Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Samisk opplæring og samiske læreplaner Bodø

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Samisk opplæring og samiske læreplaner Bodø"— Utskrift av presentasjonen:

1 Samisk opplæring og samiske læreplaner Bodø 15.01. 2015
Seniorrådgiver Inga Hætta Skarvik

2 Opplæringslova § 6-1 Definisjonar same: person som kan skrivast inn i samemanntalet, jf. § 2-6 i lov 12. juni nr. 56 om Sametinget og andre samiske rettsforhold (samelova), og barn av dei som kan skrivast inn samisk: nordsamisk, sørsamisk eller lulesamisk samisk distrikt: 1) det samiske forvaltningsområdet etter § 3-1 i samelova: Kautokeino, Karasjok, Tana, Nesseby, Porsanger, Kåfjord, Lavangen, Tysfjord, Snåsa og Røyrvik. De fire nordligste fylkeskommunene, Finnmark, Troms, Nordland og Nord- Trøndelag, er også omfattet av forvaltningsområdet.   2) andre kommunar eller delar av kommunar etter forskrifter gitt av Kongen i statsråd etter at Sametinget og dei kommunane og fylkeskommunane spørsmålet gjeld, har fått uttale seg. Samisk skole en skole eller gruppe som følger Læreplanverket for Kunnskapsløftet - Samisk (Prinsipper for opplæringen-samisk) 18. september 2018 / Side 2

3 § 6-2.Samisk opplæring i grunnskolen
Opplæringslova § 6-2.Samisk opplæring i grunnskolen I samiske distrikt har alle i grunnskolealder rett til opplæring i og på samisk kan kommunen gi forskrifter om at alle i grunnskolealder skal ha opplæring i samisk Tre kommuner har gjort det: Kautokeino, Karasjok og Nesseby Utanfor samiske distrikt har samar i grunnskolealder rett til opplæring i samisk har minst ti elevar i ein kommune som ønskjer opplæring i og på samisk, rett til slik opplæring så lenge det er minst seks elevar igjen i gruppa. kan kommunen vedta å legge opplæring på samisk til en eller flere skoler i kommunen 18. september 2018 / Side 3

4 § 6-3.Samisk vidaregåande opplæring
Opplæringslova § 6-3.Samisk vidaregåande opplæring Samar i vidaregåande opplæring har rett til opplæring i samisk. Departementet kan gi forskrifter om at visse skolar skal tilby opplæring i eller på samisk eller i særskilde samiske fag i den vidaregåande opplæringa innanfor visse kurs eller for visse grupper. Fylkeskommunen kan også elles tilby slik opplæring. Samiske elever har en individuell rett til opplæring i samisk uavhengig av hvor i landet de bor. 18. september 2018 / Side 4

5 § 6-4.Innhaldet i opplæringa
opplæringslova § 6-4.Innhaldet i opplæringa Forskrifter om læreplanar etter § 2-3 og § 3-4 skal gi pålegg om opplæring om den samiske folkegruppa og om språket, kulturen og samfunnslivet til denne folkegruppa i tilknyting til dei ulike fagområda. Innanfor rammer fastsette av departementet gir Sametinget forskrifter om innhaldet i slik opplæring. Samisk innhald i nasjonale læreplaner Sametinget gir forskrifter om læreplanar for opplæring i samisk språk i grunnskolen og i den vidaregåande opplæringa, og om læreplanar for særskilde samiske fag i den vidaregåande opplæringa. Forskriftene må liggje innanfor omfangs- og ressursrammer fastsette av departementet. Departementet gir forskrifter om andre særskilde læreplanar for grunnskoleopplæringa i samiske distrikt og for elevar elles som får samisk opplæring i grunnskole og i vidaregåande opplæring. Sametinget skal i samråd med departementet lage utkast til desse forskriftene. Parallelle likeverdige læreplaner 18. september 2018 / Side 5

6 Samisk opplæring - historikk
Etter 2. verdenskrig begynte samene å kreve samiskopplæring Det ble oppnevnt en ”samekomité” – De kom med en viktig uttalelse: en menneskerett at alle barn skal få begynneropplæring på sitt eget språk hjem, samfunn og kultur skal ligge til grunn for opplæringen Stortingsmelding 21 ( ): Om kulturelle og økonomiske tiltak av særlig interesse for den samiske befolkning Samisk utdanningsråd M87 – første samiske læreplaner i noen andre fag enn samisk L97 - Det samiske læreplanverket for den 10-årige grunnskolen 2006 – Kunnskapsløftet-samisk 18. september 2018 / Side 6

7 Kunnskapsløftet - samisk
Samiske læreplaner Kunnskapsløftet - samisk Generell del - identisk i LK06 og LK06S Prinsipper for opplæringen – samisk, inkludert samisk læringsplakat Læreplaner i fag Læreplaner i særskilte samiske fag samisk som første- og samisk som andrespråk programfagene duodji og design, reindrift, samisk historie og samfunn, samisk visuell kultur og samisk musikk og scene parallelle likeverdige læreplaner norsk for elever med samisk som førstespråk, samfunnsfag, naturfag, musikk, mat- og helse, RLE, duodji (istedenfor kunst- og håndverk) vgo: fellesfagene historie, geografi og religion og etikk læreplaner som er identisk med læreplaner i LK06 Samisk læringsplakat punkt 1: Den samiske skolen og lærebedriften skal: legge til rette for at elevene/lærlingene får en kvalitetsmessig god opplæring med basis i samisk språk, kultur og samfunnsliv 18. september 2018 / Side 7

8 Samisk som førstespråk
Samiske læreplaner Samisk som førstespråk er for elever som snakker samisk eller har samisk som hjemmespråk. I norskfaget får de opplæring etter læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk. Elevene kan få opplæring i to førstespråk, både i samisk og i norsk, jf.rundskriv udir fag- og timefordeling og tilbudsstruktur som finnes på 18. september 2018 / Side 8

9 Samiske læreplaner Samisk som andrespråk Faget samisk som andrespråk består av følgende alternativer: samisk som andrespråk – samisk 2 samisk som andrespråk – samisk 3 samisk som andrespråk – samisk 4 – gjelder kun videregående opplæring Kompetansemålene i læreplanen er fordelt på 9 nivåer: 1b+2b+3b = 1+2+3 ungdomstrinnet 7+8+9 – videregående opplæring Kompetansemålene for nivå 1b-3b er tilrettelagt for aldersgruppen på barnetrinnet. Hovedfokus i starten vil være å lære språket muntlig gjennom lek, lytting og aktiviteter. Nivå forutsetter at eleven kan lese og skrive 18. september 2018 / Side 9

10 Samisk som andrespråk – samisk 2
Samiske læreplaner Samisk som andrespråk – samisk 2 Alternativet som gir best språkkompetanse etter endt skolegang Vil bidra til å legge grunnlag for elevens funksjonelle tospråklighet. Eleven skal etter 10. årstrinn kunne kompetansemålene til nivå 1-6 og etter Vg3 kompetansemålene 7-9, altså hele faget. Alle elever som starter med samisk som andrespråk i første klasse, bør oppmuntres til å følge samisk 2 varianten, og eventuelt gjøre omvalg til samisk 3 på ungdomstrinnet. 18. september 2018 / Side 10

11 Samisk som andrespråk – samisk 3
Samiske læreplaner Samisk som andrespråk – samisk 3 for elever som starter med samisk sent på barnetrinnet eller først på ungdomstrinnet eller som vil ha nytte av å bruke mer tid på å lære samisk Elevene skal kunne kompetansemålene til nivå 1-3 etter 10. årstrinn og kompetansemålene for nivå 4-6 på Vg3 studieforberedende utdanningsprogram, de vil altså oppnå kravene til ca 2/3 av hele læreplanen i samisk som andrespråk. Da denne varianten er en del av faget samisk som andrespråk, har elevene mulighet til senere å fullføre hele faget som privatister. 18. september 2018 / Side 11

12 Samisk som andrespråk – samisk 4
Samiske læreplaner Samisk som andrespråk – samisk 4 Et tilbud for nybegynnere i samisk på videregående opplæring og kan velges kun av elever som ikke har hatt samisk på grunnskolen. Elever som får opplæring og tar eksamen etter denne varianten på studieforberedende utdanningsprogram, skal kunne kompetansemålene for nivå 1-3, altså det samme som elever som har samisk 2 skal kunne etter årstrinn. Denne varianten anbefales fremfor å ta samisk som fremmedspråk, fordi denne varianten er en del av faget samisk som andrespråk. Dermed har elevene mulighet senere til å ta samisk 3 eller fullføre hele faget, det vil si ta samisk 2 senere som privatister. 18. september 2018 / Side 12

13 Læreplaner i samisk etter revideringen
Samiske læreplaner Læreplaner i samisk etter revideringen Samisk som førstespråk De viktigste endringene språkutviklingsperspektivet er styrket grunnleggende ferdigheter er tydeligere to hovedområder er slått sammen til ett hovedområde, slik at antallet hovedområder er redusert, i likhet med norskplanen 18. september 2018 / Side 13

14 Språklære vektlagt Eksempler på mer konkrete kompetansemål om språklære og tydeligere progresjon: Språk, kultur og litteratur Kompetansemål etter 7. årstrinn bøye substantiv i entall og flertall bøye verb i presens og preteritum og gjenkjenne imperativformer og kondisjonalisformer i de samiske språkene der disse finnes Kompetansemål etter 10. årstrinn gjøre rede for stadieveksling / omlyd mestre grunnleggende bøyning av verb i indikativ, imperativ og kondisjonalis og gjenkjenne potensialisformer i de språkene der disse finnes 18. september 2018 / Side 14

15 Endringer i samisk som andrespråk Antall nivåer er redusert til 9
Nivåene er tilpasset etter når eleven begynner med samisk Det er innført en tredje variant for måloppnåelse på videregående opplæring, samisk 4. 18. september 2018 / Side 15

16 Samarbeid er nødvendig
språkfag Samarbeid er nødvendig norsklæreren + samisklæreren 18. september 2018 / Side 16

17 Tospråklig kompetanse
språkfag Tospråklig kompetanse Samisk som andrespråk Faget samisk som andrespråk skal sammen med faget norsk legge grunnlaget for utvikling av elevenes funksjonelle tospråklighet, og bidra til at den enkelte elev får kunnskaper, motivasjon og trygghet til å velge samisk som kommunikasjonsspråk. For elever med tospråklig opplæring er det derfor viktig med et nært samarbeid mellom de to fagene. Norsk Læreplanen i norsk gjelder også for elever med samisk eller finsk som andrespråk. Opplæringen i norsk skal sammen med opplæringen i andrespråket bidra til disse elevenes tospråklige kompetanse. For elever med tospråklig opplæring er det derfor viktig med et nært samarbeid mellom de to fagene. 18. september 2018 / Side 17

18 Tospråklig kompetanse
Samisk som førstespråk Opplæringen i samisk som førstespråk bidrar sammen med opplæringen i norsk til elevenes tospråklige kompetanse. Fagene samisk og norsk har mange felleselementer, og for elever med tospråklig opplæring er det derfor naturlig med et nært samarbeid mellom de to fagene. Norsk for elever med samisk som førstespråk Opplæringen i norsk gjennom det 13-årige løpet skal sammen med samiskopplæringen være med på å gi elevene den språklige selvtillit som gir et godt grunnlag for aktiv deltakelse i samfunns- og yrkesliv. 18. september 2018 / Side 18

19 Fag- og timefordeling Det er skoleeiers plikt å søke timer til samisk opplæring. Bestemmelser om og oversikt over gjeldende fag og timefordeling finnes på Utdanningsdirektoratets nettsider: tilbudsstruktur/ For grunnskolen er det to ordninger med fag- og timefordeling, hvor den ene er knyttet til Læreplanverket Kunnskapsløftet og den andre til Læreplanverket Kunnskapsløftet -Samisk . Minstetimetallet i faget samisk er likt for elever som bor innenfor og utenfor forvaltningsområde for samisk språk, men fag- og timefordelingen for skoler utenfor forvaltningsområdet er mere fleksibel når det gjelder hvor timer til samisk skal tas fra. 18. september 2018 / Side 19

20 Fag- og timefordeling Alle elever som følger det samiske læreplanverket, altså alle elever i samiske kommuner enten de har samisk eller ikke, skal ha 190 timer mere enn elever som ikke bor i samiske kommuner. særskilte regler for de elever som ikke velger samisk: like mange timer i norsk som øvrige elever i Norge, ikke fritatt i norsk sidemål alternative opplegg i de 190 timene som de har som ekstratimer. De samiske kommunene som ikke har innført samisk som obligatorisk fag for alle elever, har nå muligheter for eksempel til å gi alternative opplegg i samisk språk og kulturkunnskap. 18. september 2018 / Side 20

21 Fag- og timefordeling for LK-06 med samisk
Fag- og timefordelingen åpner ulike muligheter til å organisere samiskfaget på skoler som følger det nasjonale læreplanverket i andre fag enn i samisk: Skolen kan følge samme organiseringen som før, nemlig å ta timer fra norsk og gi 190 timer ekstra i løpet av 7 år, noe som utgjør ca 40 minutter i uka. Skolen kan organisere all samisk opplæring innenfor det ordinære timetallet. Det kan tas like mange timer fra norsk som tidligere og 5 % fra andre fag og slik få plass til samisk uten at elever må ta ekstra timer. Dette gjør at elever med samisk har like lange skoledager som øvrige elever. Skolen kan kombinere det å ta 5% fra alle fag og inntil 190 ekstratimer for elever med samisk. Denne siste modeller gir mulighet  til at norskfaget ikke behøver å avgi like mange timer som tidligere til samisk ( noe som har gjort at foreldre har vært redd for å velge samisk). Denne modellen gir også mulighet til at elever kan ha flere timer i samisk enn minstetimetallet tilsier. Denne gir mulighet til at elever gis "ekstratimer"  bare de skoleårene når de ellers ville vært på SFO og at timer tas fra andre fag på høyere trinn. 18. september 2018 / Side 21

22 På videregående opplæring
Fag- og timefordeling På videregående opplæring Timetallet i første- og andrespråket er ikke endret Elever som ikke har hatt opplæring i samisk i grunnskolen og som velger slik opplæring i videregående opplæring, kan bruke 140 timer fra valgfritt programfag til samisk. 18. september 2018 / Side 22

23 læremidler Læremiddelutvikling Sametingets handlingsplan for utvikling av læremidler Sametingets årlige budsjetter Hva finnes av samiske læremidler? 18. september 2018 / Side 23

24 Samiske læremidler Læremidler fremdeles gratis selv om støtte til gratis læremidler opphører 10. oktober behandlet Sametinget i plenum Sametingets handlingsplan for utvikling av læremidler Det ble da fattet vedtak om at fra 1. januar 2015 opphører forlagstøtten til distribusjon av gratis læremidler til skolene. De læremidlene som fra 2015 får produksjonsstøtte fra Sametinget, må skolene begynne å kjøpe. Sametinget har vedtatt å avslutte ordningen med gratis utdeling av læremidler slik at de midlene som til nå har gått til denne ordningen, frigjøres til produksjon av nye læremidler. 18. september 2018 / Side 24

25 Gratis læremidler Skolene har likevel i flere år framover anledning til å bestille gratis læremidler fra forlagene. Læremidler som forlagene har fått støtte til fra Sametinget fra til 2014, skal fremdeles deles ut gratis til skolene og barnehagene i inntil 5 år fra de er ferdigstilt. Produksjonstiden for læremidler er 3 år. Det betyr at de læremidlene som Sametinget har bevilget produksjonsstøtte til fra til 2014, kan skolene og barnehagene bestille gratis fra forlagene dersom de fremdeles er tilgjengelige i deres lagre. Fra 1. januar avslutter Sametinget også utdeling av gratis læremidler produsert før Disse læremidlene har vært gratis for skolene og barnehagene fra 2009, og forlagene har rapportert at de har delt ut nesten alt av disse læremidlene. Dersom skolene ønsker å bestille disse læremidlene før ordningen opphører, må de snarest ta kontakt med forlagene som kan gi opplysninger om hvilke læremidler som ennå er å få gratis fram til 18. september 2018 / Side 25

26 Læremiddelutvikling Ikke slik, men … 18. september 2018 / Side 26

27 heller slik Vil du være med, så heng på liten tittel
18. september 2018 / Side 27

28 Takk for oppmerksomheten !


Laste ned ppt "Samisk opplæring og samiske læreplaner Bodø"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google