Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

INFORMASJONSTEAM I MIDT- GUDBRANDSDAL Sammensetting: • Lærar frå utdanningsprogrammet • Elever • Representant fra bedrift/bransje • Bruke en skoletime.
Informasjon fra Inntakskontoret Rådgiverkonferansen Klaus Eriksen Inntaksleder.
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
NETTVERK MOT TVANGSEKTESKAP Hvorfor ? •Forpliktende samarbeid •Kompetanseheving •Oversikt over saker.
Oppfølgingstjenesten
s. 1 Aktuelt - rådgivertjenesten Inger Lise Pettersen Foto: Crestock.com.
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
TPO Noen mulige modeller angående hjelpetjenestene i videregående opplæring.
Fagdager ungdom april 2011 Parallell sesjon – Oppland fylkeskommune Klaus Eriksen prosjektleder NY GIV.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Innlegg psykiskhelse- og rusnettverk v/Johanne M. Benitez Nilsen.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Samarbeid OT/NAV/skole
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
Overgangsprosjektet NY GIV
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Rådgivernettverk fylkesnivå Fauske, 18 – 19. mars 2013 Foto: Peter Hamlin.
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
s. 1 Velkommen!. Kompetansestyring i Nordland fylkeskommune Kunnskaper = å vite at (pedagogisk, y-faglig, ) Ferdigheter = kunne gjøre (samarbeidevne,
Regionale rådgivernettverk Utg.pkt: Kartlegging – drøftinger møte rådgivernettverk 2012 Utkast felles føringer –Mandat/oppgaver –Deltakelse –Organisering.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Overgangsprosjektet – NY GIV
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Samling for systemansvarlige for OTTO 5. november 2014 Irene Hilleren, Udir.
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
Overgang Oppfølging Telling Anne Gerd Strand
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
PARTNERSKAPSAVTALE FOR KARRIEREVEILEDNING Telemark.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Inspirasjonsssamling ot
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Oppfølgingsprosjektet
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010

Oppfølgingstjenesten Fylkeskommunalt ansvar Ungdom som har rett til opplæring Ikke i opplæring eller i arbeid Til og med 21 år Gi målgruppen tilbud om opplæring, arbeid og annen sysselsetting Siktemål: Føre frem til kompetanse innenfor videregående opplæring Skal sikre tverretatlig samarbeid mellom kommunale, fylkeskommunale og statlige instanser med ansvar for målgruppen Skal formidle/samordne tilbud fra ulike instanser

Oppfølgingstjenesten - Organisering i Oppland –9 regioner (1 per region, 4 i GTL) –Skolenær, rektor faglig og personalansvar –De 9 koordinatorene disponerer tiltaksmidler –I alle regioner er det opprettet OT-team NAV deltar i alle 19 team Kommunen deltar i 13 team

Planlagte saker i OT 2010/2011 før NY GIV dukket opp 1.Lederfokus 2.Knytte OT mot karrieresentrene og kompetansehevingstiltak i regionene 3.Systematikk i infooverføring til/fra NAV 4.OTs forebyggende rolle

Planlagte saker 1 - lederfokus Samling med ledere Ledere medlem av –Distribusjonslisten i Outlook –Rom i Fronter

Planlagte saker 2 – knytte OT til karrieresentrene og kompetansehevningstiltak i regionene Nedfelt i ny avtale mellom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune av april 2010 Klaus møter OT-team i alle regioner med rådgiverkoord. –Møte Økt ressurs i 2 år i Nord-Gudbrandsdal for systematisk arbeid med samarbeidspartnere i karrieresentrene

Planlagte saker i OT 2010/2011 før NY GIV dukket opp 1.Lederfokus 2.Knytte OT mot karrieresentrene og kompetansehevingstiltak i regionene 3.Systematikk i infooverføring til/fra NAV 4.OTs forebyggende rolle

Tema 1 NY GIV: Partnerskap for økt gjennomføring i videregående opplæring Mål: Oppfølgingstjenesten skal få drøfte og gi innspill til hvordan dette prosjektet skal gjennomføres i Oppland

Dialogiske prosesser Beslutning Tid Utfordring

2 prosjekter i NY GIV Overgangsprosjektet Oppfølgingstjenesten

Overordnet mål: En varig og samordnet oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid Skal prioritere ungdom som har vært lenge utenfor opplæring/arbeid Etablerte, velfungerende tiltak videreføres + nye tiltak Ressurser: Kr 1 mill per år i 3 år (lønn prosjektledelse + administrative utgifter) NY GIV - OT

3 nasjonale innsatsområder 1.Utprøving av opplæringsmodeller som kombinerer arbeidspraksis med læreplanmål 2.Styrking av samarbeidsrelasjoner – tidlig inn med oppfølging avslutningssamtaler oppfølgingsavtaler 3.Kompetanseheving for ansatte i OT NY GIV - OT

Planlagte satsinger + det som er fornuftig i NY GIV = NY GIV i Oppland Klaus blir prosjektansvarlig/kontaktperson 1 hel fast stiling utlyst søknadsfrist 9.desember, 50 % OT og 50 % inntak NY GIV – OT i Oppland

1.Hvilken rolle skal OT ha i det forebyggende arbeidet for å forhindre frafall? 2.Utprøving av opplæringsmodeller som kombinerer arbeidspraksis med læreplanmål – hvordan gjøre dette i praksis? 3.Videreutvikling av samarbeidsrelasjoner med NAV – herunder: Hvordan få mer systematikk i informasjonsoverføring om enkeltungdommer fra videregående opplæring til NAV og omvendt ? NY GIV – 3 problemstillinger

Styringsdokument for OT i Oppland, vedtatt HOOK nov 1999: ”OT skal være en pådriver for at skolene forebygger skoleavbrudd.” Forskrift § 13-2, 2. ledd: ”OT kan også arbeide for å redusere frafallet fra videregående opplæring gjennom samarbeid med rådgivningstjenesten i grunnskole og videregående opplæring.” Problemstilling 1 – forebyggende rolle

I hvilken grad er det hensiktsmessig at OT arbeider forebyggende? Hvilke aktiviteter bør i tilfelle inngå i det forebyggende arbeidet? I hvilken grad skal tiltaksmidler kunne brukes til forebyggende tiltak? Problemstilling 1 – forebyggende rolle

Klaus mener OT har kompetanse som kan forebygge frafall Forebyggende arbeid må ikke gå på bekostning av arbeid for målgruppen Tiltaksmidler: Bør kunne ses i sammenheng med skolens egne ressurser Må ikke brukes til tiltak utelukkende for elever I NY GIV konkretiseres forebyggende rolle (eks ”avklaringssamtale”, ikke ”avslutningssamtale”) Problemstilling 1 – forebyggende rolle

Problemstilling 2 – Opplæringsmodeller som kombinerer arbeidspraksis med læreplanmål

Problemstilling 2 Fylkeskommunen skal utvikle gode opplæringsmodeller og tilby praktisk organisert opplæring Opplæring knyttes til kompetansemål Opplæring i kombinasjon med praksisplass finansiert av NAV Ikke satt av ressurser til utvikling av opplæringsmodeller Produksjonsskolen? Klaus: Ikke søkbare opplæringsmodeller!

Problemstilling 3 – Styrking av samarbeidsrelasjoner - mer systematikk i info- overføring med NAV.

6. des: Møte med Nina Berg, NAV Oppland 15. des: Tilbakemelding KD 11. jan: Møte OT Østlandssamarbeidet Jan: Prosjektledersamling KD ??? Nytt møte i dette forum? OT-samling? Rektormøte? Studietur Danmark? Veien videre…

Tema 2: OTs rolle som hjelpeinstans og veileder ved innsøking til videregående opplæring Mål: OT skal være godt forberedt på sin rolle som hjelpeinstans og veileder ved innsøking 2011