Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden 2016 - 2019
September/oktober 2015

2 Program for dagen Velkommen Mål for dagen Avklare forventninger
Litt om prøvenemnd Læreplan for fag Fagprøven – trinn for trinn Vurderingskriterier Honorar og reiseregning

3 Mål for dagen Informasjon til nye medlemmer av prøvenemndene om hvordan fag- og svenneprøver gjennomføres Ha kunnskap i rollen som PN i faget. Vurderingsfaglig kompetanse Prat med sidemann om hvilke forventninger du har til dagen i dag og den den rollen du skal ha som medlem i prøvenemnd.

4 Nettressurser nfk.no udir.no

5 Prøvenemnd Prøvenemnda for fag- eller svenneprøven blir oppnevnt og administrert av fylkeskommunen Prøvenemnda skal ha minst to medlemmer som har formell faglig kompetanse innenfor fagområdet og så langt det er mulig, har oppdatert arbeidslivserfaring i faget Medlemmene må normalt være eksterne i forhold til lærebedriften eller skolen der kandidaten har fått opplæring (habilitet) Ref. Forskrift til opplæringslov §3-56 Utnevnes for 4 år ad gangen IKT kompetanse

6 Nordland fylkeskommune Utdanningsavdelingen
Organisering av videregående opplæring Kunnskapsdep. Nordland fylkeskommune Utdanningsavdelingen Opplæring i skole Opplæring i bedrift Opplæringskontor Lære- bedrift Lære- bedrift Medlems- bedrift Medlems- bedrift VG1 VG2 VG3 OPPLÆRING VERDISKAPING Sensur i skole Sensur av prøvenemnd

7 Læreplan for fag /VG3 opplæring i bedrift
Hent læreplan for eget fag på Utdanningsdirektoratets nettsider: Søk opp eget fag i søkefeltet, eller via knappen Læreplaner:

8 Oppbygging av læreplan for fag /VG3 opplæring i bedrift
Formål med faget Struktur – hovedområder – beskrivelse Grunnleggende ferdigheter Kompetansemål Vurdering

9 Formål, Struktur og hovedområder

10 Grunnleggende ferdigheter, kompetansemål og vurdering

11 Alternativ fagopplæring vg3 i skole Alle skal opp til fag/svenneprøve
Lærlinger Praksiskandidater Alternativ fagopplæring vg3 i skole Alle skal opp til fag/svenneprøve Lærekandidater - Skal opp til kompetanseprøve - Faglig leder og en fra prøvenemnd deltar - Skal prøves i utvalgte kompetansemål fra læreplan - Omfang av prøven må avgjøres etter faglig vurdering og i samarbeid med lærebedriften.

12 Gi forslag til en arbeidsoppgave i ditt fag
Øvelse: Gi forslag til en arbeidsoppgave i ditt fag Studer kompetansemålene i læreplanen. Hvilke kompetansemål dekker den arbeidsoppgaven du har valgt? Gi forslag til arbeidsoppgave.

13 Fag-/svenneprøven trinn for trinn- forarbeid
Prøvenemndene mottar liste over forventede fagprøver for lærlinger Praksiskandidater melder seg opp gjennom hele året Opplæringskontor/lærebedrift har ansvar for å melde lærlinger/lærekandidater opp til fag- og svenneprøve eller kompetanseprøve Oppmelding sendes fylkeskommunen

14 Fag-/svenneprøven trinn for trinn- forarbeid
Godkjent oppmelding sendes fra fylkeskommunen til leder for prøvenemnda i faget Leder for prøvenemnda fordeler ansvar for prøvene i fag der det er flere enn to i prøvenemnda Prøvenemnd, bedrift og kandidat avtaler tidspunkt for gjennomføring av prøven – prøvenemnda har ansvaret Det skal være to fra prøvenemnda på hver prøve, én som har lederansvaret og et medlem

15 Fag-/svenneprøven trinn for trinn forts. – innhold og omfang av prøven
Bedriften har anledning til å komme med forslag til innhold i prøven Prøvenemnda har ansvaret for å utforme fag-/svenneprøven Prøven må være i samsvar med læreplanen for faget, tilpasset bedriftens «produksjon» og tidsrammen som man har til rådighet Fagprøven er 4-delt og skal prøve kandidaten i: Planlegging av arbeidet og begrunnelse av valgte løsninger Gjennomføring av et faglig arbeid Vurdering av eget prøvearbeid Dokumentasjon av eget prøvearbeid Ref. Forskrift til opplæringslov §3-57

16 Fag-/svenneprøven trinn for trinn forts
Fag-/svenneprøven trinn for trinn forts. – lengde, frister, vurdering og hjelpemidler Læreplanen for faget beskriver lengden på fagprøven i det enkelte fag. Det skal utformes vurderingskriterier som skal gjøres kjent for kandidaten ved oppstart av prøven Det må komme tydelig fram tidsfrister, og hvordan de ulike delene skal leveres De hjelpemidler som kandidaten har brukt i læretiden, skal også kunne benyttes under prøven

17 Fag-/svenneprøven trinn for trinn forts
Fag-/svenneprøven trinn for trinn forts. – start og underveis i prøveperioden Minst 1 fra prøvenemnda må møte opp på prøvestedet ved oppstart av prøven Oppgaven og vurderingskriterier gjennomgås i lag med kandidaten ved oppstart Inspeksjon underveis i prøveperioden Prøvenemnda kan i en oppsummerende samtale til slutt stille spørsmål til faglig avklaring

18 Fag- og svenneprøven trinn for trinn forts. - avslutningsvis
Karakteren med begrunnelse formidles muntlig til kandidaten ved prøveslutt Protokoll og nødvendige vedlegg sendes til fylkeskommunen

19 Vurdering av fag-/svenneprøven
Prøvenemnda skal vurdere kandidatens kompetanse slik den er dokumentert gjennom fag-/svenneprøven, og i henhold til vurderingskriteriene Alle 4 deler av fag-/svenneprøven skal vurderes Eksempel fra kokkefaget Planlegging Gjennomføring Egenvurdering Dokumentasjon

20 Vurderingskriterier – grunnlaget for vurdering
Prøvenemnda skal utforme korte og omforente beskrivelser av hva kandidaten blir vurdert i forhold til Vurderingskriteriene gjøres kjent for kandidaten ved oppstart av prøven Eksempler på vurderingskriterier kan være: Tidsbruk, bruk av nødvendig verneutstyr, kommunikasjon med bruker osv. Viktig at man setter opp vurderingskriterier som er mulig å vurdere i forhold til høyt, middels eller lavt nivå

21 Karakterskala ved vurdering av fag- eller svenneprøver
Bestått meget godt Meget god kompetanse i faget Bestått Tilfredsstillende eller god kompetanse i faget Ikke bestått Svært lav kompetanse i faget Forskrift til opplæringslov §3-4

22 Eksempel på vurderingsverktøy

23 Vurdering av kandidatens kompetanse – kjennetegn på måloppnåelse
Høyt nivå Ingen kritiske mangler, mht HMS Meget høy kvalitet på arbeidet Gode løsninger, kreativ selvstendig Samarbeider godt Kritisere Middels nivå God kvalitet, ingen kritiske mangler mht HMS Finner gode løsninger, godt faglig nivå Viser god evne til samarbeid, kommunikasjon Forklare. Lavt nivå Kritiske mangler Liten evne til samarbeid og kommunikasjon Reprodusere hjelpemiddel s. 23

24 Øvelse Sett opp vurderingskriterier til arbeidsoppgaven du lagde tidligere

25 Mål for dagen - oppsummering
Informasjon til nye medlemmer av prøvenemndene om hvordan fag- og svenneprøver gjennomføres Ha kunnskap i rollen som PN i faget. Vurderingsfaglig kompetanse Prat med sidemann om hvilke forventninger du har til dagen i dag og den den rollen du skal ha som medlem i prøvenemnd.

26 Takk for oppmøtet og vel hjem 
Til slutt Det blir oppfølgingskurs der nye og eksisterende prøvenemndsmedlemmer inviteres Her finner dere kontaktinformasjon til Nordland fylkeskommunes saksbehandlere for hvert utdanningsprogram: Kontaktpersoner Sentralbord Utdanningsavdelingen: Takk for oppmøtet og vel hjem 


Laste ned ppt "Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google