DM NHO som bidragsyter i karriereveiledningen Leiv Roald Thu
DM VELFERD KonkurranseutsattnæringslivOffentlig sektorTjenestesektorenPrimærnæringene
DM
4 Arbeidsklemma 100 Snitt 72,4 YRKESDELTAKELSE UTDANNING PENSJON UFØRE OPPLEVELSE TIDLIG PENSJON GUTTER PÅ RANDEN Lengre ferie Permisjoner Sykefravær Kortere arbeidstid Levealder øker
DM INKOMPETANSE er det beste grunnlag for bastante oppfatninger
DM Dilemma Muligheter og behov i arbeidslivet Ferdigheter Interesser Ønsker
DM Derfor: Profesjonalisering Må kunne tilby utvikling av elever og voksne på følgende områder: Arbeidsliv Faglige tilbud Muligheter (utdanning, yrke og karriere) Ansvar for egen utvikling Ta ansvar for egne valg Karriere- Veiledning Rådgiver Lærere/foreldre
DM Valg konsekvenser for: Enkeltindivid Arbeidsliv Samfunn
DM Hva ønsker vi å oppnå? Hjelpe ungdommen til å gjøre bevisste yrkes - og utdanningsvalg At bedriftene får dekket sine behov for kompetent arbeidskraft på lang og på kort sikt At ungdom skal bidra til - og forstå - verdien av økt verdi - og nyskaping Betrakte ungdommen som en ressurs Motiverte ledere og ansatte som bidrar til å gi ungdommen en god kompetansemessig plattform
DM-96920Kilde: NHO undersøkelse blant ungdomssksoleelever10 God karriereveiledning? Å få prøve i praksis Snakke med folk i bransje eller fag Samtale med kompetent veileder
DM Verktøy PTV Programfag til valg NIS Næringsliv i skolen UE Ungt Entreprenørskap
DM FORUTSETTER KARTLEGGING AV AKTØRER ETBLERING AV SAMARBEID/PARTNERSKAP MED DISSE SAMORDNING/SAMARBEID MELLOM NIVÅER I HELE UTDANNINGSLØPET OBJEKTIVE PROFESJONELLE VEILEDERE – SOM OGSÅ KAN KOMMUNISERE MED VOKSNE
DM Søren Kierkegaard Skulle jeg ønske meg noe, da ville jeg ikke ønske meg rikdom eller makt, men mulighetenes lidenskap. Det øye som overalt, evig ungt, evig brennende, ser muligheten.