LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Advertisements

Innleiing til kurs for tillitsvalde, Loen Jarle Hessevik.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Mangfold og fellesskap
Den gode religions- og livssynslæreren
Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Utdanningsforbundet Halden
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Praktiske oppgaver. Oppgave 1 Profesjonsetikk i klubben.
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Etikk i pedagogisk arbeid
Ledelse med profesjonsblikk – et felles ansvar for leder og tillitsvalgte Sogndal 14/ , Jens Garbo.
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
UDF som lederorganisasjon Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem Leder av Sentralt Lederråd Ledersamling UDF Nord-Trøndelag Scandic Hell Værnes 20.Mars 2015.
Politisk påvirkning.
Fortellinger som metode.
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Finnmark – lokallagsledere og HTV Reidun Blankholm, sentralstyret.
NLS Lederforum, september, Reykjavik Profesjonsetikk.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Status for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk 2014.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
PRAKTISKE OPPGAVER.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
PERSONVERN Er en menneskerett Handler om menneskeverd Og om integritet
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen - Et verdiløft? Snakkepunkter: Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen.
§ 1-1. Formålet med opplæringa
Barnehagepolitisk offensiv
Pedagogisk dokumentasjon
Arbeid med overordnet del
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM PSU 7.APRIL 2014

Intensjonen bak ”Lærerprofesjonens etiske plattform” «Etisk bevissthet og høy faglighet er avgjørende for å skape gode vilkår for lek, læring og danning i barnehager og skoler. Lærerprofesjonens rom for skjønnsutøvelse er det som gjør god utdanning mulig. Men skjønnsutøvelse gir også rom for uheldig praksis, krenkelser og urett, mot barnehagebarn og elever». …..Dette gir lærerprofesjonen et særlig ansvar for å være åpen om de faglige og pedagogiske valgene vi gjør. Samfunnet skal ha tillit til at vi bruker vårt handlingsrom på en etisk forsvarlig måte. Utdanningsforbundet Drammen

forts. Formålet med plattformen var å skape et felles grunnlag for en videreutvikling av profesjonens etiske bevissthet, og et felles utgangspunkt for hvordan vi håndterer de utfordringene som naturlig følger av det samfunnsmandatet som norsk barnehage og skole er gitt. Utdanningsforbundet Drammen

Veien fram til vedtatt plattform 2009: Utdanningsforbundet vedtok at organisasjonen skulle skape et konkret uttrykk for lærerprofesjonens etikk, ved å forankre og synliggjøre verdier, rettigheter og plikter som førskolelærer, lærer og leder gjennom å utarbeide yrkesetiske retningslinjer Mål for arbeidet skulle være å skape et samlet uttrykk, uavhengig av fagforeningstilhørighet Omfattende og inkluderende prosesser Utdanningsforbundet Drammen

forts. Referansegruppe bestående av 20 medlemmer, som alle arbeidet i utdanningsløpet fra barnehage til lærerutdanning og i støttesystemet, et førsteutkast ble utarbeidet Utkastet ble også sendt 14 forskere, som fra ulike ståsteder hadde spesifikk kunnskap og kompetanse om profesjonsetikk. (lærerutdannere, moralfilosofer og pedagogikkprofessorer) Revidert utkast sendt ut på høring Utdanningsforbundet Drammen

Høringsrunden Utdanningsforbundets fylkeslag, samt eksterne aktører som besto av øvrige lærerorganisasjoner, studentorg., alle landets lærerutdanninger, utdanningsmyndigheter(Kunnskapsdepartementet, Utdanningsdirektoratet, KS og Private Barnehagers landsforbund), div.foreldreutvalg, Barneombudet og Elevorganisasjonen = 77 stk. Innspill oppsummert og lagt til grunn for plattformen SL skrev under og vedtok plattformen samtidig med UDF Utdanningsforbundet Drammen

Plattform som verktøy Lærerprofesjonens etiske plattform er et verktøy for å hjelpe profesjonen som kollektiv med å sikre god praksis i alle rom for skjønnsutøvelse som aldri vil kunne lov- og planfestes til minste detalj. Utdanningsforbundet Drammen

Lærerprofesjonens grunnleggende verdier Respekt og likeverd Menneskeverd og menneskerettigheter Profesjonell integritet Personvern Utdanningsforbundet Drammen

Lærerprofesjonens etiske plattform Utdanningsforbundet Drammen

Gruppeoppgave – gruppe 1 Respekt og likeverd Hvordan møte kolleger/foreldre/elever/barn der ryktet kommer foran? Hvordan møter du foreldre/elever/barn - norske/ikke norske? Religion Hvordan møte behov hos den enkelte kollega/forelder/elev/barn? Utdanningsforbundet Drammen

Gruppearbeid – gruppe 2 Menneskeverd og menneskerettigheter Julegudstjeneste, inkludere alle, være igjen på skolen/i barnehagen KRLE – hva med K’en? Id – respekt for religiøse høytider, ta fri uten å si fra Mobiltelefon fratas - legges på kontoret Utdanningsforbundet Drammen

Gruppeoppgave – gruppe 3 Profesjonell integritet Hvordan forholder vi oss til det vi blir pålagt/lojalitet til Norges beste barnehage/skole? Hvordan oppfattes du av andre? Er du slik du tror? Se deg selv fra utsiden; kroppsspråk, svarer andre, reflektere over din væremåte. Utdanningsforbundet Drammen

Gruppeoppgave – gruppe 4 Personvern Bruk av facebook: Hvem er man venn med?, omtale av alle/øverste leder, hva skal statusoppdateringer omhandle?(fri, helg – gleder seg til å komme hjem fra…), privatperson/offentlig person. Utdanningsforbundet Drammen

Lærerprofesjonens etiske ansvar Lærerprofesjonens etiske ansvar følger av de grunnleggende verdiene i plattformen. Etikk er kontekstavhengig, og ansvaret vi forvalter vil derfor arte seg forskjellig fra situasjon til situasjon. Ansvaret blir konkretisert i den praktiske yrkesutøvelsen. I plattformen er dette tydeliggjort gjennom tre ulike perspektiver: Utdanningsforbundet Drammen

Tre ulike perspektiver Den enkeltes profesjonsutøvers ansvar i direkte møte med barnehagebarn/elever og deres foreldre som del av kollegiet på sin arbeidsplass som del av lærerprofesjonen som samfunnsaktør Utdanningsforbundet Drammen

Lærerprofesjonens etiske ansvar Disse tre perspektivene kan bære i seg innebygde motsetninger eller interessekonflikter. Det er ikke gitt hvilke verdier som skal veie tyngst i en konflikt. Den må håndteres på best mulig måte, men lærerprofesjonens lojalitet skal ligge hos barnehagebarn og elever for å fremme deres beste. Se også www.utdanningsforbundet.no Utdanningsforbundet Drammen