Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Kompetente barn og unge
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Rolighetsmoen barnehage
Pedagogisk utviklingsarbeid
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 21 OKTOBER 2008
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Etikk i pedagogisk arbeid
Bruk av data i kvalitetsarbeid
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
HOLDNINGER OG HANDLINGER
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Barnehagens samfunnsmandat
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Skoleledelse og skoleutvikling
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dramafaglig prosjektarbeid
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Deltakende læring.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Velkommen til foreldremøte. Stavangerbarnehagen  kompetanse heving av alle ansatte i stavanger kommune sine barnehager.  En felles kompetanse plattform.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
UTVIKLINGSARBEID SAMLING QUALITY HOTEL 10. FEBRUAR 2016.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Velkommen til foreldremøte Brunes naturbarnehage 24.september 2015 «Trivelig og annerledes - En herlig barndom»
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Pedagogisk dokumentasjon
Danning og voksenrollen i barnehagen
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Aurskog – Høland: ”Kvalitetsprosjektet i barnehagene høst 2010 – utviklingsfasen” Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU, Avdeling for Lærerutdanning og Internasjonale studier 12.10.2010 Magritt Lundestad, HiO

Program for dagen 9 – 9.15: Kort repetisjon av ”utviklingsfasen” 9.15 – 11.00: Presentasjon av den enkeltes barnehage tema 11-12: Lunsj 12 - 14.15: Forts. presentasjon av den enkeltes barnehage tema 14.30 – 15.30: Felles oppsummering Magritt Lundestad, HiO

Om utviklingsarbeid i barnehagen Pedagogisk utviklingsarbeid: er å arbeide systematisk med mål, innhold, arbeidsmåter og organisering i barnehagen for å utvikle virksomheten Å fornye og forbedre praksis i barnehagen Utviklingsarbeid kan bidra til å skape økt fellesskap og engasjement i personalgruppen Satsing på utviklingsarbeid er satsing på kvalitet i barnehagen Skape en kultur og tradisjon for systematisk utviklingsarbeid i barnehagesektoren Magritt Lundestad, HiO

Prosesser i utviklingsarbeid i barnehagen (Kvistad og Søbstad, 2005) Alle utviklingsarbeid har en begynnelse og en slutt Faser / ”spiral” : Etablering Planlegging Utvikling Implementering Videreføring Magritt Lundestad, HiO

Utviklingsfasen Eieforhold, forankring, ansvar ”på plass” og i prosess. Stille spørsmålstegn ved det vante, rutiner og regler – det selvfølgelige Prøve ut nye tiltak Bryte vante mønstre Være kreativ og erkjennende. Se nye muligheter og løsninger Tenke alternativt Gjøre nye oppdagelser – reflektere og snakke om endringer som merkes Etablere det nye Pedagogisk dokumentasjon - sammen reflektere over det dokumenterte Utviklingsfasen må gripe dypere i underliggende verdier og holdninger og berøre personalets samhandling med hverandre, med barna og foreldre Magritt Lundestad, HiO

Utvikling: lærende organisasjon Samskapende læringsprosesser ved å utvikle felles forståelse - ikke nødvendigvis enighet.. Se på begrep – teoretisere – assosiere – knytte til praksis – reflektere Gjennom veiledning – refleksjon over handling Egenvurdering (praksisfortellinger) Mål: konstruere ny mening sammen.. I en lærende organisasjon er det noe som forandrer seg gjennom endret kunnskap eller atferd Magritt Lundestad, HiO

Barnehagenes utviklingsarbeid Aursmoen Voksenrollen – holdningsarbeid Bråte bakken ” Jeg er verdifull” – fokus på positiv selvfølelse” Ekeberg Voksenrollen – pedagogisk planlegging Burholt- toppen Utetiden i barnehagen – den voksnes rolle Epletunet Barns medvirkning – voksenrollen

Barnehagenes utviklingsarbeid Festnings- åsen ” Alle kan” – sosial kompetanseutvikling og verdier/pedagogisk plattform Hofmoen Hvordan kan vi oppnå læring, trygghet og glede i uterommet? Flatbyjordet ”Klatremus” – hvordan legge til rette for variert fysisk aktivitet ute? Plomme hagen ” Spiller jeg en rolle?” Hvordan kan de voksne være gode rollemodeller for å fremme sosial kompetanse hos barn? Løken ” Når jeg leker – lærer jeg mest”

Barnehagenes utviklingsarbeid Setskog oppvekst senter Sammen om en god start – BREMSKOR – barns rett til medvirkning, sosial kompetanse og organisering av hverdagen Ole Brumm De voksnes rolle - utelivet Holestua gårds barnehage Hvordan kan vi voksne i barnehagen utvikle barns initiativ til samspill med andre? Søndre Høland menighets bhg Fokus på pedagogisk arbeid med de minste Barnehagegården ? Forfall 12.oktober

Oppsummering, 12.10: Jeg er: IMPONERT! Jobbet godt med eierskap i personalgruppen Voksenrollen og holdninger i fokus Uteliv Kompetanseøkning og kunnskapsutvikling hos personalet Forandring skaper motivasjon og engasjement Veiledning og praksisfortellinger viktig verktøy Barneperspektivet: intervju og samtaler - OG intervju og samtale med voksne? De aller minste og pedagogisk arbeid Bruk av IKT – hvordan? Hva skal vi gjøre neste gang? Fredag 3.12 – foreldresamtaler, veiledning ? Dele med hverandre, være i kontakt – ”lure grep”