Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAlfhild Dahlen Endret for 7 år siden
1
Sosial ferdighetstrening i barnehagen v/May Helen Eia Richter Ressurssenter for styrket barnehagetilbud
2
STAVANGER KOMMUNE Hva er sosial ferdighetstrening? ■ Begrepet sosial ferdighetstrening innebærer at en person mestrer og kan ta i bruk hensiktsmessige sosiale responser i aktuelle situasjoner ■ Barns sosiale kompetanse omfatter blant annet prososial atferd. Eksempler på prososiale ferdigheter er å lytte til andre, vente på tur, snakke til andre på en hyggelig måte og å tilby andre hjelp. Et av programmene som er utviklet til bruk i en slik trening, er ART (Aggresson Replacement Training). ART er et strukturert pedagogisk program som består av tre komponenter; sosial ferdighetstrening, sinneregulering og moralsk resonering. Ressurssenter for styrket barnehagetilbud utøver sosial ferdighetstrening basert på ART. ■ Her trener vi på konkrete ferdigheter som vi har bruk for i hverdagen. For eksempel: å si takk, å lytte, å godta nei som svar, å takle å tape, å gi et kompliment, å få et kompliment, å bli med i en lek som allerede er i gang.
3
STAVANGER KOMMUNE ■ 40 ferdigheter ■ Kartlegging ■ Fast treningssted ■ Gruppestørrelse, 4 – 6 barn ■ To trenere, alltid avklaring av roller før barna kommer, hovedtrener og assistenttrener. ■ Aktivitet 20% voksne 80% barn ■ STRI – ikke fritt teater, men følg programmet, følg trinnene, hold barna på sporet, hold fast ved hovedpoenget: dagens ferdighet og mål. ■ Regler for gruppa. ■ Forsterkning «Catch them being good!» ■ Trening ute i naturlige situasjoner etter hvert ■ Samarbeid hjem - barnehage Organisering av tiltak og grunnleggende struktur i sosial ferdighetstrening
4
STAVANGER KOMMUNE Struktur i ferdighetstrening Velkommen – tilbakeblikk – innsamling av lekser 1. Definèr ferdigheten (finn synonymer) - i dag skal vi trene på…. - Hva betyr……? 2. Gå gjennom trinnene i ferdigheten 3. Modeller/vis ferdigheten - Vis eks. sammen med medtrener, vær tydelig på trinnene. 4. Så du jeg var innom deltrinnene - (Hvordan) så dere at……(trinn for trinn)? 5. Etabler behovet for ferdigheten - Når trenger dere/har bruk for……? - Hvorfor er det viktig? 6. Få eksempler fra hvert barn til bruk etterpå - (skrives/tegnes opp på tavle/flippover). - Har du opplevd eller kan du tenke deg en situasjon der du……?
5
STAVANGER KOMMUNE 7. Forberede rollespill - Velg hovedaktør som velger medaktør(alle er hovedaktør en gang) - Planlegg rollespillet på gangen(hovedtrener tilbyr å hjelpe) - Hvordan er situasjonen? (hovedaktøren bestemmer/regissør) - Hva tenker du? (minne hovedaktøren på at han/hun må få fram at han/hun tenker). - Skal vi øve en gang først? Medtrener deler ut observatørroller (hva de skal se etter). Sjekke at alle har forstått oppgaven. 8. Gjennomfør rollespillet - Vil du fortelle om rollespillet først? 9. Feedbackrunde - Fortell hva du synes var bra (si det til hovedaktøren) 1. Medaktør 2. Observatører 3. Hovedtrener 4. Hovedaktør (om seg selv) - Hva var det beste med det du gjorde? - Var det noe som kunne vært gjort annerledes? 10. Hjemmelekser
6
STAVANGER KOMMUNE Å be om hjelp
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.