Når læring er vanskelig Kilde: Vigdis Refsahl: Når lesing er vanskelig. Leseopplæring på grunnleggende nivåer for ungdom og voksne. Cappelen Damm Akademisk. 2012
I «ordinære» klasser møter vi elever på disse nivåene: Vanskelig å forstå det man leser Nivå 4: Vansker med å lære/anvende det man leser
Strategier for læring: Når forståelse er vanskelig Sikre nødvendige bakgrunnskunnskaper (språk, struktur og innhold) Enkle tankekart kan være en hjelp
Enkelt tankekart «Sol»: for å skaffe seg oversikt over nytt emne Fordel med tankekart: trenger ikke skrive så mye kan ikke skrive så mye
Organiserende strategier for å lære Tankekart: For å få oversikt over fagstoff: For å forstå nivåer i kunnskapsstoff: Begrepskart, med en klar hierarkisk struktur Strukturert tankekart, med to eller flere nivåer: Del 1 og del 2
Andre muligheter i Inspiration til bruk i læringsarbeidet: Legge til hyperlenker: Til internett Til andre tekster eller dokumenter Fargelegge de ulike boblene Legge til lydfiler