Sosial kompetanse i en inkluderende skole Bergen 25.09.2007 Sosial kompetanse – hva, hvorfor og hvordan v/Øyvind Sæteren -Kjelle videregående skole
Aurskog-Høland kommune Yrkesfaglig videregående skole med 150 elever Ca. 80 elever med spesialundervisning 54 elever bor på internat Konsekvenspedagogikk som pedagogisk plattform
Oppsummering Vurdering av sosial kompetanse Noen prinsipper for organisatoriske løsninger som sikrer: læring av sosial kompetanse individuelt tilpasset (fleksibel) opplæring sluttkompetanse som etterspørres av arbeidslivet
Tidsånden Hvilket samfunn vokser de unge opp i? Hva kjennetegner tiden vi lever i?
Tidsånden
Tidsånden
Tidsånden HVA ER VIKTIG FOR MEG?
Tidsånden massivt informasjonstrykk. reklame har ikke dannelse som ideal, men børs og marked. utfordret til å gjøre individuelle valg. den individuelle ærgjerrighet i sentrum. forståelsen for fellesskapets betydning svekkes.
Hvorfor arbeide med sosial kompetanse– tre begrunnelser: 1. Skolens mandat: Samfunnet etterspør sosial kompetanse gjennom lov- og læreplanverk 2. Arbeidslivet: Sosial kompetanse vektlegges ved ansettelse 3. Konsekvenspedagogisk: Fellesskapet reguleres av normer. Handlinger i tråd med eksisterende normer krever kompetanse – sosial handlingskompetanse
Sosial kompetanse Læreplanverket: ”..For å utvikle elevenes sosiale kompetanse skal skolen og lærebedriften legge til rette for at de i arbeidet med fagene og i virksomheten ellers får øve seg i ulike former for samhandling og problem- og konflikthåndtering. Elevene skal utvikle seg som selvstendige individer som vurderer konsekvensene av, og tar ansvaret for egne handlinger. Opplæringen skal bidra til utvikling av sosial tilhørighet og mestring av ulike roller i samfunns- og arbeidslivet og i fritiden….”
Sosial kompetanse Arbeidslivet: Kartleggingsundersøkelse i 231 bedrifter Oslo og Akershus viser: Sosial kompetanse viktigst ved ansettelse To viktigste egenskaper: ærlig/til å stole på samarbeidsdyktig Etter dette prioriteres: ”høflig og utadvendt, møter presis på jobben og effektiv i jobbsituasjonen” ”Faglig dyktighet innen spesialfelt” minst viktig
Sosial kompetanse Selvbestemmelse Selvhjulpenhet Ansvarlighet Respekt Konsekvenspedagogikk – sosial handlingskompetanse: Selvbestemmelse Selvhjulpenhet Ansvarlighet Respekt Samarbeidsvilje Troverdighet Mottaklighet
Sosial kompetanse Selvbestemmelse: Elevenes erkjennelse av seg selv som selvbestemmende – ”pilot i eget liv” Selvhjulpenhet: Viljen og kompetansen til å klare seg selv Ansvarlighet: Ta ansvaret for handlingene og deres konsekvenser (kjente og ukjente). Fokusere på: fra ”handling – tanke” til ”tanke – handling”. Fremstår først og fremst i elevens snakk om seg selv og sin forståelse av omverden. Henger tydelig sammen med selvhjulpenhet og ansvarlighet. Eks. : Jeg har dysleksi – derfor kan jeg ikke. Jeg har ADHD – derfor er jeg. Det er ingen i min familie som har gjort det før – derfor kan ikke jeg osv. Fra determinisme til selv- determinisme Troverdighet: Det er sammenheng mellom det man sier og det man gjør
Sosial kompetanse Respekt: Ingen mennesker er mer menneske enn andre Samarbeidsvilje: Viljen til å inngå i samhandling med den andre/de andre Mottaklighet: Vise konkret interesse for andres meninger og synspunkter, være åpen for å lære
Sosial handlingskompetanse Hvordan vi arbeider med sosial kompetanse: Sosial handlingskompetanse Hver 6. uke Vurdering Struktur Metoder Sosial, lik for hele skolen Faglig, ulik for hver gruppe/elev Konkretisert i fire vurderingspunkter*: Samarbeidsdyktighet Pålitelighet Engasjement Mot
Sosial handlingskompetanse Prinsipper for opplæringen: Sosial handlingskompetanse Struktur Metoder Valgmulighet gir forpliktelse (ansvarlighet) Aldersblanding (start/stopp gjennom året) Arbeid som pedagogisk virkemiddel Tett samarbeid med arbeidslivet Tydelige læringsmål og mulighet for prioritering Temabasert innhold Prosessorienterte og grensesettende metoder
Organisering av opplæringen: 9 utdanningsgrupper med produksjon 34 timer i uka + 1 t fellesmøte Aldersblandet Tverrfaglig (temabasert) Utplassering i bedrift strukturfestet Målavklaring + fagdel + eksamen Valgfri allmennfag 9 timer/uke per fag Allmennfag deles i ”selvstendige” enheter med læringsmål Kun ett fag av gangen
Appell – anmodning - påbud Pedagogiske metoder: Prosessorienterte og grensesettende metoder Prosessorientert for elever som ikke kan Grensesettende for elever som kan, men ikke vil Appell – anmodning - påbud
Programvare for oppfølging og dokumentasjon: Samtykke fra foresatte Sakkyndig vurdering Enkeltvedtak om spesialundervisning Utarbeide IOP Forankring i læreplanen Pedagogisk underveisvurdering av faglige læringsmål* Pedagogisk underveisvurdering av sosiale læringsmål Halvårsrapportering Dokumentasjon av oppnådd kompetanse i læreplanens kompetansemål Samarbeidsmøter, oppfølgingsmøter og lignende Samtykke fra foresatte Sakkyndig vurdering Enkeltvedtak om spesialundervisning Utarbeide IOP Forankring i læreplanen Pedagogisk underveisvurdering av faglige læringsmål Pedagogisk underveisvurdering av sosiale læringsmål Halvårsrapportering Dokumentasjon av oppnådd kompetanse i læreplanens kompetansemål Samarbeidsmøter, oppfølgingsmøter og lignende
Kunnskapsløftet – fra ord til handling
Kunnskapsløftet – fra ord til handling
Kunnskapsløftet – fra ord til handling