Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger
- læreren som leder og klassen som et sosialt system Ungdomstrinn i utvikling Skolebasert kompetanseutvikling: klasseledelse 1. samling: - læreren som leder og klassen som et sosialt system - utvikling av støttende relasjoner - skolebasert kompetanseutvikling; læring og utvikling av ferdigheter som klasseleder Nettressurser til hjelp i arbeidet Introduksjon til mellomarbeid
2. samling: Vi fortsetter å arbeide med læreren som leder og klassen som et sosialt system -etablering av struktur, regler og rutiner -etablering av læringskultur og læringsfellesskap Nettressurser, oppfølging av hjemmearbeid og introduksjon til nytt mellomarbeid 3. samling: Klasseledelse – læringsledelse Nettressurser, oppfølging av hjemmearbeid og introduksjon til etter/mellomarbeid
Klassen som sosialt system Elevkollektivet FAMILIER LATENT K R A B F EPISODER/ HENDELSER F F P
Ledelse av klassen som sosialt system Tittel på temaet FAMILIER LATENT MANIFEST a K R A B F b F c F d TILSKUERNE P P= Pedagog A og B = To elever R = Rutiner, regler mm K = Kultur a, b, c, d = Ulike former for atferd F= Familier (Erling Roland, 1995)
En god og støttende relasjon til hver elev Lærer - elev relasjoner Episoder av kontakt Anledninger: spontant, planlagt, rutiner Forskjeller mellom voksne Forskjeller mellom elever
Tre viktige kilder ein kan lære frå Eigen praktisk erfaring Praktisk kunnskap frå erfarne mentorar eller kollegaer Teori og forsking frå forskingsinstitusjonar eller lærarutdanningsinstitusjonar
Utvikling av praksis Kunnskap frå forskingsinst. Kunnskap frå eigen praksis Kunnskap frå mentor/kollega Utvikling av praksis
Utvikling av praksis Kunnskap frå forskingsinst. Kunnskap frå mentor/kollega Kunnskap frå eigen praksis Utvikling av praksis
En god og støttende relasjon til hver elev Lærer - elev relasjoner Investeringer Anerkjennelse Interesse Støtte Krav Gevinster: for den voksne for eleven for fellesskapet
Ledelse av klassen som sosialt system Tittel på temaet FAMILIER LATENT MANIFEST a K R A B F b F c F d TILSKUERNE P P= Pedagog A og B = To elever R = Rutiner, regler mm K = Kultur a, b, c, d = Ulike former for atferd F= Familier (Erling Roland, 1995)
Relasjoner mellom elever Elev - elev relasjoner E1 + + E2 Fellesorientering L + E3 + E4
Relasjoner mellom elever -Jobbe via en felles integrerende person; eks læreren -Jobbe via en felles integrerende sak; Eks samarbeidssituasjoner og presentasjoner -Jobbe med relasjonen som tema -Jobbe via eksponering av person, sosial binding Jobbe via eksponering av relasjoner X A B B-----------B B B-------B
Relasjoner mellom elever Elev - elev relasjoner Jobbe som modell som demonstrerer relasjoner preget av omsorg, kontroll, raushet, balanse…. P F X X X P
Case - Relasjoner Fem uker ut i skoleåret kommer Tom som ny elev i klassen din. Klassen er i ferd med å bli bra etablert. Din lederrolle fungerer godt og undervisning og annet læringsarbeid er kommet bra i gang. Elevene har begynt å finne venner i klassen. Hvilke strategier vil du bruke for å bli kjent med Tom sine interesser, for integrere han i klassen og hjelpe han i gang med å danne vennskap med andre elever?
Ledelse av klassen som sosialt system Tittel på temaet FAMILIER LATENT MANIFEST a K R A B F b F c F d TILSKUERNE P P= Pedagog A og B = To elever R = Rutiner, regler mm K = Kultur a, b, c, d = Ulike former for atferd F= Familier (Erling Roland, 1995)
Lederrollen Lederrollen Hvordan oppnå lederposisjon? Faglig/innholdsmessig ha noe å bidra med Ha orden på undervisningen sin/aktiviteter Gjøre seg synlig Kontroll Vise respekt
Lederrollen Lederrollen Samarbeid om voksenrollen Konsistens Forventninger Rolleforståelse Reaksjoner Policy og mål Likheter og forskjeller, enighet og uenighet
Ledelse av klassen som sosialt system Tittel på temaet FAMILIER LATENT MANIFEST a K R A B F b F c F d TILSKUERNE P P= Pedagog A og B = To elever R = Rutiner, regler mm K = Kultur a, b, c, d = Ulike former for atferd F= Familier (Erling Roland, 1995)
Organisering og tilsyn Klasseledelse Emosjonell støtte Organisering og tilsyn Læringsstøtte
Nettressursar observasjon - døme observasjon struktur og regler observasjon relasjoner
Nettressurser observasjon struktur og regler observasjon relasjoner egenvurdering relasjoner utvikling av egen praksis modell for utviklingsarbeid ungdomstrinn i utvlikling
Litteratur Drugli, M.B.(2012) Relasjonen lærer og elev : avgjørende for elevenes læring og trivsel. Oslo, Cappelen Damm høyskoleforlaget. Ertesvåg, S.K. (2012) Leiing av endringsarbeid i skulen. Oslo: Gyldendal Akademiske. Ogden, T. (2012) Klasseledelse- praksis, teori og forskning. Oslo:Gyldendal Akademiske. Pianta, R. & Hamre, B.(2009) Conceptualization, Measurement and improvement of classroom processes: standardized observation can leverage capacity. Educational Researcher.38,(2)., 109-119 Roland, P. (2012) Implementering av skoleutviklingsprogrammet Respekt. Ph.d-avhandling. Stavanger: Universitetet i Stavanger. Vaaland, G.S. & Ertesvåg, S.K. (2013) Leading or loosing? – Lost in the classroom. http://laringsmiljosenteret.uis.no/getfile.php/SAF/Til%20nedlast/leading-losing- classroom.pdf
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning http://laringsmiljosenteret.uis.no/