Produktive mønstre i kollegasamarbeid og identifisering av god praksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Lederutvikling og skreddersøm
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Velkommen til Ungdomstinget i Oslo Bispedømme
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Skrivestien.
Melding til Stortinget…
Kompetente barn og unge
Kompetente barn og unge
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Oslo kommune Utdanningsetaten SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET 11. JANUAR 2008 NORSK (modul 1) Trude Slemmen, fagkonsulent.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Didaktiske analysekategorier
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Organisering og arbeidet i kommunene
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Den gode akershusskolen
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Neste samling. Dag 6 – regionvis (3) uke 41, 2014 Fra datastyrt til datainformert Mål: –Kompetanse i å bruke ulike data til å definere hvor det er behov.
Skolevandring.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Fra styringsdialog til lederdialog
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Produktive mønstre i kollegasamarbeid og identifisering av god praksis Bengt Jacobsen, AVO, 26.08.2014 Produktive mønstre i kollegasamarbeid og identifisering av god praksis

Produktive mønstre i kollegasamarbeid 26.august, 2014 Oslo Kongressenter Produktive mønstre i kollegasamarbeid og identifisering av god praksis Mål: Forståelse av empiriske funn om produktive mønstre i kollegasamarbeid og ledelse av fagpersoners utvikling Retningslinjer for gode og utviklende møter som muliggjør organisasjonslæring Gjenkjenne god praksis Fagansvarlige: Knut Roald Lasse Dahl Line Tyrdal

PROGRAM Slutt kl 15:30 09:00 Innledning v/ Bengt Jacobsen, AVO 09:20 «Produktive mønstre i kollegasamarbeid» v/ Knut Roald 10:30 Pause (m/frukt) 10:50 12:00 Lunsj 13:00 "God sosial og faglig læring": Læringsledelse og læringskultur v/ Line Tyrdal og Lasse Dahl 14:00 Pause 14:15 15:15 Avslutning v/ Bengt Jacobsen, AVO Slutt kl 15:30

Utgangspunkt og premisser for satsingen Vi vet etter hvert hvilke prinsipper som øker sannsynligheten for læring Alle lærere ønsker å gjøre en god jobb Alle lærere gjør noe som andre lærere kan lære av Alle lærere har noe å lære av andre lærere Pedagogisk ledelse virker Profesjonalisering av lærere og ledere forutsetter egnede rammer Profesjonalisering forutsetter læring sammen – på jobben

«Forbedringsoppdraget» - veldig kort oppsummert: Pedagogisk lederskap: Skolens ledelse tettere på lærerne gjennom ledelse, tilrettelegging og støtte for utvikling av bedre undervisning og felles holdninger Lærende fellesskap: Tettere samarbeid mellom lærere for utvikling av bedre undervisning og felles holdninger

Standard vs standardisering i undervisningssammenheng Standard er en samling prinsipper for og kjernen i god undervisningspraksis, forankret i forskning og/eller erfaringer. Peker på hva som øker sannsynligheten for at undervisning fører til god læring. Standardisering er helt konkrete manualer/teknikker for hva som er «riktig» undervisning. Undervisning som håndverk. «Standardisering er kreativitetens fiende» (Pasi Sahlberg).

Hvordan få god kvalitet på måten vi jobber på? (innenfor strukturene) Forbedringsarbeid Hva er god kvalitet? Hva er et godt resultat? Hvordan få god kvalitet på måten vi jobber på? (innenfor strukturene) Hvordan ser de ideelle strukturene ut? Hvilke strukturer har vi? Hva må endres?

Forbedringsarbeid Økt gjennomføring Økt læringsutbytte Forbedring av undervisningen gjennom profesjonalisering (lærere) Profesjonalisering gjennom god prosessledelse (ledere) Møtearenaer, tid, lokalisering. (ledere)

Lokalt arbeid i forkant av dagens samling Oppgave 1 - individuelt Hva har du lært i dag som gir deg lyst til å gjøre noe annerledes? Hva skal du gjøre annerledes i morgen? Skriv det som et brev til deg selv. Ta vare på dette brevet til neste samling.

Lokalt arbeid i forkant av dagens samling Oppgave 2 – samlet ledergruppe Før 10.august: Rektor setter av en dato der ledergruppen reflekterer sammen rundt «situasjons-bidrag» fra den enkelte: Beskriv en aktuell situasjon der du på en eller annen måte ble utfordret i mellomlederrollen Hvordan håndterte du/handlet du i situasjonen? Din refleksjon om utfallet/resultatet? Hva kan ledergruppen lære av de ulike historiene?

Lokalt arbeid i forkant av dagens samling Oppgave 3 – individuelt Les artikkel: «Teoretisk bakgrunnsdokument for arbeid med organisasjonslæring», Høgskulen i Volda, Høgskolen i Sogn og Fjordande på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet: http://www.udir.no/Upload/Ungdomstrinnet/Rammeverk/Ungdomstrinnet_bakgrunnsdokument_organisasjonslaring_vedlegg_6.pdf

Profesjonalisering (side 19)

Bengt Jacobsen, AVO, 26.08.2014 Oppsummering

Kvalitetsarbeid og ledelsesdimensjonen 15. september, 2014 Oslo Kongressenter Kvalitetsarbeid og ledelsesdimensjonen Mål: En felles forståelse av hva som gir god kvalitet i skolen, og hvilke organisatoriske, kulturelle og ledelsesmessige faktorer som bidrar til profesjonalisering og varig forbedring av praksis Fagansvarlig: Knut Roald

uke 41, 2014, regionvis (3 samlinger) Fra datastyrt til datainformert Mål: Kompetanse i å bruke ulike data til å definere hvor det er behov for målrettet utvikling Økt kjennskap til "egne" data pr skole og region Omsette virksomhetsplaner/kvalitetsplaner til praksis på avdelingene Fagansvarlig: Jarl Inge Wærness Sted: 7. oktober: Sandvika vgs (Asker og Bærum) 9. oktober: Ås vgs (Follo) 10. oktober: Mailand vgs (Romerike)

To parallelle kompetanseprogrammer ? To parallelle kompetanseprogrammer - Fellesnevnere Lederutviklings- program for alle i AFK med Lederansvar (Ansv. HR) Mellomleder- opplæring i pedagogisk ledelse, DGA (Ansv. AVO)

Dine personlige egenskaper som forutsetning for ledelse - og hvordan dette harmonerer med jobbkravene Individet Personlighet Systemnivå Kollektivt perspektiv Pedagogisk ledelse Relasjonsorientering Oppgaveorientering Endringsorientering

…. Innenfor en profesjonell kontekst Endringsorientering Oppgaveorientering Relasjonsorientering …. Innenfor en profesjonell kontekst

Oppgaveorientering, relasjonsorientering og endringsorientering - i en skolekontekst I et mellomlederperspektiv og sett opp mot kjernekompetansene i «Den gode akershus- kompetansen»:   Oppgaveorientering, eks: Fullført og bestått med best mulig læringsutbytte! Opptatt av å innhente data for å vurdere om målene nås. Sikre struktur og en robust organisasjon  

Oppgaveorientering, relasjonsorientering og endringsorientering - i en skolekontekst I et mellomlederperspektiv og sett opp mot kjernekompetansene i «Den gode akershus- kompetansen»:   Relasjonsorientering, eks: Ha gode og profesjonelle relasjoner til lærerne man har et pedagogisk utviklings- og veiledningsansvar for. Gjøre lærerne kompetente/enda bedre til å undervise på en måte som gir gode læringseffekter for elevene. Være opptatt av å forstå hvor den enkelte lærer/medarbeider er, være opptatt av å bygge tillit (opparbeide integritet) i medarbeidergruppa. Unngå «relasjonsfella»  

Oppgaveorientering, relasjonsorientering og endringsorientering - i en skolekontekst I et mellomlederperspektiv og sett opp mot kjernekompetansene i «Den gode akershus- kompetansen»:   Endringsorientering , eks: Kontinuerlig reflektere rundt egen mellomlederrolle og lederatferd: Hva er jeg god på? Hva kan/bør/må jeg gjøre annerledes? Snakke om forbedring av elevenes læring og meningen med arbeidet Vise vei/gi retning!  

Ledelse er å respondere (Endre Sjøvold, Magma 01/2009) «Som leder må du bruke deg selv som instrument og modell for å utvikle gruppen din. Ingenting skapes ved å snakke om det, vedta at noe skal være på en bestemt måte. Det er gjennom din respons på viktige hendelser i gruppen at du kan mobilisere det beste hos dine medarbeidere. Det er dette som er ledelse. Alt annet er administrasjon.»

Hver kursdag skal evalueres -sjekk mail og svar i løpet av dagen! Din tilbakemelding er viktig! Hver kursdag skal evalueres -sjekk mail og svar i løpet av dagen!