Sosial kompetanse i en inkluderende skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Sakkyndig vurdering, enkeltvedtak og IOP
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Grete Haaland Sund HiAk,
Pedagogisk analyse.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forslag til ny vurderingsforskrift
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
INTERRESSE DIFFRENSERING HELHET OG SAMMENHENG …. HVA TENKER VI OM DET? UT I FRA SIN EGEN INTERRESSE INSPIRASJON MOTIVASJON KREATIV TENKING.
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Utarbeidelse og implementering av pedagogisk forankring
Kroppsøvingsdidaktikk
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
eksempler på HMS-faktorer:
Veiledet lesing Mørkved skole
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Early Years ”New Zealand-modellen”
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
VURDERING.
Tilpasset opplæring AU 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Forventninger til oss som skole:
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Oppfølging av sykemeldte
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Didaktiske analysekategorier
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
HVA ER KONSEKVENSPEDAGOGIKK ? Stein O. Gjesteby
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Horten vidergående skole
Fritid med Bistand.
Velkommen til et nytt skoleår!
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Slåtthaug ungdomsskole
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Velkommen til foreldremøte Brunes naturbarnehage 24.september 2015 «Trivelig og annerledes - En herlig barndom»
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
NORDPLUS junior Programmet
Vurdering og undervisning
Velkommen til foreldremøte
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Sosial kompetanse i en inkluderende skole Bergen 25.09.2007 Sosial kompetanse – hva, hvorfor og hvordan v/Øyvind Sæteren -Kjelle videregående skole

Aurskog-Høland kommune Yrkesfaglig videregående skole med 150 elever Ca. 80 elever med spesialundervisning 54 elever bor på internat Konsekvenspedagogikk som pedagogisk plattform

Oppsummering Vurdering av sosial kompetanse Noen prinsipper for organisatoriske løsninger som sikrer: læring av sosial kompetanse individuelt tilpasset (fleksibel) opplæring sluttkompetanse som etterspørres av arbeidslivet

Tidsånden Hvilket samfunn vokser de unge opp i? Hva kjennetegner tiden vi lever i?

Tidsånden

Tidsånden

Tidsånden HVA ER VIKTIG FOR MEG?

Tidsånden massivt informasjonstrykk. reklame har ikke dannelse som ideal, men børs og marked. utfordret til å gjøre individuelle valg. den individuelle ærgjerrighet i sentrum. forståelsen for fellesskapets betydning svekkes.

Hvorfor arbeide med sosial kompetanse– tre begrunnelser: 1. Skolens mandat: Samfunnet etterspør sosial kompetanse gjennom lov- og læreplanverk 2. Arbeidslivet: Sosial kompetanse vektlegges ved ansettelse 3. Konsekvenspedagogisk: Fellesskapet reguleres av normer. Handlinger i tråd med eksisterende normer krever kompetanse – sosial handlingskompetanse

Sosial kompetanse Læreplanverket: ”..For å utvikle elevenes sosiale kompetanse skal skolen og lærebedriften legge til rette for at de i arbeidet med fagene og i virksomheten ellers får øve seg i ulike former for samhandling og problem- og konflikthåndtering. Elevene skal utvikle seg som selvstendige individer som vurderer konsekvensene av, og tar ansvaret for egne handlinger. Opplæringen skal bidra til utvikling av sosial tilhørighet og mestring av ulike roller i samfunns- og arbeidslivet og i fritiden….”

Sosial kompetanse Arbeidslivet: Kartleggingsundersøkelse i 231 bedrifter Oslo og Akershus viser: Sosial kompetanse viktigst ved ansettelse To viktigste egenskaper: ærlig/til å stole på samarbeidsdyktig Etter dette prioriteres: ”høflig og utadvendt, møter presis på jobben og effektiv i jobbsituasjonen” ”Faglig dyktighet innen spesialfelt” minst viktig

Sosial kompetanse Selvbestemmelse Selvhjulpenhet Ansvarlighet Respekt Konsekvenspedagogikk – sosial handlingskompetanse: Selvbestemmelse Selvhjulpenhet Ansvarlighet Respekt Samarbeidsvilje Troverdighet Mottaklighet

Sosial kompetanse Selvbestemmelse: Elevenes erkjennelse av seg selv som selvbestemmende – ”pilot i eget liv” Selvhjulpenhet: Viljen og kompetansen til å klare seg selv Ansvarlighet: Ta ansvaret for handlingene og deres konsekvenser (kjente og ukjente). Fokusere på: fra ”handling – tanke” til ”tanke – handling”. Fremstår først og fremst i elevens snakk om seg selv og sin forståelse av omverden. Henger tydelig sammen med selvhjulpenhet og ansvarlighet. Eks. : Jeg har dysleksi – derfor kan jeg ikke. Jeg har ADHD – derfor er jeg. Det er ingen i min familie som har gjort det før – derfor kan ikke jeg osv. Fra determinisme til selv- determinisme Troverdighet: Det er sammenheng mellom det man sier og det man gjør

Sosial kompetanse Respekt: Ingen mennesker er mer menneske enn andre Samarbeidsvilje: Viljen til å inngå i samhandling med den andre/de andre Mottaklighet: Vise konkret interesse for andres meninger og synspunkter, være åpen for å lære

Sosial handlingskompetanse Hvordan vi arbeider med sosial kompetanse: Sosial handlingskompetanse Hver 6. uke Vurdering Struktur Metoder Sosial, lik for hele skolen Faglig, ulik for hver gruppe/elev Konkretisert i fire vurderingspunkter*: Samarbeidsdyktighet Pålitelighet Engasjement Mot

Sosial handlingskompetanse Prinsipper for opplæringen: Sosial handlingskompetanse Struktur Metoder Valgmulighet gir forpliktelse (ansvarlighet) Aldersblanding (start/stopp gjennom året) Arbeid som pedagogisk virkemiddel Tett samarbeid med arbeidslivet Tydelige læringsmål og mulighet for prioritering Temabasert innhold Prosessorienterte og grensesettende metoder

Organisering av opplæringen: 9 utdanningsgrupper med produksjon 34 timer i uka + 1 t fellesmøte Aldersblandet Tverrfaglig (temabasert) Utplassering i bedrift strukturfestet Målavklaring + fagdel + eksamen Valgfri allmennfag 9 timer/uke per fag Allmennfag deles i ”selvstendige” enheter med læringsmål Kun ett fag av gangen

Appell – anmodning - påbud Pedagogiske metoder: Prosessorienterte og grensesettende metoder Prosessorientert for elever som ikke kan Grensesettende for elever som kan, men ikke vil Appell – anmodning - påbud

Programvare for oppfølging og dokumentasjon: Samtykke fra foresatte Sakkyndig vurdering Enkeltvedtak om spesialundervisning Utarbeide IOP Forankring i læreplanen Pedagogisk underveisvurdering av faglige læringsmål* Pedagogisk underveisvurdering av sosiale læringsmål Halvårsrapportering Dokumentasjon av oppnådd kompetanse i læreplanens kompetansemål Samarbeidsmøter, oppfølgingsmøter og lignende Samtykke fra foresatte Sakkyndig vurdering Enkeltvedtak om spesialundervisning Utarbeide IOP Forankring i læreplanen Pedagogisk underveisvurdering av faglige læringsmål Pedagogisk underveisvurdering av sosiale læringsmål Halvårsrapportering Dokumentasjon av oppnådd kompetanse i læreplanens kompetansemål Samarbeidsmøter, oppfølgingsmøter og lignende

Kunnskapsløftet – fra ord til handling

Kunnskapsløftet – fra ord til handling

Kunnskapsløftet – fra ord til handling