Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lokalt og regionalt folkehelsearbeid

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lokalt og regionalt folkehelsearbeid"— Utskrift av presentasjonen:

1 Lokalt og regionalt folkehelsearbeid
Statlige forventninger og tilbud Øyvind Giæver, avdelingsdirektør i Divisjon folkehelse og forebygging

2 1 Forventninger

3 Lov 24. juni 2011 nr. 29 om folkehelsearbeid
Folkehelse: befolkningens helsetilstand og hvordan helsen fordeler seg i en befolkning Folkehelsearbeid: samfunnets innsats for å påvirke faktorer som direkte eller indirekte fremmer befolkningens helse og trivsel, forebygger psykisk og somatisk sykdom, skade eller lidelse, eller som beskytter mot helsetrusler, samt arbeid for en jevnere fordeling av faktorer som direkte eller indirekte påvirker helsen Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

4 Formålet med folkehelseloven
Bidra til en samfunnsutvikling som fremmer folkehelse og utjevner sosiale helseforskjeller Synliggjøre betydningen av folkehelse i beslutningsprosesser Sikre et langsiktig, kunnskapsbasert og systematisk arbeid Bedre samordningen Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

5 Folkehelsearbeid etter folkehelseloven
§ 1 Formål Formålet med denne loven er å bidra til en samfunnsutvikling som fremmer folkehelse, herunder utjevner sosiale helseforskjeller. Folkehelsearbeidet skal fremme befolkningens helse, trivsel, gode sosiale og miljømessige forhold og bidra til å forebygge psykisk og somatisk sykdom, skade eller lidelse. Loven skal sikre at kommuner, fylkeskommuner og statlige helsemyndigheter setter i verk tiltak og samordner sin virksomhet i folkehelsearbeidet på en forsvarlig måte. Loven skal legge til rette for et langsiktig og systematisk folkehelsearbeid. Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

6 5 grunnleggende prinsipper
Utjevning ”Helse i alt vi gjør” Bærekraftig utvikling Føre-var-prinsippet Medvirkning Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

7 Folkehelseloven - hovedtrekk
Loven gjør det klart at befolkningens helse er fellesskapets ansvar Loven regulerer folkehelsearbeid på alle forvaltningsnivåer og i alle sektorer («Helse i alt vi gjør») Loven gir føringer om en arbeidsform: oversikt – plan – tiltak (det systematiske folkehelsearbeidet) Samordning sentralt Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

8 Kommunens ansvar etter loven
Kommunen skal fremme folkehelse innen de oppgaver og med de virkemidler kommunen er tillagt, herunder ved lokal utvikling og planlegging, forvaltning og tjenesteyting (§ 4, 2. ledd) Kommunen skal identifisere sine folkehelseutfordringer (§ 5) En drøfting av utfordringene skal inngå som grunnlag for planstrategi (§ 6 første ledd) Kommunen skal fastsette mål og strategier for folkehelsearbeidet i kommuneplan (§ 6 annet ledd) Skal iverksette nødvendige tiltak, med alle de virkemidler kommunen har (§§ 7 og 4) Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

9 Fylkeskommunens ansvar etter loven
Fylkeskommunen skal fremme folkehelse innen de oppgaver og med de virkemidler som fylkeskommunen er tillagt (§ 20, 1. ledd) Fylkeskommunen skal understøtte folkehelsearbeidet i kommunene (§ 20, 2. ledd) Fylkeskommunen skal ha nødvendig oversikt over helsetilstanden i fylket og de positive og negative faktorer som kan virke inn på denne (§ 21, 1. ledd) Oversikten skal være skriftlig og identifisere folkehelseutfordringene i fylket, herunder vurdere konsekvenser og årsaksforhold (§ 21, 2. ledd) Oversikten over fylkeskommunens folkehelseutfordringer etter annet ledd skal inngå som grunnlag for arbeidet med fylkeskommunens planstrategi (§ 21, 3. ledd) Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

10 Andre forventninger…

11 2 Tilbud

12 Folkehelseloven – statlig støtte
Oversikt §5 Planstrategi §6 første ledd Fastsette mål i plan § 6 andre ledd Tiltak §§ 4 og 7 Evaluering §§ 30 og 5 12 12 Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

13 Andel kommuner med oversikt 2014 vs. 2017
Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

14 Kommunenes utfordringer i folkehelsearbeidet
På spørsmål om hva kommunene anser som den største utfordringen i folkehelsearbeidet, så svarer over 60 prosent psykiske helseplager hos barn og unge. Regjeringens nye satsing, «Program for folkehelsearbeid i kommunene», har vekt på psykisk helse hos barn og unge. Et av målene med dette programmet er å utvikle tiltak for å håndtere disse utfordringene på en god måte. Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

15 Program for folkehelsearbeid i kommunene
En tiårig satsing på kommunalt folkehelsearbeid. Formål: fremme befolkningens psykiske helse og livskvalitet og godt rusmiddelforebyggende arbeid. Barn og unge er prioritert målgruppe. Et løft for å få mer kunnskap om hva som er gode og effektive tiltak. Kommunene skal være hovedaktør for utprøving av kunnskapsbaserte tiltak. Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

16 Utgangspunkt(er) Regjeringsplattformen 2013: Inkludere psykisk helse som en likeverdig del av folkehelsearbeidet. Sentralstyret i KS 2013: Forslag om program for folkehelsearbeid i kommunene. Folkehelsemeldingen 2014: Vurdere et program for folkehelsearbeid i kommunene, vinklet inn på samfunnsrettede tiltak for å fremme barn og unges psykiske helse og livskvalitet, herunder rusforebygging. HelseOmsorg21-strategien 2014: Økt forskning med og på kommunene. Riksrevisjonen 2015: Kommunene løfter opp barn og unges psykiske helse som folkehelseutfordring. Etterlyser mer kunnskap om effektive tiltak. Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

17 Ny strategi fra regjeringen
Mestre hele livet Regjeringens strategi for god psykisk helse ( ) På gang: Opptrappingsplan for barn og unges psykiske helse Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

18 Psykisk helse som folkehelseutfordring
Barn og unge: Ca. 8 prosent av barn mellom 3-18 år har omfattende psykiske plager Ca prosent har psykiske vansker som kan gå utover daglig fungering Voksne: Ca prosent vil få en psykisk lidelse i løpet av livet Kilde: Folkehelseinstituttet Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

19 Rusmiddelbruk som folkehelseutfordring
Bruk av alkohol og andre rusmiddel er forbundne med ei rekke sosiale og helsemessige konsekvenser i form av sjukdommar, skadar og psykiske plagar og lidelser. Det totale alkoholforbruket er ein viktig faktor (determinant) for alkoholrelaterte sjukdommar og skadar i befolkninga. Når det totale forbruket i samfunnet aukar, aukar både andelen storforbrukarar og andelen som ligg i «gråsona» mot eit helseskadeleg forbruk. Folkhelseinstituttet 2016 Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

20 Tiltak møter ikke alltid de største utfordringene
Kilde: Riksrevisjonen 2015 Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

21 Psykisk helse i et folkehelseperspektiv - livskvalitet
Livskvalitet = å ha det bra og fungere godt. Mennesket trives når det opplever sosial støtte, mestring, deltakelse og tilhørighet. Fokus er på de sosiale og psykologiske rammene ved menneskers hverdag. Arbeidet innebærer å forbedre omgivelsene rundt mennesker. Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

22 Rusmiddelforebygging i et folkehelseperspektiv
Påvirke forhold og faktorer som fører til skader, uhelse og redusert livskvalitet knyttet til rusmiddelbruk. Beskyttende for menneskers skadelige rusmiddelbruk: trygge oppvekstmiljøer, følelse av å være verdifull, god mestringsfølelse og meningsfulle aktiviteter. Tiltakene skal komme fra behovene hos barn og unge i kommunene - ut fra kommunens folkehelseoversikt og planforankring Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

23 Programmets deler Kunnskapsbasert utvikling av tiltak i kommunene
Kompetansestøtte og erfaringsspredning på tvers av kommuner og fylker Videreutvikling og implementering av styringsdata Styrket samarbeid mellom aktører Samordning av statlige føringer og virkemidler rettet mot kommunene Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

24 Resultatmål for psykisk helse og rusmiddelforebygging
innen 2019 har de fleste kommuner inkludert forhold som fremmer psykisk helse og rusmiddelforebyggende arbeidet , som en del av oversiktsarbeidet etter folkehelseloven, og i 2023 har alle kommuner det. innen 2020 har de fleste kommuner drøftet utfordringer knyttet til barn og unges psykiske helse og trivsel og bruk av rusmidler og avklart planbehovet, og i 2024 har alle kommuner det. innen utløpet av 2027 har alle kommuner økt kapasitet og kompetanse til å drive et systematisk og langsiktig rusmiddelforebyggende arbeid og folkehelsearbeid for å fremme psykisk helse. Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

25 Tilskuddsordningen- form og formål
Forvaltes av fylkeskommunene – søker om å bli «programfylke» – midler i inntil fem år Innfasing av alle fylker i perioden /20 Oppfordres til regionalt samarbeid/at flere fylkeskommuner går sammen Midlene overføres kommunene Tilskuddsordningen skal bidra til: utvikling av kunnskapsbaserte lokale tiltak for å fremme barn og unges livskvalitet og psykiske helse og det rusforebyggende arbeid i kommunene. å integrere barn og unges psykiske helse som en likeverdig del av det lokale folkehelsearbeidet. samarbeid mellom aktører innen blant annet skole og barnehage, fritidssektoren, helsetjenesten, politiet og frivillige sektor. Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

26 Tilskuddsordningen forts.
Tildelingskriterier (fra regelverket): Overordnede mål med programfylkearbeidet Kriterier for utvelgelse av kommuner og tiltak Plan for etablering av samarbeidsorgan Dialog med kommunene Samarbeid med kunnskaps- og forskningsmiljøer Evaluering av tiltak Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

27 Tiltaksutvikling - hva og hvordan
”Tiltak”= fysiske nyvinninger / organisatoriske endringer. Behov for å endre, styrke, utprøve noe som ikke har vært forskningsmessig evaluert. Befolkningen, men barn og unge som prioritert målgruppe. Lokale behov som utgangspunkt for tiltaksutvikling. Samarbeid mellom kommunesektoren og forskningsmiljøer om utviklingsarbeidet. Samarbeid mellom ulike kommunale aktører. Medvirkning fra barn og unge/målgruppen. Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

28 3 Eventuelt

29 Folkehelsealliansen Nordland
15. mai 2018

30 Regionreformen Overføring av oppgaver fra regional stat til folkevalgte regioner Hva med folkehelsearbeidet?

31 Prinsipper for oppgavefordeling stat/region
Oppgaver bør legges så nært innbyggerne som mulig, men på et så høyt nivå som nødvendig Det myndighetsorgan som er tillagt ansvar og beslutningskompetanse for en oppgave, skal også ha fagmiljøet knyttet til oppgaven og ansvaret for å finansiere utgiftene Oppgaver som krever utøvelse av politisk skjønn bør legges til folkevalgte organer Oppgaver som krever stor grad av samordning, og/eller oppgaver som har store kontaktflater med hverandre, bør legges til samme forvaltningsorgan Oppgaver som av ulike årsaker ikke skal la seg påvirke av lokalpolitiske forhold, bør være et statlig ansvar Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

32 Utvalgets forslag Utvalget foreslår at fylkesmannens oppgaver på folkehelseområdet overføres til fylkeskommunene Utvalget foreslår at ansvaret for tilskuddsordninger som i dag forvaltes av Helsedirektoratet og fylkesmannen med relevanse for folkehelsearbeidet lokalt og regionalt overføres til fylkeskommunene Utvalget mener det er uhensiktsmessig med en statlig tilsynshjemmel overfor fylkeskommunene på området Folkehelsealliansen Nordland 15. mai 2018

33 Takk for meg!


Laste ned ppt "Lokalt og regionalt folkehelsearbeid"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google