Oppstart pilotprosjekt: Barnehagens om lærings- og danningsarena Torsdag 8. desember 2012 1. am. Bengt-Ove Andreassen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnehagen som lærings- og danningsarena
Advertisements

Pedagogisk analyse.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Nordisk tilsynskonferanse
Torsdag 26. april am. Bengt-Ove Andreassen
Barnehagen som læringsmiljø og danningsarena
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Språk og sosialisering
Danning – å skape seg selv
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Kompetente barn og unge
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Pedagogisk utviklingsarbeid
Mangfold og fellesskap
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Statsbudsjettet Tidsplan St prp 1 – okt Tildelingsbrev - utkast til FM - nov/des Endelig tildelingsbrev – jan/febr Embetsoppdraget fra KD/Udir i.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Hva er en artikkel?.
Impulsuka 2013 Kristiansand
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Styrermøte 8.september 2011.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Digitale mapper i førstelektorkvalifisering Helge Høivik & Vibeke Bjarnø Førstelektorprogrammet, Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar: Digitale mapper i høgre.
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Etikk i pedagogisk arbeid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Lek og Læring i barnehagen
Velkommen til et nytt skoleår!
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Estetiske læreprosesser i barnehagen
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kompetanse for mangfold
Lekens egenverdi.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En god skole for alle elever
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Oppstart pilotprosjekt: Barnehagens om lærings- og danningsarena Torsdag 8. desember am. Bengt-Ove Andreassen

Målsetning Kunnskapsdepartementet ( ):  «Målet med Pilotprosjektet er å få frem ulike innganger til arbeid med læring og danning i barnehagen»  Barnehager i seks fylker deltar – i samarbeid med Fylkesmann og universitet / høgskole – Tidsramme: desember 2011 – oktober / november 2012

Målsetning / rammer Utviklingsprosjekter med utgangspunkt i rammeplanens kap. 3 som kan gi perspektiver på barnehagen som lærings- og danningsarena Gjerne bygge videre på etablerte satsingsområder Rapportering  Artikler fra praksisfeltet + teoretisk artikkel  (Begynn loggskriving i dag)

Hvordan kommer vi oss dit? Fire nettverkssamlinger desember februar – 27. april – 28. september 2012 Artikler ferdigstilles november 2012

Hvordan kommer vi oss dit? Arbeid i hver enkelt barnehage mellom samlingene Etablere en prosjektgruppe som driver prosjektet og som deltar på nettverkssamlingene i Tromsø Lage en realistisk milepælsplan Hver barnehage har i Troms fylke fått kr til dette prosjektet – individuell frihet På nettverkssamlingene Dele og diskutere foreløpige resultater, utfordringer og evt nye spørsmål

Prosjektledergruppe Vibeke Gjendemsjø og Solveig Bjørn fra Fylkesmannen i Troms 1. am. Bengt-Ove Andreassen fra Universitetet i Tromsø

Prosjektledergruppe Planlegge og organisere nettverkssamlinger (alle) Bidra med faglige innspill og veiledning på nettverkssamlingene (alle) Bidra med faglige innspill og veiledning på skriveprosessen (Andreassen) Økonomi (Gjendemsjø)

Bakgrunn for KDs pilotprosjekt Danningsbegrepet i barnehageloven: § 1. Formål Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling.

Bakgrunn I rammeplanen (2011): Danning er en livslang prosess som blant annet handler om å utvikle evne til å reflektere over egne handlinger og væremåter. Danning skjer i samspill med omgivelsene og med andre og er en forutsetning for meningsdanning, kritikk og demokrati. Danning i barnehagen skal forankres i verdiene i formålet. Gjennom gode danningsprosesser settes barn i stand til å håndtere livet ved at de utvikler evnen til å forholde seg prøvende og nysgjerrig til omverdenen og til å se seg selv som et verdifullt medlem av et større fellesskap. (RPBH 2011: 15)

Bakgrunn Og videre: Danning er mer enn utvikling, mer enn læring, mer enn omsorg, mer enn oppdragelse og mer enn sosialisering. Samtidig rommer danning alt dette (RPBH 2011: 15).

Danningens gjenkomst Aktuelt begrep på og 1970-tallet Relanseres etter tusenårsskiftet i flere politiske dokumenter Klar, ferdig, gå! Tyngre satsing på de små! (BUF, 2005) – Her lanseres danning som begrep første gang i et barnehagepolitisk dokument – «barnehagen er en arena for danning» (s. 32) – Knyttes til det «vide læringsbegrepet»

Klar, ferdig, gå! (2005) Sitat:  «Danning er mer enn utvikling, mer enn læring, mer enn omsorg, mer enn oppdragelse og mer enn sosialisering. Samtidig rommer danningen alt dette. Det handler om det aktive barnets vekselvirkning med den kulturelle og sosiale verden hun eller han er til stede i.» (s. 34)  Kjent? Ble brukt i den justerte rammeplanen

Avventende departement Barne- og familiedepartementet om innspillene fra Klar, ferdig, gå!: «Departementet viker noe tilbake fra å introdusere også begrepet danning i innholdsbestemmelsen. Departementet vil imidlertid foreslå at barnehagens rolle i forhold til barnets utvikling stadfestes»

Regjeringsskifte Stoltenberg II-regjeringen overførte barnehagen til Kunnskapsdepartementet i 2005 Barnehagen ble forstått som en del av utdanningssystemet «Livslang læring» Nedsatte Bostad-utvalget for å utrede nye formålsparagrafer for barnehage og skole

Arbeid med ny formålsparagraf Klar, ferdig, gå! ble et viktig bakgrunnsdokument for Bostad-utvalget Leverte sin innstilling i NOU 2007:6 Formål for framtida  Danningsbegrepet foreslås tatt inn i formålsbeskrivelsen også for barnehagen

Bostad-utvalget «Danning gir assosiasjoner både til det som skjer i barnets samspill med omgivelsene, og til den oppdragelsen som skjer i barnehagene» (s. 28) KD: danningsbegrepet inkluderer oppdragelse, selv om det ikke nevnes i formålet Danning er et vidt begrep – inkluderer mye

Danning i rammeplanen Enda en gang: Danning er en livslang prosess som blant annet handler om å utvikle evne til å reflektere over egne handlinger og væremåter. Danning skjer i samspill med omgivelsene og med andre og er en forutsetning for meningsdanning, kritikk og demokrati. Danning i barnehagen skal forankres i verdiene i formålet. Gjennom gode danningsprosesser settes barn i stand til å håndtere livet ved at de utvikler evnen til å forholde seg prøvende og nysgjerrig til omverdenen og til å se seg selv som et verdifullt medlem av et større fellesskap. Danning er mer enn utvikling, mer enn læring, mer enn omsorg, mer enn oppdragelse og mer enn sosialisering. Samtidig rommer danning alt dette (RPBH 2011: 15).

KDs pilotprosjekt om danning Danning er et vidt begrep som krever presisering(er) Derfor: «Målet med Pilotprosjektet er å få frem ulike innganger til arbeid med læring og danning i barnehagen» Læring og danning går hand i hand?

Målsetninger Å knytte danning til praksisen i barnehagen  «Å sette praksis på ordene» Utforske hvordan danningsbegrepet kan brukes på en meningsfull måte i barnehagen (min tolkning) Å forene teori (danningsbegrepet) og praksis Teori er når alle vet hvorfor, men ingen vet hvordan Praksis er når alle vet hvordan, men ingen vet hvorfor

Danning som pedagogisk grunnbegrep Danning Iflg. Paul Opdal (2008) et begrep som kan fange inn det vesentlige ved pedagogikk som virksomhetsutøvelse Skal dannelse være et pedagogisk grunnbegrep må to kriterier oppfylles, iflg. Opdal » Det må være normativt (verdiladet) for å ivareta pedagogikkens praksisrettethet » Må peke på noe substansielt som utvikling av mennesket kan skje gjennom

Danning som pedagogisk grunnbegrep Danning rommer dermed perspektiver på både oppdragelse, utvikling og læring Danning skjer gjennom en vekst i kunnskaper, ferdigheter og innstillinger Som kan tilføre og stimulere menneskets utviklingspotensiale i seg selv og i relasjon til andre Danning – ikke bare et pedagogisk metabegrep? » Inkluderer danningsprosess som » Resulterer i det dannede mennesket

Et danna menneske Mer enn et utdannet mennesket Jfr. Jon Hellesnes: å være danna eller å ha danning Å være danna vs å ha danning – Å være danna er den egentlige danninga, iflg. Hellesnes – Utdanning er viktig, men ikke tilstrekkelig – Utdanning skal tjene danning Dialog er en forutsetning for danning – Danning er sosialt betinga – Danning skjer i samspill med omgivelsene – Livet leves relasjonelt, kroppslig, språklig og handlingsmessig

Arena for danning En arena for danning bør utvikle og legge til rette for en selvutvikling i relasjon til andre Her er læring implisitt