OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samiskopplæring i Nordland
Advertisements

Abildsø skole - Eksamen 2014.
Velkommen til infomøte på Tanks vgs
Eksamensoppmelding for elever og privatister
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen til infomøte på Tanks vgs • Kartleggingsprøver • Orden og fravær • Eksamen • Vitnemål / kompetansebevis.
Eksempler på fagvalg vg2 + vg3 ST+ID
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
Rettigheter og plikter Organisering av opplæring i samisk
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
EKSAMEN vg1 Studieforberende utdanningsprogram
EKSAMEN VGS.
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
VURDERING.
Utredningsgruppens forslag til endring av tapt tid under eksamensavvikling og alternative undervisingsdager.
Overgang grunnskole – videregående opplæring.
Informasjonsmøte for 10. trinn
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Foreldremøte 26.september 2012
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Individuell vurdering
Overgangsregler. Inntaksgrunnlaget til videregående trinn 1 (Vg1) (§ 24-2) Andre fremmedspråk på videregående skole ( § 24-3 og 24-4)
Inntaket 2010 – 2011 – nytt og nyttig ?. Hvilke emner skal vi gjennomgå ? 1.Hva betyr endringen i vurderingsforskriften fra for inntaket til.
Overgangsprosjektet NY GIV
Foreldremøte 10.trinn ”Åpen skole”
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Borre ungdomsskole
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Li skole INFORMASJONSMØTE 10.Trinn VELKOMMEN!
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Foreldremøte Apalløkka skole høsten 2014
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Slåtthaug ungdomsskole
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Abildsø skole - Eksamen 2015.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Info 10. trinn Vår Skriftlig eksamen Elevene skal opp til skriftlig eksamen i ett fag – norsk (både hovedmål og sidemål), matematikk eller engelsk.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Velkommen til foreldremøte for VG3. Agenda: Russetid Vurdering og utviklingssamtaler Oppfølging fravær Heldagsprøver og eksamener Karriereveiledning og.
TRØGSTAD UNGDOMSSKOLE. RÅDGIVERS/VEILEDERS OPPGAVER; Ansvar for faget utdanningsvalg Ansvar for kontakt med videregående skoler Ansvar for Åpen skole.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
Stangemodellen P-dag
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Samisk opplæring og samiske læreplaner Bodø
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Skøyenåsen skole Eksamensinformasjon Vår 2018.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE: Opplæringsloven I opplæringsloven § 6 – 2 Samisk opplæring i grunnskolen, gis Samiske elever utenom samiske distrikt rett til opplæring i samisk. Retten er individuell og sikrer samisk barn og unge opplæring i samisk1,samisk 2 eller samisk 3. Utenfor samiske distrikt har minst 10 elever i en kommune som ønsker opplæring i og på samisk, rett til slik opplæring så lenge det er minst seks elever igjen i gruppa. Kommunen kan vedta og legge opplæringa på samisk til en eller flere skoler i kommunen. Individuell rett til opplæring i samisk videreføres i videregående opplæring. Elever kan velge to førstespråk, samisk og norsk, og elevene kan velge samisk 1. språk og norsk 2. språk for elever som har samisk (egen læreplan for det). Opplæring i samisk er en individuell rett og skal tilbys elevene fra 1. trinn. Elever som har samisk 1,samisk 2 eller samisk 3 skal ha flere uketimer per uke enn elever som ikke har samisk. For elever som har samisk 1 i 1. – 7. kl, utgjør dette 0,7 timer per uke i 7 år. Det medfører at en del av opplæringa i samisk vil måtte legges før og etter ordinær skoletid, for elevene. Forskriftens § 7 – 1 gir rett til alternativ opplæringsform, når opplæringa ikke kan gis av eget undervisningspersonale. ( eks. fjernundervisning, intensivundervisning eller leirskole- opphold ). Timer til samiskopplæring skal i tas fra norsktimene, og /eller legges utenfor ordinær opplæringstid. (Rundkskriv fag og timefordeling av 01.08.08) Elever som har opplæring i samisk første eller andrespråk, kan bli fritatt fra opplæring i andre fag med 76 timer totalt fra 1. – 7.trinn. Fritaket forutsetter at målene i læreplanen ikke blir fraveket, og det krever samtykke fra den enkelte elev/foresatte. Elever som har opplæring i samisk 1følger læreplan i norsk for elever med samisk 1. språk. (Kunnskapsløftet - Samisk). Har reduserte kompetansemål i faget norsk. Ved en evnt.eksamen i norsk vil disse elevene få eksamensoppgaver for elever med norsk som 2. språk. Elever som har samisk 2 og samisk 3 følger ordinær læreplan for norsk, med fritak fra opplæring og vurdering i sidemål (nynorsk). Ingen reduksjon i kompetansemålene i norsk. De skal opp til sammen eksamen i norsk skriftlig (unntatt sidemål ) og muntlig, som elever som ikke har samisk, dersom faget blir trekkfag til eksamen. Ved en evnt.skriftlig eksamen skriver, elever som har samisk 2 eller 3, 2 oppgaver på hovedmål.

OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE: UNGDOMSTRINNET – Vurdering/2. fremmedspråk og Språklig fordypning: STANDPUNKT: Samisk 1: Elevene skal ha to standpunktkarakterer, en i samisk 1 skriftlig og en i samisk 1 muntlig. Samisk 2: Elevene skal ha to standpunktkarakterer, en i samisk 2 skriftlig og en i samisk 2 muntlig. Samisk 3: Elevene skal ha to standpunktkarakterer, en i samisk 3 skriftlig og en i samisk 3 muntlig. EKSAMEN: Elevene kan trekkes ut til en skriftlig eksamen i samisk 1. Skriftlig eksamen blir utarbeidet og sensurert sentralt. Elevene kan også trekkes ut til muntlig eksamen. Muntlig eksamen utarbeides og sensureres lokalt. Samisk 2: Elevene kan trekkes ut til en skriftlig eksamen i samisk 2. Skriftlig eksamen blir utarbeidet og sensurert sentralt. Elevene kan også trekkes ut til muntlig eksamen. Muntlig eksamen utarbeides og sensureres lokalt. Samisk 3: Elevene kan trekkes ut til muntlig eksamen. Muntlig eksamen utarbeides og sensureres lokalt. 2. Fremmedspråk / språkligfordypning: Elever som får opplæring etter samisk som første ( samisk 1 )– eller andre andrespråk (samisk 2) og samisk 3 ), er unntatt fra kravet til opplæring i 2. fremmedspråk / språklig fordypning. ( Forskrift til opplæringsloven og rundskriv F -03-06 ) Elevene har likevel rett til opplæring i fremmedspråk og språklig fordypning dersom de ønsker det. For disse elevene skal timetallet i norsk/samisk som første – eller andrespråk reduseres med 57 timer hver ( i alt 114 timer ). 113 timer skal gis som tilleggstimer jfr. Alternativ 2 i tabell 2, - I fag – og timefordelingstabellen. Samisk kan gis som tilbud i 2. fremmedspråk og i språklig fordypning. Elevene følger da læreplanen for disse fagene.