Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertErik Fosse Endret for 9 år siden
1
Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning
4. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune, avdeling for videregående opplæring Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning
2
Målene for skriving: Mål for intensivopplæringen er at eleven kan:
Trenger videre oppfølging Må kartlegges Nei Liten grad Stor grad mestre noen strategier for å komme i gang med skriveprosessen (planlegge og bearbeide) bygge opp en tekststruktur når det gjelder setningsoppbygging og rettskriving på en slik måte at teksten kommuniserer i den gitte skrivesituasjonen (utforme) uttrykke meninger og dele kunnskap ved å skrive tekster i ulike sjangre (kommunisere) bearbeide utkast til tekster på bakgrunn av egen vurdering av utkastene og respons fra lærer og medelever (reflektere og vurdere)
3
Skriving er et møysommelig håndverk – Skriving er et slit!
Men er vi engasjerte, går skrivingen lettere!
4
Skrivetrappa: Skriveprosessen består av før skriving (planlegging), under skriving (produksjon) og etter skriving (revisjon), analogt med lesefasene.
5
For mange elever, ikke bare de svakt presterende, er hovedutfordringen å komme i gang med skrivingen. Hvordan få de gode skriveideene?
6
For noen elever setter god planlegging skriveprosessen i gang, andre elever har mer «strategisk utbytte av å ikke starte så strategisk.»
7
Bygge opp tekststrukturer:
8
Skrive tekster i ulike sjangere: Balansere mellom «det sjangerløse skrivehjulet» og «de formålsløse sjangerkravene». Skrivehjulet_Statisk_(rev_03_2012).pdf Bearbeide utkast – Motta respons: Et paradoks at: Lærer og elev møter hverandre før teksten blir utformet (lærer gir skriveoppgavene). Lærer og elev møter etter at eleven er ferdig med å skrive teksten (læreren vurderer teksten/produktet). Hva skjer under skrivingen?
9
Lærer og elev må også møte hverandre i teksten
Lærer og elev må også møte hverandre i teksten. Implikasjoner for skriveopplæringen: Bedre at elevene jobber med få tekster som de får grundig underveisvurdering på enn mange tekster hvor det kun gis vurdering av sluttproduktet.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.