PROSJEKTSAMLING VANDREBOKA 21 APRIL Hva har prosjektet ført til for Dokka Videregående Skole ? Hva blir videreført?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan redusere frafall i fag- og yrkesopplæringen gjennom samarbeid?
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Kml1 Gardermoen – Velkommen til :
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Læring på arbeidsplassen
Grete Haaland Sund HiAk,
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
S TORHAMAR VIDEREGÅENDE SKOLE. ” M IN LÆRINGSHISTORIE ” O VERGANGSSAMTALEN – HVILKE ERFARINGER ER GJORT G ERD VASAASEN OG MARIT RØHR BØ STORHAMAR VIDEREGÅENDE.
Rådgiver Kjell A. Standal FAGOPPLÆRINGA FOR FRAMTIDEN - sett i lys av nye vurderingsbestemmelser i forskrift til opplæringsloven og privatskoleloven.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Målsetting Gjennomføre et handlingsrettet program for å styrke konkurransekraften til handels- og servicenæringen i kommunane Askvoll og Hyllestad.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Hospitering i Hordaland RETT KOMPETANSE – framtidens behov.
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Hospiteringsprosjektet Første arbeidsgruppemøte, Første arbeidsgruppemøte, Lene Ragnhild Kyllesdal og Stine Grimsrud.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Didaktiske analysekategorier
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
Inntaks- og formidlingskonferansen 2013
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Gruppe nummer 3; Tormod, Rune, Silje, Elin og Cecilie.
Utdanningsvalg 10.klasse
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Tiltak: Kontinuerlig underveisvurdering i alle fag (Aust-Lofoten vgs) Grønn Gul - Rød Kontinuerlig underveisvurdering i alle fag: Kontinuerlig underveisvurdering.
SKOLEKONKURRANSE ELEKTRIKER Akershus VELKOMMEN TIL SKOLKONKURRANSE Vi ønsker der velkommen til Skolekonkurranse elektriker Akershus våren 2015.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
| fb.com/trondelagfylke Skolekonkurranser RM i Sør-Trøndelag samarbeid, være utviklende, jobbe etter godfotteorien..
Skolebasert kompetanseutvikling
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Internkontroll Pilotnettverk
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

PROSJEKTSAMLING VANDREBOKA 21 APRIL Hva har prosjektet ført til for Dokka Videregående Skole ? Hva blir videreført?

Hva har prosjektet ført til for Dokka videregående skole? LUT knyttet til 4 yrkesfagavdelinger ved skolen Etablering av LUT på nyopprettet VG2 Helsefagarbeider Bedre samarbeid mellom skole og bedrift Utveksling av erfaringer mellom avdelinger Overgangssamtaler for elever som skal ut i lære = bedre overgang

Mer fokus på dokumentasjon Erfaringer på at dokumentasjon må tilpasses faget og elevene, at det ikke er statisk, men noe som stadig må utvikles. At det er mange ulike arbeidsformer, men at prinsippene om planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av læringsarbeidet er viktige Vi er også opptatt av å bevisstgjøre elevene på kompetansemål, og refleksjon i forhold til eget arbeid for lærere og elever.

Hva blir videreført? Føringer fra fylkestingspolitikerne i Oppland er klare på at prinsipper fra Vandreboka skal videreføres. Fylkesopplæringssjefen har satt fokus på utvalgte politiske resultatmål som har klar forankring i Vandrebokmetodikk. Han stiller konkrete krav til de videregående skolene i Oppland om at ”elever og lærlinger skal delta aktivt i å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere læringsarbeidet”

Fylkesopplæringssjefen ønsker også fokus på at ”arbeidsliv og skole skal samarbeide målretter om det fireårige løpet” Føringer fra politikere og administrasjon konkretiseres i skolens handlingsplan.

Tilrettelegging i skolehverdagen Videreføring av arbeidet med prinsippene fra Vandreboka er tatt inn i skolens lokale arbeidsavtale det vil si at: Lærerne på yrkesfag får satt av tid på sine individuelle arbeidsavtaler slik at de kan følge opp LUT, overgangssamtaler og annet merarbeid knyttet til Vandreboka Skolen ønsker å videreføre fellesmøter for lærerne på yrkesfag hvor vi har fokus på erfaringsutveksling.