Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding."— Utskrift av presentasjonen:

1 Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Øystein Strand

2 16 bredt anlagte innspillsmøter
Hva vil vi at norsk kulturliv skal være om 20 år? Hvilke utfordringer og muligheter finnes? Hvordan bør samfunnet imøtekomme disse utfordringene? Hva er særlige utfordringer, fortrinn og muligheter i din region? Hva skal til for å opprettholde/ videreutvikle et sterkt lokalt kulturliv i din region? Hva bør være statens rolle og ansvar? Hvilket ansvar og hvilke oppgaver bør ligge til kommunene og fylkeskommunene?

3 Skriftlige innspill Åpnet for det våren 2017
Ca 360 innspill innen fristen 15 februar 2018 Kommer stadig flere Oversikt på regjeringen.no/kulturmelding

4 Hva har så blitt spilt inn?

5 Kunst og kultur er viktig!
I kraft av seg selv = den frie autonome kunsten Som ytringer Utvikler evne til kritisk tenkning Viktig del av vår identitet Som grunnforskning Kunst og kultur gir livet mening For å nå andre mål Et demokratisk samfunn Fellesskap Folkehelse Regional utvikling Utvikling av stedsidentitet og bolyst Integrering Foto: skjermdump fra regjeringen.no Foto: regjeringen.no, skjermdump

6 Noe av det feltet etterspør
Kulturforsking og statistikk for å øke politisk status og legitimere offentlig satsning Forutsigbare (= langsiktige) rammevilkår Nytenkning rundt støtteordninger, men også videreføring av viktige ordninger Styrket kunstnerøkonomi Et lokalt kulturløft – den kulturelle grunnmuren Arenapolitikk – kultur må finne sted! Nasjonal satsning på digital og fysisk infrastruktur på ABM-området Tydeligere ansvars- og oppgavefordeling Ivaretakelse av kvalitet og kunstnerisk frihet i regionreformen Musikalsk innslag under innspillsmøte i Skien. Foto: Appelsinia litteraturfestival, hentet fra twitter.com

7 Ansvars- og oppgavefordeling mellom forvaltningsnivåene
Fylkeskommunene vs kultursektoren Statsbudsjettet som "statusbudsjettet" Dialog, planverk, styrket kulturlov, øremerking av midler, delt finansiering Foto: KUD Foto: KUD

8 Om 20 år… (Håp om) fremdeles sterk offentlig finansiering av kultur
En nasjonal kulturpolitikk = Lokal + regional + statlig politikk Et sterkt og mangfoldig frivillig kulturliv Bevare kulturarv og legge til rette for nyskaping Behov for fysiske møteplasser i en digital tid Endring av hvor og hvordan vi opplever kultur Endring av det etablerte kulturelle landskapet Kreative næringer og teknologisk innovasjon Foto: KUD Foto: KUD

9 Fremtidsanalyse få større forståelse for utfordringer og muligheter i fremtidens kulturliv få frem alternative perspektiver og nye idéer til en fremtidsrettet kulturpolitikk ivareta et brukerperspektiv og legge til rette for involvering av ulike aktører og interessenter i arbeidet med en ny kulturmelding kartlegge relevante fremtidsrettede analyser foretatt nasjonalt og internasjonalt som belyser muligheter og utfordringer for fremtidens kulturbruk og deltakelse i kulturlivet Fremtidssamlinger i Bergen, Trondheim, Oslo og Tromsø oppsummerende rapport som vil inngå i underlagsmaterialet til kulturmeldingen kommer 18 juni og blir publisert på

10 Politikk

11 Jeløyerklæringa Ny politisk plattform for en regjering utgått av Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre Kunst og kultur er ytringer med samfunnsbyggende kraft, og kulturpolitikken skal bygge på ytringsfrihet og toleranse. Kulturlivet og sivilsamfunnet er forutsetninger for en opplyst offentlighet, og dermed en investering i demokratiet og allmenndannelsen. Kulturen skal være fri, med personlig engasjement og frivillighet som grunnlag.

12 Fremdriftsplan Legges frem før jul
Behandles i Stortinget så tidlig som mulig i 2019 Kommuneproposisjonen for 2020 (vår 2019) Budsjett 2020 (høst 2019) Nye fylkeskommuner

13 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google