Tankekart og læringstrategi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv
Advertisements

Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Velkommen til klasse- foreldrene
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Foreldreveiledning i Modum
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa Norsk
Lesing og minoritetselever
Den andre leseopplæringa LUB
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Strategiopplæring og engasjement for lesing Lesestrategier og engasjement – Økt 1 Av Sture Nome, Lesesenteret, UiS.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
ARBEID MED LÆRINGSSTRATEGIAR ”Alle lærere er ikke norsklærere, men alle er leselærere”.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
ARBEID MED LÆRINGSSTRATEGIAR ”Alle lærere er ikke norsklærere, men alle er leselærere”.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
VITAMINER RESTAURANT OG MATFAG OG NATURBRUK Kosthold og livsstil
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Systematisk Observasjon av Lesing.
Studieteknikk for meir effektiv læring
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
| Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Lesskriv 4.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Tankekart og læringstrategi

Når lesing er vanskelig Nivå 1: Vanskelig å lese ord rett Nivå 2: Tempo og leseflyt er vanskelig Nivå 3: Når forståelse er vanskelig Nivå 4: Når læring er vanskelig Kilde: Vigdis Refsahl: Når lesing er vanskelig. Leseopplæring på grunnleggende nivåer for ungdom og voksne. Cappelen Damm Akademisk. 2012

I «ordinære» klasser møter vi elever på disse nivåene: Vanskelig å forstå det man leser Nivå 4: Vansker med å lære/anvende det man leser

Strategier for læring: Når forståelse er vanskelig Sikre nødvendige bakgrunnskunnskaper (språk, struktur og innhold) Enkle tankekart kan være en hjelp

Enkelt tankekart «Sol»: for å skaffe seg oversikt over nytt emne Fordel med tankekart: trenger ikke skrive så mye kan ikke skrive så mye

Organiserende strategier for å lære Tankekart: For å få oversikt over fagstoff: For å forstå nivåer i kunnskapsstoff: Begrepskart, med en klar hierarkisk struktur Strukturert tankekart, med to eller flere nivåer: Del 1 og del 2

Andre muligheter i Inspiration til bruk i læringsarbeidet: Legge til hyperlenker: Til internett Til andre tekster eller dokumenter Fargelegge de ulike boblene Legge til lydfiler