Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående."— Utskrift av presentasjonen:

1 FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående skole

2 FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 1. Spor etter FYR - hva ser vi etter? 2. Hvordan vet vi at det vi gjør får effekt i praksis?

3 FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 1.Spor etter FYR- hva ser vi etter? Målet med FYR: å forbedre yrkesrettingen av fellesfagene å øke elevenes motivasjon for fellesfagene å skape identitet å skape retning å øke gjennomføringen i videregående opplæring Gjennom: å samarbeide om utvikling av undervisningsressurser å utvikle en kultur for samarbeid å skape felles holdninger organisasjonsutvikling og -læring

4 FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 1. Spor etter FYR - hva ser vi etter? forts. Gjennom organisasjonsutvikling og –læring skape: -struktur -kultur -kunnskapsdeling Kilde; FYR-DELINGSSAMLING, dag 3 MK, RM,NA og SS –03.12.2014 Marit C. Synnevåg, mcs:consult http://www.boostconsulting.no/about5.html

5 FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 1.Spor etter FYR - hva finner vi? Lærerne Samarbeid mellom programfaglærere og fellesfaglærere om utvikling av undervisningsressurser Samarbeidsstrukturer og kulturer Hospitering Felles holdninger Elevene Økt motivasjon Økt fullført og bestått Identitet og retning, søke læreplass Skolen Organisasjonsutvikling og -læring: - Struktur, Kultur, Kunnskapsdeling - FYR - Den gode Akershusskolen

6 FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 1.Spor etter FYR - hva finner vi? Lærerne Samarbeid mellom programfaglærere og fellesfaglærere om utvikling av undervisningsressurser: JA «Jeg registrerer at det å samles på denne måten, programfaglærere og fellesfaglærere er veldig bra.» «Veldig viktig at disse gruppene blir samlet og en samtale med fokus på elevene kommer i gang.» Samarbeidsstrukturer og kulturer: JA «Jeg registrerer at det å samles på denne måten, programfaglærere og fellesfaglærere er veldig bra.» «Veldig viktig at disse gruppene blir samlet og en samtale med fokus på elevene kommer i gang.» Hospitering: JA «Veldig bra tiltak som bør brukes av alle.» Felles holdninger: Eks: Matte: mengdeforhold, viktig begge steder Engelsk: internasjonalt yrke, viktig begge steder Norsk: kommunisere, skrive meny, viktig begge steder «Alle ønsker at det skal gå elevene vel……. Da må grunnleggende holdninger ligge i bunn både hos lærere og elever.»

7 FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag-

8 1.Spor etter FYR- hva finner vi? Elevene: Økt motivasjon: JA og NEI Økt fullført og bestått: JA Identitet og retning, søke læreplass: JA

9 9 1.1 Motivasjon08-0909-1010-1111-1212-1313-1414-15 Bygg- og anleggsteknikk -3,573,623,683,783,963,98

10 10 1.1 Motivasjon08-0909-1010-1111-1212-1313-1414-15 Restaurant- og matfag -4,213,684,03,723,953,28

11 11 Fullført og bestått - Yrkesfag08-0909-1010-1111-1212-1313-1414-15 Bygg- og anleggsteknikk76,782,975,078,386,394,5 -

12 12 Fullført og bestått - Yrkesfag08-0909-1010-1111-1212-1313-1414-15 Restaurant- og matfag55,773,071,771,483,678,8 -

13 13 1.5 Relevant opplæring08-0909-1010-1111-1212-1313-1414-15 Vestby VGS _1 - - - - -3,653,84

14 14 1.5 Relevant opplæring08-0909-1010-1111-1212-1313-1414-15 Bygg- og anleggsteknikk - - - - -3,454,13

15 15 1.5 Relevant opplæring08-0909-1010-1111-1212-1313-1414-15 Restaurant- og matfag - - - - -4,33,61

16 FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- Bare 14 av våre yrkesfagelever søker i 3PB i år

17 FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 1.Spor etter FYR- hva finner vi? Skolen: Organisasjonsutvikling og -læring: -Struktur, Kultur, Kunnskapsdeling -FYR - Den gode Akershusskolen

18

19 FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag-

20 2. Hvordan vet vi at det vi gjør får effekt i praksis? Fullført og bestått? Fravær? Elevundersøkelsen? Undervisningsvurderingen? Annet?

21 Levert av Conexus AS Fullført Fullført og bestått %n=% % % % Vestby VGS (13-14) Bygg- og anleggsteknikk (13- 14) Design og håndverk (13-14) Restaurant- og matfag (13-14) Service og samferdsel (13-14) Fullført og bestått 85,4 ↗ 505 93,8 ↗ 151 90,0 ↗ 36 81,7 ↘ 49 78,9 ↗ 45 Fullført og bestått - Studieforberedend e 84,5 ↗ 207-------- Fullført og bestått - Yrkesfag 88,1 ↗ 281 93,8 ↗ 151 90,0 ↗ 36 81,7 ↘ 49 78,9 ↗ 45 Fullført og bestått - Påbygg 63,0 ↗ 17-------- IndikatorerSnitt Vestby VGS (13-14) Bygg- og anleggstekni kk (13-14) Design og håndverk (13-14) Restaurant- og matfag (13-14) Service og samferdsel (13-14)

22 22 Dager Totalt08-0909-1010-1111-1212-1313-1414-15 Vestby VGS9,659,276,6211,1410,779,393,54

23 23 Dager Totalt08-0909-1010-1111-1212-1313-1414-15 Bygg- og anleggsteknikk5,096,03,596,566,75,92,83

24 24 Dager Totalt08-0909-1010-1111-1212-1313-1414-15 Restaurant- og matfag13,8811,188,229,725,6310,454,8

25 FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- Utvikle strategier for å se FYR-arbeidet som en naturlig del av institusjonaliseringen av Den gode Akershusskolens

26 Forbedringsarbeid Økt gjennomføring Økt læringsutbytte Møtearenaer, tid, lokalisering. (ledere) Forbedring av undervisningen gjennom profesjonalisering (lærere) Profesjonalisering gjennom god prosessledelse (ledere)

27 FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- FYR-opplegg, norsk og programfag Service- og samferdsel og transport og logistikk Faglærer i service og samferdsel og transport og logistikk startet opplegget i norsktimene. Norsklærer gikk gjennom hvordan vi setter opp en søknad og CV. Faglærerne bidro med innspill og kunnskap fra bransjen elevene skal ut i. Det ble en blanding av gjennomgang av CV og søknad og diskusjon om hva som er spesielt for denne bransjen. Etterpå skulle elevene skrive søknad på lærlingplass. Faglærerne hadde funnet fram til en del stillinger de kunne søke på. Alle lærerne gikk rundt og hjalp til. Vi hadde en del fine diskusjoner rundt søknadene. Elevene var motiverte og ivrige etter å få hjelp til dette. Vi fortsatte skriveøkten i programfagstimen uka etter. Da var norsklærer inne i de to klassene og hjalp til med skrivingen.

28

29

30 FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående skole


Laste ned ppt "FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google