Ny GIV-metodikken: Ikke bare for Ny GIV-elever? 10. oktober 2012: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune, avdeling for videregående opplæring Ny GIV-metodikken: Ikke bare for Ny GIV-elever?
Fylkesdirektørens føringer på hva vi skal legge i begrepet «Ny GIV»: Strategiplanen for høyere kompetanseoppnåelse: «Akershus fylkeskommune har iverksatt en rekke tiltak som direkte eller indirekte skal redusere frafallet i den videregående opplæringen.» Fylkesdirektørens føringer på hva vi skal legge i begrepet «Ny GIV»:
Kardinalspørsmålet: Hva virker, hva gir effekt? «Ny GIV er noe mer enn bare et prosjekt. Ny GIV griper inn i praksisfeltet på en måte som gjør at vi langt på vei kan tale om en reform: Å øke gjennomføringsgraden i videregående opplæring til beste for elevene, skolene og landet. I den forbindelse er det avgjørende at undervisningen bygger på en tilnærming og en praksis som man erfaringsmessig vet gir effekt»(forordet i AFKs hefte om Ny GIV-metodikken; «Veien mot og gjennom videregående»). Kardinalspørsmålet: Hva virker, hva gir effekt?
Det tradisjonelle spenningsforholdet mellom pedagogikk og didaktikk: Forstå barnet/eleven Forstå og formidle faget
«Ikke noe snikksnakk, pedagogikk og didaktikk, takk!
Ny GIV-metodikk dreier seg både om holdninger og metode: Pedagogikk Didaktikk «Pedaktikk» Positiv tilnærming til elevene Treffsikker didaktikk Ny GIV- metodikk Underliggende holdninger Fundamentert i evidensbasert forskning/kunnskap Den spesifikke fagkompetansen
Kjersti Fløgstad, tidligere generalsekretær i UNICEF: Det finnes ikke løvetannbarn. Ingen vokser gjennom asfalten av seg selv. Ser man nøye etter, har det alltid vært noen der for barnet – enten i form av andre barn eller en voksen.
Orkidebarna: Blomstrer under de rette betingelser, visner under ugunstige betingelser. Svært ofte handler det om å bli sett!
Ny GIV-metodikk for Ny GIV-elver Mange indikatorer på at elementer i Ny GIV-metodikken har betydelig overføringsverdi til store deler av den ordinære opplæringen og spesialundervisningen: Spesialundervisning Ordinær opplæring Ny GIV-metodikk for Ny GIV-elver
En mer radikal problemstilling: Er overføringsverdien fra Ny GIV- metodikken så høy at den må definere allmennpedagogikken som sådan ? Ny GIV-metodikken har overføringsverdi til allmennpedagogikken Allmennpedagogikk som Ny GIV-metodikk
D – I – D – A – K – T – I – K – K Prinsippene som sikrer en variert og effektfull didaktikk: Designe Instruere Dedikert Aktivisere Konkreter Taktil Induksjon Komprimere Krysse av
De ni didaktiske praksisprinsippene kan fordeles på tre hovedfaser: Inn mot aktiviteten Inne i aktiviteten Ut av aktiviteten
Inn mot aktiviteten (motivasjon for) Designe Instruere Dedikert
Designe Planlegging av helheten i undervisningssituasjonen og de umiddelbare fysiske og visuelle rammene rundt den. Hvilke «signaler» møter elevene når de går inn i klasse-/ grupperommet? Instruere Myndig og varm Dedikert Økt status å undervise de svakt presterende elevene.
Inne i aktiviteten (motivere med): Aktivisere Konkreter Taktil
Confucius Akershuslærere på Aktivisere, konkreter og taktil: Henger nært sammen: Det jeg hører, glemmer jeg Det jeg ser, husker jeg Det jeg gjør, forstår jeg Confucius Akershuslærere på (451 f. kr.) Ny GIV-kurs våren 2012.
Ut av aktiviteten (hva har vi lært, og når har vi lært (eventuelt ikke lært)? Induksjon Komprimere Krysse av
Induktiv versus deduktiv metode: Oversatt til et skolespråk: Deduktiv metode innebærer at læreren først gjennomgår reglen/formelen/teorien. Deretter løser elevene oppgaver som viser at de har forstått/ikke forstått. Induktiv metode innebærer at elevene først jobber med praktiske Svakheter ved deduktiv metode oppgaver og problemstillinger. «Abstraksjonssjokk», elevene faller Deretter samtaler lærer og elever om av i starten. hva slags faglige fenomener som aktivitetene illustrerer. For mye fokus på om «svaret» er riktig eller galt. Annen verdifull læringsinformasjon går tapt.
Det er vanskelig å opprettholde motivasjonen, gløden og Komprimere Det er vanskelig å opprettholde motivasjonen, gløden og trøkket i klasserommet hvis læringsaktivitetene trekker ut i tid. = Gjøringer Aktivitet Aktivitet Terminering Målbar læring
Krysse av Muligheten for å komprimere læringsaktiviteter øker hvis aktivitetene knytter seg til lukkede kompetansemål: Åpne versus lukkede kompetansemål.docx
Tilbake til problemstillingen som ble formulert innledningsvis: Er overføringsverdien fra Ny GIV-metodikken så høy at den må definere allmennpedagogikken som sådan? Om ikke all allmennpedagogikk nødvendigvis skal være Ny GIV-metodikk, synes det meste i Ny GIV-metodikken å kunne brukes i allmennpedagogikken. TAKK FOR OPPMERSOMHETEN!