Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid www.vaf.no - kompetanse Framtida kommer uansett ….. Innspill til planarbeidetInnspill.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samiskopplæring i Nordland
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Deltaking, inkludering og velferd
Noen utfordringer for skolene
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Agderrådet - Felles mål for Sørlandet
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Lokalmiljø og tjenestetilbud – erfaringer fra Bydel Stovner Maria Brattebakke – bydelsdirektør OXLO
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Kompetanse for mangfold
Overordnede strategier v/folkehelserådgiver Gun Kleve
Levekår på Agder May-Linda Magnussen,
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Regional plan for internasjonalisering i Nordland
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008

Danning og voksenrollen i barnehagen
Samhandling mellom Folkehelsealliansen og kommunene i Nordland
Kompetansestrategi Agder 2030
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Framtida kommer uansett ….. Innspill til planarbeidetInnspill til planarbeidet

SAMFUNNSUTVIKLING MED OG FOR FOLK  HUMANKAPITALEN

HOVEDFOKUS på HUMANKAPITALEN i regionen  BARN OG UNGES MULIGHET FOR VEKST  LIKESTILLING  ETNISK MANGFOLD  IKT  FOLKEHELSE  INTERNASJONALISERING  KOMPETANSE/NÆRING/KULTUR

FNs barnekonvensjon: liv og helse skolegang og utvikling deltakelse og innflytelse omsorg og beskyttelse " Det blir stadig klarere at barndommen er en dom på livstid ……"

Barndommen – bør være del av et REGIONALT systemansvar!  Barnehagen  Skolefritidsordningene  Barnetrinnet/ungdomstrinnet  Videregående opplæring  Fritidstilbudene

Livet starter ikke i skolen !  Barndommen speiler de voksnes valg  Barnas tid i barnehage og skole kan ikke isoleres fra deres oppvekst utenfor institusjonene  Levekår for barn og unge er hovednøkkel til velferd og samfunnsutvikling

VERDIER OG LÆRING – ( Inge Eidsvågs bok, Menneske først)  Empati  Fellesskapsfokus  Det må undervises FOR demokrati  Skapende konfliktløsning og evne og vilje til forsoning må trenes  Globalisering av etikken "De som slutter å gråte har størst grunn til å fortsette"…..

Ny foreldrerolle og ny barndom Barn mindre viktig enn arbeid Barn og unge med mye tid for seg selv Forlenget ungdomstid Tvetydighet : økende individuell frihet og nye begrensninger – barn som de voksnes prosjekt "Hans fremtid var så lovende at nåtiden aldri kunne innfri løftene"……

BASISKOMPETANSE – berører enkeltindivid og samfunn  Leseferdigheter  Skriveferdigheter  Regneferdigheter  Digital forståelse og ferdigheter  Innsatsevne og innsatsvilje  Sosial kompetanse  Etisk kompetanse

ELEVENS VERDEN – Gunn Imsens innføring i pedagogisk psykologi  Skolen - samfunnets stumtjener?  Hjemmet og lokalmiljøet er det primære lærested  Skolens rolle: bidra til vekst, utvikling og gi kunnskap  Læring som samspill  Individuelt fokus på læring, og fokus på individuelle og kjønnsmessige adferds- og læringsforskjeller (jfr. menneskesynets betydning for læringen)

Eksempler på tiltak Barn/ unge - sosial og faglig kompetanse  Lærende lek og lekende læring – initiere forskningsprosjekter i barnehage og skolefritidsordning  Partssamarbeid - forebygge utagerende adferd  Spisse bruken av elevaktiv læring – entreprenørskap, medial læring….  Fokus på etnisk mangfold og stimulans til deltakelse i verdenssamfunnet innbakt i pedagogisk satsing  Faste møteplasser for barn/unge og politikere  Fokus på etikk

Regionalplan/ fylkesplan – hva henger sammen med hva ?  Kompetanse, kultur, næring  Kompetanse, kulturelt mangfold, internasjonalisering og globalisering  Kompetanse, helse, mestring

IKT -  Støttende hjelpemiddel  Arbeidsmetode  Levebrød - næring  Globalt kommunikasjonsnettverk  Spesiell kompetanseplan for skoleverket

noen tiltaksforslag IKT  Langsiktig, helhetlig strategisk og økonomisk planlegging – gjerne med partnere utenfor egen region  Kompetanseutviklingsprogram for ansatte – hele tiden!  Bred IKT-bruk i skolene  Utvikling av programvare - offentlig/privat samarbeid?  Regionalt ansvar for IKT-opplæring for voksne/eldre

 Språkopplæring og språktrening  Kulturkunnskap  Innvandrerkvinnenes spesielle rolle som mødre og som arbeidskraft  Deltakelse i arbeidslivet Etnisk mangfold blir ikke synlig av seg selv samhandling på tvers av ulike forvaltningsnivåer

Hvordan utvikle et flerkulturelt, spennende Agder?  Fokus på barnehagens betydning for barnets utvikling  Åpne de videregående skolene som arenaer for økt samhandling hjem – skole – sosiale møteplasser og opplæring  Etablere sommerskole i overgang grunnskole – videregående skole  Tverretatlig samarbeid for å hindre frafall og kriminalitet blant gutter  Forsterket norskopplæring for voksne innvandere – spesielt med fokus på kvinnene  "Trainee- stillinger" og etablering av jobb-børs drevet av innvandrere

Internasjonalisering  Norge – EU (27 land og 500mill. Innbyggere)  Nordens betydning og muligheter  Verdenssamfunnet  Bred deltakelse i internasjonale nettverk  Fokus på språk- og kulturkunnskap  Utvekslingsprogrammer for barn og unge  Arbeidsutveksling  Næringssamarbeid – utvikle nye næringer

Noen tiltaksforslag – INTERNASJONALISERING  Kompetanse, kultur og næring knyttes tettere sammen i videre satsing  Regionalt, etnisk mangfold skal være en viktig del av den internasjonale satsingen  Regionalt nivå initierer og koordinerer et felles Forum for internasjonalisering i Agder  Fokus på økt ungdomsutveksling i Norden  Spesiell satsing på fremmedspråk- og kulturopplæring  Øke IKT-bruken i internasjonalt samarbeid

Levekår - folkehelse Fokus på forebygging Fokus på målgrupper Fokus på spissede tiltak Fokus på helhet og langsiktighet gjennom regional styringsmodell

Levekår - Folkehelsemeldingen  Tobakk  Rus  Kosthold og ernæring  Fysisk aktivitet  Sosiale faktorer  Arbeidsmiljø  Psykisk helse

FOLKEHELSE- noen tiltaksforslag  Regionalt politisk nivå tar tydeligere lederskap i folkehelsearbeidet  Fortsatt sterkt fokus på kosthold, fysisk aktivitet og tobakk  Opprettelse av elevstyrte folkehelsegrupper i skolene  Helsetjenesten i de videregående skolene SKAL forbedres  Fast program for arbeid med psykisk helse blant barn og unge  Initiere et partssammensatt Agder-prosjekt for å kartlegge folkehelsen til innvandrere  Initiere en utredning i Agder om ytre miljøfaktorers konsekvens for sykelighet

Likestilling - status i Agder-fylkene  Lav andel med lang, høyere utdanning  Flere uførepensjonister enn landsgjennomsnittet  Svak yrkesdeltakelse blant kvinnene  Langt lavere inntekter blant kvinner enn landsgjennomsnitt  Svak barnehagedekning  Liten vilje blant folk flest til å endre dette???

LIKESTILLING  Agder - svake tall i SSBs likestillingsindeks  Prosjekter har vist at det er mulig å bli bedre – men det går sent…  Økt satsing nødvendig for å kunne oppnå kompetanseheving, økt arbeidskraft og befolkningsvekst  Behov for flere konkrete tiltak

LIKESTILLING – noen tiltaksforslag  Forskningsprosjekt om rollefigurer i barnehagene  Konkrete likestillingsprosjekter  Øke fokus på jenters plass i mannsdominerte bedrifter  Iverksette "trainee"- programmer for kvinner, med hovedvekt på innvandrerkvinner  Informasjonskampanje og tiltak for å øke andelen menn i tradisjonelle kvinneyrker ( eks. sommerskole for 10.klassinger?)  Bruke partssamarbeidet med LO og NHO for å øke andelen av personer med fremmedkulturell bakgrunn i arbeidslivet.  Initiere og delfinansiere en ny bred likestillingsanalyse i landsdelen.  Utvikle en tydeligere mediestrategi

TRENDforskning – en måte å se inn i framtiden på  Nye næringer basert på høyteknologi og kompetanse  Internasjonale reguleringer og konserndannelser  Færre jobber for ufaglærte  Flere kvinner enn menn i høyere teoretisk utdanning  Framtid med for få arbeidsaktive  "Det femte samfunn" – med store behov for selvrealisering, anerkjennelse og sosialt liv – er allerede etablert  Økte krav til fleksibilitet og omstillingsevne

NÆRING/KULTUR/KOMPETANSE – noen tiltaksforslag  Forskningsprosjekt om status for det regionale forvaltningsnivås samspill med næringslivet i landsdelen  Forskningstiltak for å videreutvikle Agder til en internasjonal kompetanseregion  Støtte til kompetanseøkning gjennom doktorgradsprogrammer  Fokus på nye næringer, blant annet opplevelsesindustrien  Fokus på innovative opplærings- og arbeidsmetoder i kompetansesystemet  Stimulere til økt FoU-arbeid i bedriftene  "Trainee"-ordninger og program for å beholde eldre arbeidstakere + som start for unge arbeidstaker  Fokus på etikk

Hvordan blir Agder et synlig kraftsenter?  Ved å bygge opp under all humankapital i landsdelen  Ved systematisk satsing på læring  Ved omfattende bruk av nettverk og samarbeid  Ved aktivt å stimulere til nytenkning og å skape rom for kreativitet  Ved å ha et globalt perspektiv med rotfeste lokalt  Ved å synliggjøre egne fortrinn og dele dem med andre - "veien ut går hjemmefra…."