IKT i Vurdering for læring UiS 25. januar 2012. 14.07.2014 Hvorfor slik satsing på vurdering? Kunnskapsløftet ga oss –Nye læreplaner – med fokus på kompetanse:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Rådgiver Kjell A. Standal FAGOPPLÆRINGA FOR FRAMTIDEN - sett i lys av nye vurderingsbestemmelser i forskrift til opplæringsloven og privatskoleloven.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Vurdering for læring på Linderud skole
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Landsorganisasjonen i Norge
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Borre ungdomsskole
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Vurdering for læring.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
De ulike samtalene Videreutdanning 18.okt Grete Sevje Grete Sevje 1.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Vurdering for læring (Assessment for Learning)
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
VURDERING FOR LÆRING MÅLSETJINGAR, KJENNETEIKN PÅ GOD PRAKSIS OG ORGANISERING AV LÆRANDE NETTVERK.
Sagt om utdanning….
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vurdering og undervisning
Vurdering for læring Camilla Wiig, HIVE.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Ida Large Utdanningsdirektoratet
Ledelse av læringsprosessen
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

IKT i Vurdering for læring UiS 25. januar 2012

Hvorfor slik satsing på vurdering? Kunnskapsløftet ga oss –Nye læreplaner – med fokus på kompetanse: eleven skal kunne –Ny vurderingsforskrift §3 – krav og rettigheter til elever og lærere Forskning viser at –Det er for mye taus kunnskap blant lærere – hvorfor kar. 4? osv –Mye ensomt arbeid blant lærere – privatpraktiserende… –Vurderingspraksisen varierer – systematikken mangler –I klasserommet: for stort fokus på aktivitet – framfor læring –Elever ser lite hensikt og sammenheng i fagene – ikke pålogget –Vurdering er noe elever ikke deltar i, men utsettes for – etterpå –Tilbakemeldingene til elevene er for utydelige –For lite sammenheng mellom skole og læretid i yrkesfag Internasjonal forskning hevder at VfL øker læring

Utdanningsdirektoratets første drahjelp Prosjektet Bedre vurderingspraksis – BV –Utarbeiding av kjennetegn på måloppnåelse – god og riktig elevvurdering i kompetansemålene i utvalgte læreplaner –Lærergrupper i utvalgte skoler i utvalgte kommuner / fylker deltok –Andre ventet på ”fasiten”- nasjonale kjennetegn – for alle fag –Forskere deltok i følgeforskning og sluttevaluering Resultatet ble: –Ingen nasjonale kjennetegn –Ingen lettvinte løsninger, alle må ”kna selv” –Nasjonal kompetanseheving i vurdering – Vurdering for Læring

Vurdering for Læring – Nasjonal satsing 4-årig satsing i regi av Utdanningsdirektoratet –Fordelt på 4 puljer i perioden 2010 – –All videregående opplæring i pulje 2 – fra 2011 til juni –Udir gir dermed drahjelp til skoleeierne i ca 16 mndr. Drahjelpen er div. dokumenter, nettsted, noe midler og 5 inspirasjonssamlinger for ressurspersoner. Nettstedet: Vurdering for læring på Udir – Vurdering.Vurdering for læring –Her finner du Grunnlagsdokument m.m, foredrag, videoer m.m Udirs føringer for satsingen VfL: –Utgangspunkt i de 4 vurderingsprinsipper –Organiseres som lærende nettverk –ellers stor frihet…

VfL handler om underveisvurdering Den praksisen i klasserommet / bedriften som gir økt læring! Det anbefales: –Vurdering for læring integreres i den daglige undervisningen - ikke først opplæringsperiode og deretter vurdering isolert. Fra kontroll til læring! –Utvikle gode teknikker og systemer – med og uten data - og varig praksisendring – for den enkelte lærer / skole og i hele fylket. –Økt bevissthet om praksis og økt kompetanse utvikler vurderingskulturen – slik gjør vi det hos oss! Ta tid til refleksjon rundt praksis – i fellesskap. –Bruk vurderingsinformasjon til å justere undervisningen! –Ta utgangspunkt i de 4 vurderingsprinsippene!

prinsipper for god underveisvurdering Elevene lærer best når de: 1.forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem 2.får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen 3.får råd om hvordan de kan forbedre seg 4.er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling

Elevene lærer best når de forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem Forutsigbarhet - § 3-1, 4.ledd: Det skal vere kjent for eleven kva som er måla for opplæringa og kva som blir vektlagt i vurderinga av hennar eller hans kompetanse. Eleven må se hensikten og helheten i faget – bruk ”tuning in” –§ 3-3, 1. ledd: Grunnlaget for vurdering i fag er dei samla kompetansemåla i læreplanene for fag.. Ta utgangspunkt i elevens bakgrunnskunnskap Sjekk ut elevens forståelse – felles begrepsforståelse Læreren må tilpasse sin undervisning… Konkretisering av læreplaner må ligge i botn. Lag gode planer for det som skal læres – for ulike tidsspenn. Vurderingskriterier – hva som kreves i faget / av oppgaven. –Jobb med dette i forkant – gir forståelse og rammer –Ta elevene med – gir motivasjon og forståelse Kjennetegn på måloppnåelse – beskriver kompetanse på ulike karakternivå – husk positivt formulert!

Elevene lærer best når de får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen Undervegsvurdering § 3.11: 1.ledd -..skal gis løpande og systematisk og kan vere både munnleg og skriftleg. 2.ledd -..skal innehalde grunngitt informasjon om kompetansen til eleven.. Konkret tilbakemelding om kvaliteten på kompetansen –Ikke kun smilefjes og generell ros. Hva er bra og hvorfor! –Husk å fokusere på kompetansen - framfor aktiviteten til eleven –Husk å fokusere positivt – hva eleven kan – ikke bare hva han ikke kan! –Karakteren kan stenge for resten av tilbakemeldingen – vente litt med karakteren? –Muntlig, skriftlig, digitalt – smarte og sikre løsninger som gir god dokumentasjon og holder juridisk! –Tidlige tilbakemeldinger – underveis – sikrer læring. Unyttig kun å gi etterpå! –NB! Ved oppgavelaging: hva vil jeg måle / vurdere?

Elevene lærer best når de får råd om hvordan de kan forbedre seg Undervegsvurdering – framovermelding § 3.11: 2. ledd -.. som meldingar med sikte på fagleg utvikling. 3. ledd -.. rett til ein samtale…om sin utvikling i forhold til kompetansemåla i faga. Fokus på forbedring! 3 spørsmål som avgjør effektiv feedback: –Hva er målet? Feed up –Hvordan står jeg i forhold til målet? Feed back –Hva gjør jeg for å komme videre? Feed forward Bruke feedback til å justere innsatsen – gi målutfordringer og trigge til nye.

Elevene lærer best når de er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling Eigenvurdering § 3-12: Eleven…skal delta aktivt i vurderinga av eige arbeid, eigen kompetanse og eiga fagleg utvikling. Det vanskeligste prinsippet for læreren? Forskning bekrefter dette. Må bygge på hva eleven kan. Gi eleven mål og hensikt. Legge opp til aktiv og sosial læring – deltakelse. Elevens egenvurdering – ta alltid utgangspunkt i mål og kriterier. La også elevene få vurdere hverandre – kameratvurdering. –Husk å lage gode spilleregler

Rogalands deltakelse i vurdering for Læring 5 skoler – noen lærere og avdelingsledere fra 2 studieforberedende: St. Olav Strand vgs 3 yrkesskoler Haugaland vgs Karmsund vgs Åkrehamn vgs 4 lærebedrifter – instruktører og ledere fra Opplæringskontoret for teknologifag Opplæringskontoret for elektrofag Opplæringskontoret for byggfag Karmøy kommune, Helse- og sosialfag I yrkesfag bygges gruppene på tvers av skoler og bedrifter – eksisterende nettverkssamarbeid rundt fag.

Lærende nettverk krever: –Deltakelse og forpliktelse – alle må gjøre noe –Holde fokus – men våge å være i det uferdige, tid til refleksjon –Dialogen som bærebjelke - gode relasjoner – trygghet til å dele –God ledelse – sikre at alle deltar og sikre framdrift Dialogkonferanser – underveis i prosessen - struktur: 1.Ny teori – plenum 2.Refleksjon over teori / problemstillinger – mixgrupper 3.Fortellinger fra praksis – plenum 4.Tid til videre jobbing – i egne grupper Itslearning – Vurdering for Læring – info, ståstedsanalyse, mapper for utviklingsarbeidet… 2. Føring fra Udir for VfL: jobbe i nettverk

Skjer det noe – som får betydning for praksis – og som kan spres til andre? Mye jobbing med forståelse og kriterier – fornuftig start. –Strand vgs lager korte Itslearningstester i realfagene: Tydeliggjøre kompetansekravene. Sjekke ut faglig forståelse – før gjennomgang av nytt stoff eller rett etter gjennomgang av nytt stoff. Egenvurdering. Eleven retter selv. Brukes som utgangspunkt for konkrete vurderingssamtaler lærer – elev. Som repetisjon for eleven. –St. Olav vgs jobber med arbeidskrav – tar et ”oppgjør” med tradisjonell prøveplan. –De yrkesfaglige utviklingsgruppene: Anne Karine Bakkevig orienterer!