Folkehelsearbeid i Lier kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Generell presentasjon om frisklivssentraler
Advertisements

Ny lov om folkehelsearbeid
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
VELKOMMEN TIL KURS | |.
Tore Mauseth, plan- og miljørådgiver Årsmøte Støyforeningen 15.mars 2012 Støyhåndtering etter plan- og bygningsloven.
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
SIO- Folkehelse.
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Fysisk aktivitet og helse
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Koordinatormøte
FOLKEHELSEARBEID I HAMMERFEST
Forum for Sandnes som sunn by 10. juni Rogaland arboret Sakliste: •Referat fra møte •Ny plan for integrering og inkludering •Kort pause.
Folkehelsearbeid i Møre og Romsdal Hva gjøres i Kristiansund
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Planer, ideer og visjoner
Frivilligpolitikk i Askim
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Universell utforming og folkehelse. Helse i plan som verktøy •Femårig utprøvingsprosjekt i samarbeid mellom MD og Sosial og helsedirektoratet –oppfølging.
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Helse i Plan. Bruk av kommuneplan som verktøy i folkehelsearbeidet 11. april 2008 Tromsø INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Folkehelsemeldingen - hovedtema og strategier
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Grenseløse oppgaver og vanskelige prioriteringer Forskrift folkehelse
Påvirkningsfaktorer i kunnskapsgrunnlaget
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Kultur og samarbeid Kultur i strategisk folkehelsearbeid Deltakelse og opplevelse.
Prosjekt tidlig innsats
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Forum for Sandnes som sunn by Gramstad 11. November 2014.
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Barnevernet sett fra Regjeringens side Kjell Erik Øie Statssekretær
Barn og unge med funksjonsnedsettelser- En folkehelse utfordring? Nick Williams,
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Forebygge sammen i Namdalen Overskrift Arial 28 Sett inn tekst og dato her.
Høring kommunedelplan folkehelse
Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Mulighetenes Oppland Oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer som grunnlag Folkehelseloven stiller krav til fylkeskommuner og kommuner om å.
Helse i plan i Vestfold Fylkesmannen i Vestfold November 2006 Anne Slåtten.
Folkehelse og rus Avdelingsdirektør Ole Trygve Stigen.
Helsemyndighetenes arbeid med folkehelse. Myndighetene har det overordede ansvaret for folkehelsa Dette ansvaret skjer på en rekke områder: –Lover knyttet.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Folkehelsearbeidet Det arbeidet som gjøres i samfunnet for å sikre at folkehelsen blir så god som mulig Overordnet mål: Så mange som mulig skal få så god.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Overordnede strategier v/folkehelserådgiver Gun Kleve
Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA?
Oversikt over helseatferd og påvirkningsfaktorer hos barn og unge
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Frisklivssentraler inn i KOSTRA?
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold

Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
Lokalt og regionalt folkehelsearbeid
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

Folkehelsearbeid i Lier kommune Kartleggingsverktøy kommunalt folkehelsearbeid Folkehelsekoordinator Live Brekke Lier 10. juni 2013

Lier kommune Grønne Lier fra fjord til fjord Ca 300 km2 Landlig preget og urbant orientert Snart 25.000 innbyggere

FOLKEHELSE et satsningsområde for Lier kommune Målsetning for folkehelsearbeidet : Flere leveår med god helse Reduksjon av sosiale helseforskjeller Veier til målet: Fremme helse og trivsel Forebygge sykdom Sette inn tiltak tidlig ved sykdom eller plager

Liunger mest fornøyd med helsen DT 25. juni 2012

Hva har vi gjort ? Vi jobber målrettet med å videreutvikle folkehelsearbeidet. Videreutvikling er prosessarbeid A) Hva vil vi - målsetning B) Hva har vi – kartlegging C) Hva skal til for å komme dit? – tiltak D) Hva er effekten? - evaluering Mange deltar i prosessarbeidet Liunger, frivillige organisasjoner, helsearbeidere, politikere osv

Folkehelse – et felles ansvar Individet har ansvar for egen helse – og samfunnet har ansvar for å legge til rette slik at «bakken ikke blir for bratt», slik som figuren til høyre illustrerer.

Folkehelsekoordinator pådriver til videreutvikling styrke bruk av virkemidler/anledninger som fremmer god helse og reduser sosiale helseforskjeller

90 % av folkehelsa skapes utenfor helsesektoren Offentlige tjenester Helsefremming/forebygging Tidlig intervensjon Miljø-faktorer Trygge bolig- og nærområder Sosiale møteplasser Levevaner Fysisk aktivitet og søvn Sosialt liv Kosthold Alkohol og tobakk Utdanning og arbeid Fullføre videregående skole Delta i arbeidslivet Oppvekst Trygghet og omsorg Kvalitet i skoler og barnehager

Det er behov for kartlegging for å få oversikt Folkehelseloven presiserer at folkehelsearbeid er en kontinuerlig prosess. Loven understreker nytten av systematisk og langsiktig folkehelsearbeid utfra følgende sirkelmodell Oversikt §5 Planstrategi §6 første ledd Fastsette mål i plan § 6 andre ledd Tiltak §§ 4 og 7 Evaluering §§ 30 og 5 Folkehelseloven §5 understreker behovet for å ha oversikt over helsetilstanden i befolkningen og faktorer som påvirker denne. Erfaringer fra vårt folkehelsearbeid til seniorer «et godt liv–livet ut» viser at det i tillegg er nyttig å ha oversikt over folkehelsearbeidet/tiltakene som ytes til liunger.

Differensiert folkehelsearbeid Nivå 1 Helsefremmende tiltak for alle liunger Nivå 2 Helsefremmende og forebyggende tiltak for liunger i risikogrupper for leve- og helsevansker Nivå 3 Forebyggende tiltak til liunger som har behov for særskilt oppfølging i fht helse og levevaner

Virksomhetsledere utfører kartleggingen Målsetning for Lier kommune sitt folkehelsearbeid er bedre folkehelse og reduksjon av sosiale helseforskjeller. Som et ledd i dette arbeidet er det nyttig å ha oversikt over vårt kommunale folkehelsearbeid. Dette er grunnen til at det ønskes at dere som virksomhetsleder bidrar til grov kartleggingen av kommunalt folkehelsearbeid.

Hvordan brukes data fra kartleggingen Data fra grovkartleggingen vil brukes for å konkretisere kommunalt folkehelsearbeid i folkehelsemeldingen som vil legges frem til høsten 2013. Kartleggingen vil være med å legge føringer for videreutvikling av kommunalt folkehelsearbeid.

Utfylling av kartleggingsskjema Kartleggingen setter fokus på følgende punkter: Konkretisering av kommunalt folkehelsearbeid Differensiert folkehelsearbeid Effekt av folkehelsearbeid Konkretiser folkehelseutfordringer Folkehelsearbeid virksomheten ønsker å trekke frem

Kartlegging av kommunalt folkehelsearbeid Folkehelsearbeid i virksomhet som fremmer helse og/eller reduserer sosiale helseforskjeller Grønt nivå Gult nivå Rødt nivå Har ønsket folkehelse effekt Usikker på folkehelse effekt Har ikke ønsket folkehelse effekt Kommentar   Konkretiser folkehelseutfordringer fra virksomhetens ståsted Folkehelsearbeid virksomheten ønsker å trekke frem, f.eks utviklingsarbeid som fremmer helse og/eller reduserer sosiale helseforskjeller

Forventet effekt av kartlegging Oversikt over kommunalt folkehelsearbeid Bevisstgjøring om virksomhetens folkehelse rolle Innspill til videreutvikling av folkehelsearbeid

Erfaringer fra Lier om folkehelsearbeid Oversikt over helsetilstanden og folkehelsearbeid Kunnskapsbasert valg av videreutviklingstiltak Tettere samarbeid om folkehelsearbeid på tvers Styrke folkehelse fokuset