STUDIETEKNIKK og gode vaner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
2 Leseferdigheter og lesevaner
Mailand videregående skole
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
4 Bruk øynene riktig.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Rett på sak.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
16 Repeter for å huske og forstå
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Hvordan intervjue en forsker?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
IT For medisinsk sekretær Fredrikstad Kai Hagali
CV Curriculum Vitae.
8 Skumlesing.
Å skrive en sakpreget tekst
Godt verktøy er halve jobben
Effektiv lesing - leseteknikker
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Om å skrive om litterære tekster
Eksamenstips.
Velkommen til klasse- foreldrene
Muntlige presentasjoner
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Mandag 8. November Powerpoint..
12 Reflekterende lesing.
Framtida nå – les og forstå!
10 regler for å skrive for web
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
STUDIETEKNIKK Mads Friberg, Psykolog/PP-rådgiver Veiledningssenteret Asker og Bærum.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Studieteknikk Bison.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Studieteknikk for meir effektiv læring
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

STUDIETEKNIKK og gode vaner

Hvorfor skal du jobbe med studieteknikk? Mange tror at man bare trenger å pugge lærestoffet, og bruker mye tid på dette. Dessverre er det slik at mange ikke husker det de har lest eller glemmer det etter en kort stund, og når de skal ha en prøve eller eksamen kommer «jernteppet» ned og blokkerer for alt man har prøvd å memorere. Studieteknikk handler om at du skal oppleve mestring i forhold til å jobbe med faglig læring. Du må forstå fagstoffet, og det krever ofte at man gjør noe helt annet enn å pugge innhold.

Motivasjon er viktig for læring Motivasjon er viktig for læring. Her er noen spørsmål du kan stille deg selv:

Still deg selv noen spørsmål 4. Hvilke spørsmål vil jeg finne svar på ved å lese fagstoffet? 3. Hvorfor er dette nødvendig for meg å lære dette – hvilke problemer vil det gi en løsning på ? 2. Hva skal jeg bruke den nye kunnskapen til – på hvilke måter er dette relevant for meg? Hvorfor ønsker jeg å lære dette - «what’s in it for me»? Hvilke muligheter skaper dette for meg i framtiden?

Skaff deg en oversikt over det du skal lære – prøv å se “hele bildet” Skaff deg en oversikt over det du skal lære – prøv å se “hele bildet”. Her er noen tips:

3. Ingress og/eller oppsummering Skaffe seg oversikt 3. Ingress og/eller oppsummering I begynnelsen eller slutten av kapittelet vil du ofte finne en oppsummering av det viktigste innholdet 1. Innholdsfortegnelse Se på kapittelinndeling og overskrifter 2. Skumles Skumles avsnitt eller kapitler for å få et inntrykk av helheten og hva det handler om

Når du har en oversikt over hva som skal læres er det lettere å planlegge tidsbruken

Dine notater er noe av det viktigste du sitter igjen med Notater er viktige hjelpemidler Husk at notatene skal hjelpe deg med å forstå, ikke bare være en lang avskrift Dine notater er noe av det viktigste du sitter igjen med

Let etter nøkkelord Når du leser eller lytter er det lurt å lete etter nøkkelordene. De gir deg stikkord som du kan bruke i f.eks. et tankekart eller skrive som huskeord i notatene – og som lærer deg til å fokusere på et som er det vesentlige. Nøkkelordene handler ofte om fagbegreper.

Å skrive notater 5. I timen prøver du å formulere setningene med egne ord, bruk forkortelser. Suppler notatene senere med flere opplysninger. 9. Hold fokus. Sitt langt framme, ikke snakk med de ved siden av, ikke surf på nett 3. Bruk farger, gjerne samme fargekoding som ved tekstmarkeringer. 2. Bruk A4-ark, du må ha god plass og stor skrift. Bruk bred marg og skriv nøkkelord der. 1. Notater kan du ta i timen, når du leser selv, hjemme, på lesesal – overalt!

Å skrive notater 10. Godt verktøy er halve jobben; notatprogram for PC, skikkelig penn for deg som skriver på ark – gjerne flere i ulike farger 9. Repetisjon, repetisjon, repetisjon – du glemmer raskt, repeter gjentatte ganger 8. Lytt! Nøkkelord, oppsummeringer, vektlegginger – skriv mindre, men bedre 7. Organiser notatene visuelt; overskrifter, undertitler, stikkord i kursiv, tankekart 6. Dater notatene, det hjelper deg å holde riktig rekkefølge

Husk pauser. Gjør ting utenom som gir deg energi – dette er også med til å holde oppe motivasjonen for skole og lesing/studering

Når du har lest noe kan du sannsynligvis gjengi mye av det med en gang, men så glemmer du det. Repetering er derfor viktig. Les, ta pause (kanskje en dag eller to), repeter, pause, repeter osv.

Læring skjer i trinn. Repetisjon må til for å ikke glemme Godt å vite om læring Å tilegne seg informasjon gjør at man føler man lærer mye raskt (gjengi), og så flater det ut (refleksjons-stadiet), mens ferdigheter må man gjerne øve på over tid for å bli god Tid Nivå Kunnskaps/ faktabasert Ferdighets-basert Tid Nivå Læring skjer ofte i trinn Læring skjer i trinn. Repetisjon må til for å ikke glemme Tid Nivå Sørg for å repetere jevnlig Repeter, les nytt stoff Glemmer hvis ikke repetert

Skrive for å lære Systematiser informasjon i tankekart for å skape oversikt og sammenheng Bruk kolonneskjema for å skrive stikkord, din tolkning og spørsmål du har til innholdet som hjelp til refleksjon Diagrammer visualiserer og hjelper til med å sortere og klassifisere, finne likheter og forskjeller og se prosesser

Skrive for å lære 1 2 3 1990 1970 1950 Effekt Nøkkel-ord Årsak Nøkkel-ord Stikk-ord Tankekart, begrepskart, årsak/effektkart og tidslinjer kan hjelpe deg med å skape struktur og sammenheng 1950 1970 1990 1 2 3 Diagrammer hjelper med å visualisere og klassifisere. Kolonneskjema gir deg mulighet til å reflektere over innholdet Nøkkelord/ opp-summering Min tolkning Spørsmål jeg lurer på Hva står i boka Hvordan leser jeg det Hva har jeg ikke svar på, hva lurer jeg på

Analogt eller digitalt Digitalt; notat- organisasjons- og effektivitetsverktøy Analogt; bruke penn og papir

Å jobbe digitalt gir deg store gevinster Å jobbe digitalt gir deg store gevinster. Du trenger ikke ha mange notatblokker eller løse ark, og det er lett å lagre, organisere, søke og gjenfinne informasjon over tid – lurt siden ny kunnskap ofte bygger på tidligere læring

Gjennom å bruke digitale verktøy kan du organisere og samle ulike typer informasjon som tekst, bilder, video, lyd, lenker osv. Det gir en rikere opplevelse

Noen verktøy 3. Andre nyttige Tegneprogram, scoop.it, littlist.no, endnote, word, google docs, samskrivingsdokumenter 1 Notatverktøy OneNote (I Officepakka), Evernote, Outline, Paper (iPad) 2. Tankekart Mindomo, bubbl.us, C-map

Lære å lære Det hjelper ikke å lese mange ganger om du ikke forstår, da må du prøve å finne noen andre innfallsvinkler; spør noen som forstår, se videoer, prøv å visualisere, still spørsmål til innhold, finn animasjoner, bruk flere kilder Hold fokus, sett av tid og mål for hva som skal gjøres – skippertak fungerer ofte dårlig Få nok søvn, spis fornuftig og hold deg i aktivitet

Vær positiv – tro at du får til Vær positiv – tro at du får til. Det er bare du som kan gjøre noe for at du skal lære – det er din framtid det handler om