Bra! Generalisering Hvordan overføre det som trenes

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Sosial ferdighetstrening
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Klasseregler.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Del 3: pRaktisk prøve Vurdering av praktisk forståelse av
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Veiledning av elever / lærlinger
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Mestring og forebygging av depresjon
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
- Hovedrolle eller birolle
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
Veiledet lesing Mørkved skole
Early Years ”New Zealand-modellen”
Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
Veiledning av studenter
VELKOMMEN LÆREPLANSEMINARFORLANDBRUK OG FOR GARTNERNÆRING
Barns læring, voksnes ansvar!
Månedsbrev Smørblomst
Avdeling for sosionomutdanning
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Dilemmaer og muligheter når tvang er nødvendig
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
-ikke bare for zippylæreren…
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Veiledernes oppgave og rolle
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Grunnleggende pedagogikk,
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Cafédialog – elevmedvirkning
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For styret.
Lysgården En skole med Art- tig og Stil-lig læring.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Del 3 Kampidrettenes utdanningssamarbeid Utarbeidet av Espen Amundsen
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Motivasjon Uke 11. Indre motivasjon Indre drivkraft Ytre motivasjon Avhengig av respons og belønning utenifra.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Sosial ferdighetstrening i barnehagen v/May Helen Eia Richter Ressurssenter for styrket barnehagetilbud.
Valpekurs oslo. Det er en enorm forskjell i hele opplæringsprosessen mellom å trene en voksen hund og et barn hund dvs. valp. De valpekurs av noen opplæring.
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
12. Organisasjonsutvikling
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
12. Organisasjonsutvikling
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

Bra! Generalisering Hvordan overføre det som trenes i ART-rommet til det virkelige liv? Generalisering

Generalisering Det er her den virkelige jobben begynner i ungdommens naturlige miljø! Generalisering i institusjon: ART et 24 timers program der alle ansatte er overførings-coacher!

Generalisering Trening har ført til generalisering når en atferd overføres fra treningssituasjon til naturlige omgivelser; når treningen fører til nye atferder som det ikke er trent på eller når atferden opprettholdes over tid Stimulusgeneralisering forekommer når en atferd blir mer sannsynlig i en situasjon som et resultat av at den er blitt forsterket i en annen situasjon Responsgeralisering når en atferd blir mer sannsynlig fordi en annen atferd er forsterket i den aktuelle situasjonen (Martin and Pears1999) Goldstein bruker begrepene ”Transfare” og ”Maintainance”

Generalisering Det er i det naturlige miljø den virkelige treningen foregår. Det er her ungdommen skal omsette teknikker/ ferdigheter de lærer på ART-treningen. Praktiser nye ferdigheter via hjemmeoppgaver Informer andre om ART generelt og hjemmeoppgavene spesielt slik at nye ferdigheter blir verdsatt av andre utenom treningsrommet Bruk positive modeller i gruppa Lev som du lærer som trener og bli forbilde selv

Generalisering i ART-rommet Tren på ferdigheter som blir forsterket i det naturlige miljø. Hvor er det aktuelt å be om hjelp? Stimulusvariasjon Eksempler (og trening) bevisst til ulike settinger, skole, blant venner osv Bruk forskjellige treningspartnere (begge kjønn – ulik alder) Tenk individuelt lag individuelle målsettinger Tren og gi observasjonsoppgaver i forhold til deres problemer Prepareøvelser Responsvariasjon ulike måter å be om hjelp på – si unnskyld på Forsterkningsvariasjon ulike måter å gi respons på ferdigheten Bruk identiske elementer, det vil si stimuli som finnes i deltakernes naturlige miljø. CD-spiller, gitar, mp3spiller osv Overlæring – repeter ferdighetssekvensen inntil smidighet er oppnådd. ART-spillet Spesifikke fluencyøvelser. Gi 10 komplementer til sidemannen

Samhandlingspartnere i naturlig miljø Informasjon kritisk Flest mulig i elevens miljø må få ART-trening / informasjon om ART-opplegg ART-posten ART trening for foreldre / lærere Informasjon til kollegaer / 24 timers ART Informasjon + trening i skole Ferdigheter på plakater Jo bedre informasjon jo bedre vil omgivelsene fungere som overføringscoacher Være modell (sinnekontroll / moralsk holdning / sosiale ferdigheter) Gi forsterkning på gode ferdigheter Tilrettelegge for situasjoner der en bruker sosiale ferdigheter TREN ART UTENOM ARTROMMET

En planlagt veg til generalisering (Gundersen 1999) Trene nye ferdigheter med kjente personer i kjente omgivelser med avtale. 2) Trene ferdigheten sammen med kjente personer i kjente omgivelser uten avtale. 3) Trene nye ferdigheter med ukjente personer i kjente omgivelser med avtale. 4) Trene nye ferdigheter med ukjente personer i ukjente omgivelser med avtale. Tren nye ferdigheter med ukjente personer i ukjente omgivelser uten avtale Gundersen 1999 Anger Management. Trinn 2 i generaliserings trening

Goldstein betrakter generalisering av ferdigheter fra treningssituasjonene til aktiv bruk i deltakernes naturlige miljø som en ferdighet i seg selv!!!

Hovedtrinnene i ”Transfer Training” Gjennomfør generalisering trinnvis fra skolesettingen til hjemmet, deretter til nærmiljøet (f.eks. ungdomsklubben) og videre til andre miljø der ferdigheten vil komme ungdommen og hennes eller hans samspillpartnere til gode.

Hovedtrinnene i ”Transfer Training” Lag overordnede prinsipper og regler for bruk, for eksempel i form huskelapper som deltakerne kan bære med seg.

Hovedtrinnene i ”Transfer Training” Overlæring – repeter ferdighetssekvensen inntil smidighet er oppnådd.

Hovedtrinnene i ”Transfer Training” Stimulusvariasjon – bruk forskjellige treningspartnere, tren i ulike settinger, begge kjønn, ulik alder, slik at deltakeren kan anvende ferdigheten når det trengs og med dem som er aktuelle.

Hovedtrinnene i ”Transfer Training” Bruk identiske elementer - det vil si stimuli som finnes i deltakernes naturlige miljø.

Hovedtrinnene i ”Transfer Training” Bruk planmessig forsterkning av ferdigheter i deltakernes egne miljø gjennom (i) Selvforsterkningstilnærming som omfatter strukturert selvobservasjon, selvinstruksjon, selvregistrering og selvforsterkning. Selvforsterkning krever ofte spesifikk trening i å gi seg selv ros når man har gjort en god jobb, planlegge egen belønning avhengig av bra utført arbeid m.m. (Kanfer & Goldstein, 1991)

Hovedtrinnene i ”Transfer Training” Bruk planmessig forsterkning av ferdigheter i deltakernes egne miljø gjennom (ii) Vikarierende forsterkning – sikring av positiv forsterkning av andre i deltakernes naturlige miljø

Hovedtrinnene i ”Transfer Training» Bruk planmessig forsterkning av ferdigheter i deltakernes egne miljø gjennom (iii) Planlagt ekstern forsterkning – som omfatter bruken av kontingens-kontrakter (Homme, Csanyi, Gonzales, & Rechs, 1969), systemer som tegnøkonomi, eller andre spesifikke forsterkningsprogrammer.

ART i hele organisasjonen

ART i hele organisasjonen

ART i hele organisasjonen

ART i hele organisasjonen

Praktisk prøve Repetisjon av de viktigste momentene i ART Trekker komponent, trenerpar og trenerrolle 1 time til planlegging 25 minutter til praktisk gjennomføring 15 minutter til evaluering

Program for dagen 0830 – 0915 Velkommen Repetisjon av hovedpunkter ved ART og viktige fokus under praktisk prøve Trekning av trenerpar, trenerrolle og komponent 0915 – 1015 Planlegging av valgfri time i trukket komponent (ytre og indre struktur) 1015 – 1055 Trenerpar 1 25 min time + 15 min vurdering fra sensor 1105 – 1145 Trenerpar 2 1145 – 1230 LUNSJ 1230 – 1310 Trenerpar 3 1320 – 1400 Trenerpar 4 1410 – 1450 Trenerpar 5 1500 – 1530 Oppsummering og avslutning