Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Hvordan redusere frafall i fag- og yrkesopplæringen gjennom samarbeid?
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Vurdering for læring.
Kml1 Gardermoen – Velkommen til :
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Læring på arbeidsplassen
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Grete Haaland Sund HiAk,
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
S TORHAMAR VIDEREGÅENDE SKOLE. ” M IN LÆRINGSHISTORIE ” O VERGANGSSAMTALEN – HVILKE ERFARINGER ER GJORT G ERD VASAASEN OG MARIT RØHR BØ STORHAMAR VIDEREGÅENDE.
Rådgiver Kjell A. Standal FAGOPPLÆRINGA FOR FRAMTIDEN - sett i lys av nye vurderingsbestemmelser i forskrift til opplæringsloven og privatskoleloven.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
VURDERING.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Hospitering i Hordaland RETT KOMPETANSE – framtidens behov.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Lærlingordningen i Stavanger
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
PROSJEKTSAMLING VANDREBOKA 21 APRIL Hva har prosjektet ført til for Dokka Videregående Skole ? Hva blir videreført?
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Utdanningsvalg 10.klasse
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Dobbel kompetanse 4 årig løp
Mål og læring hos elever
Praksiseksempel fra Lørenskog
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Hospitering Opplæringsavdelinga. Monica Håkonsli -
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Sagt om utdanning….
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Ledelse av læringsprosessen
Utskrift av presentasjonen:

Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer i eget praksisfelt. Gardermoen 19. april 2007

Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole KONKRETE ENDRINGER I EGET PRAKSISFELT: Felles vurderingskriterier. Økt fokus på samarbeid mellom skole og bedrift i et 4-årig utdanningsløp.

Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole

Intensjonene i Vandreboka er å benytte mappevurdering som metodikk gjennom hele det fireårige løpet for lettere å få en helhet i opplæringen i skole og bedrift.

Hovedmål: Forbedre kvaliteten på opplæringen i skole og bedrift Gjennomføre en helhetlig pedagogikk i det 4-årige opplæringsløpet der eleven/lærlingen deltar aktivt i planlegging, gjennomføring og vurdering av eget læringsarbeid Forberede eleven/ lærlingen best mulig for arbeidslivet til å bli en god fagarbeider og samfunnsdeltaker

Delmål: Bidra til utvikling og utprøving av elektroniske mapper Utvikle gode samarbeidsarenaer for skole og lærebedrifter Bruke hverandres kompetanse gjennom Lærings- og utviklingsteam (LUT)

Lærings- og utviklingsteam (LUT): Ressursgruppe innenfor fagområdet. Deltakere: Faglærere, faglige ledere/instruktører, elever/ lærlinger og representant (er) fra aktuelle prøvenemnd (er) Utvikling av kriterier og konkrete forslag til aktiviteter for å oppnå hovedmål og delmål i prosjektet.

Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Felles vurderingskriterier. Nordre Land kommune og HS-avdelingen ved Dokka Videregående skole har utarbeidet felles gjennomgående vurderingskriterier: evne til dokumentasjon evne til refleksjon evne til målrelatering evne til å nyttiggjøre seg veiledning holdninger : orden, samarbeid, punktlighet, selvstendighet, fravær, bekledning

Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole DOKUMENTASJON: Elev/lærlingesamtale. Arbeidsbok. Praksisoppgaver lik lærlingens arbeidsoppdrag.

Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole REFLEKSJON: Elevene skriver refleksjonsnotat etter prøver, prosjektarbeider, praksis og mindre arbeider.

Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole MÅLRELATERING: Begrunne hvilke mål som er nådd i arbeidet. Evaluering av mål etter et tema eller en arbeidsoppgave. VK1 elevene øves i å lage arbeidsmål før arbeid utføres.

Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole VEILEDNING: Som opplæringsmetode. Fra: SLUTTPRODUKT-ORIENTERT til: PROSESSORIENTERT. Elevene sier: “før fikk vi tilbakemelding i etterkant av et arbeidsoppdrag mens nå er det økt fokus på dialog rundt arbeidsoppdragene underveis”.

Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole HOLDNINGER: Fravær har større fokus; -mindre fravær -dokumentasjon av fravær. Arbeidsbok.

Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Økt fokus på samarbeid mellom skole og bedrift i et 4-årig utdanningsløp. Bedriften bestiller opplæring. Lærlingene ber om veiledning fra lærere. Bedriftene deltar mer aktivt i elevenes praksistrening.

Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Bedrifter underviser i skolen. Lærlinger er våre nye kollegaer; -veileder elever i PTF/praksis. -holder foredrag for VG1/VK1 elever.

Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Opplæringsansvarlig i Nordre Land kommune Ingjerd Rønningen sier om arbeidet med Vandreboka; «Det er en annen virkelighet i dag; morsommere, bedre og lettere å få til ting. Vi føler at vi ikke starter på skrætsj med lærlingene, ingen sier lenger hva har de egentlig lært i skolen?»

Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole