Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Læring på arbeidsplassen
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Forslag til ny vurderingsforskrift
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Skrivestien.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Melding til Stortinget…
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
GNIST Kurs for LLL/HTV, Tromsø 8. og 9. mars 2010.
Prosjektleder Stein R. Hagen/GNIST
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Nasjonale prøver.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Lokal arbeidstidsavtale
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Ungdomstrinn i utvikling
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Kompetanse for mangfold
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Skolebasert kompetanseutvikling
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring Julie Lysberg Prosjektleder GNIST Nordland

GNIST: partnerskapet Grunnidéen er at flere parter med samme mål inngår i et PARTNERSKAP for å øke kvaliteten i skolen. Fra parter til likeverdige PARTNERE som forplikter seg til hverandre Arena for å drøfte, skape forståelse og forpliktelse Fokus både på LÆREREN og LÆRERUTDANNINGEN Svake elevresultater på internasjonale undersøkelser, «PISA-sjokket» Synkende rekruttering til lærerutdanning, bunnivå i 2008 Lærerne er avgjørende: Timene på skolen representerer et enormt potensial for faglig og personlig utvikling for hver elev. Stor politisk enighet om dette. Stortingsmeldingene “Kvalitet i skolen” (2007-2008) og “Læreren – rollen og utdanningen” (2008-2009) la grunnlaget for en omfattende satsing på lærerutdanningen og lærerprofesjonen, og ga dessuten et økende behov for koordinering og samarbeid om gjennomføring av aktiviteter og enkeltelementer i satsingene. Mangel på lærere i framtida =Felles kriseforståelse og felles innsats GNIST partnerskapsavtale 2. februar 2009: 12 partnere skrev under: 1 Nasjonalt råd for lærerutdanning 2 Utdanningsforbundet 3 KS 4 NSO: Norsk studentorganisasjon, KD ,Pedagogstudentene i utdanningsforbundet 7 Skolelederforbundet 8 Norsk lektorlag 9 Elevorganisasjonen 10 Skolenes landsforbund 11 NHO 12 LO

GNIST Nordland Arbeidsutvalg: Utdanningsforbundet, KS, Universitetet i Nordland og Fylkesmannen i Nordland Gir mandat til prosjektleder: Nært knyttet til strategi for ungdomstrinnet fra KD Drøftingsarena for arbeidsoppgaver og framdriftsplan for prosjektleder Utvidet partnerskap

Mandatet til GNIST GNIST skal målrette og samordne innsatsen for å heve skolens kvalitet gjennom å bedre lærernes kompetanse og bidra til god og stabil rekruttering til læreryrket

Hva blir nå fokus for GNIST? Økt kvalitet i lærerutdanningene Økt kvalitet i lærerprofesjonen Økt kvalitet i skoleledelsen Økt status for lærerne Økt rekruttering til læreryrket og lærerutdanningene Fra fokus på lærerrekruttering til fokus på ØKT KVALITET Hva skal til for å gjøre lærerutdanningene bedre? STERK KOBLING MOT OG KUNNSKAP OM PRAKSISFELTET – skolebasert kompetanseutvikling! Hvordan øke kvalitet i lærerprofesjonen? Faglig oppdatering, kunnskap om forskning, refleksjon og dialog om praksis, utprøving av ny praksis. Praktisk, variert og relevant undervisning. Bredt utvalg av metoder. Forutsetter god klasseledelse. Hvordan øke kvalitet i skoleledelsen? Kunnskap om organisasjonsutvikling Kompetanse i å lede og gjennomføre utviklings- og endringsprosesser Skoleledere innenfor skolebasert kompetanseutvikling få et eget tilbud – ped.utviklingsarbeid og organisasjonsutvikling Støtte og ansvarliggjøring fra skoleeier er en FORUTSETNING – hjelpe til og bidra inn OG etterspørre arbeid og resultater

”Nye stillinger for regional GNIST opprettes i tråd med partnerskapsmodellen” Stillingene skal sikre tid og ressurser til arbeidet med strategien i de fylkesvise partnerskapene. Hovedoppgavene blir arbeid som følger av: Gjennomføringsstrategien for ungdomstrinnet Oppgaver knyttet til rekruttering, omdømmebygging og videreutdanning Andre spesifiserte oppgaver med GNIST-relevans

Stortingsmelding 22 (2010-2011) Innføring av valgfag Økt fleksibilitet Varierte arbeidsmåter Egen strategi for gjennomføring Et mer praktisk og relevant ungdomstrinn Stortinget behandlet stortingsmeldinga om ungdomstrinnet Meld. St. 22 (2010 – 2011) Motivasjon – Mestring – Muligheter i januar 2012, jf Innst.145 S. Dette er den første stortingsmeldingen som spesifikt omhandler ungdomstrinnet siden ungdomsskolen ble lovfestet i 1969. Meldingen innebærer videreutvikling av en mangfoldig og inkluderende fellesskole. Det sentrale budskapet er at et mer praktisk, variert, relevant og utfordrende ungdomstrinn skal øke elevenes motivasjon og læring. Regjeringen tar tre hovedgrep som skal bidra til dette: innføring av valgfag, økt fleksibilitet gjennom endring i fag og timefordelingen og satsingene innenfor denne strategien. (Departementet vil sende på høring forslag om å endre fag- og timefordelingen for å gi økt rom for lokal fleksibilitet på timeplanen.) For alle tiltakene som foreslås i utrinnsmeldinga er det et viktig premiss at opplæringen skal bli mer praktisk og variert for elevene. Det gjelder også satsningsområdene i denne strategien. KLIKK FOR ANIMASJON Gjennomføringsstrategien handler altså ikke om valgfag eller eventuell økt fleksibilitet i fag- og timesfordelingen, men om hvordan opplæringen kan bli mer praktisk og variert gjennom bedre klasseledelse og en skolebasert satsing på utvikling innenfor regne-, lese- og skriveopplæringen.

Forankring: Overordnede mål for grunnopplæringen Alle skal inkluderes og oppleve mestring Alle skal beherske grunnleggende ferdigheter Alle skal fullføre videregående opplæring   I arbeidet med oppfølgingen av ungdomstrinnet, legger regjeringen til grunn følgende overordnede mål for grunnopplæringen:   alle skal inkluderes og oppleve mestring alle skal beherske grunnleggende ferdigheter alle skal fullføre videregående opplæring

Ungdomstrinn i utvikling 2012-2017 Ulike tiltak for å gjøre opplæringen mer praktisk og variert mer motiverende, utfordrende og relevant for elevene

Mer praktisk og variert opplæring Økt motivasjon og mestring Bedre læring Motivasjon og mestring for bedre læring gjennom mer praktisk og variert undervisning De overordnede målene konkretiseres slik i strategien. Vi ønsker utvikling av ungdomstrinnet for å oppnå: Motivasjon og mestring for bedre læring - gjennom mer praktisk og variert undervisning. Dette er strategiens enkle budskap. LES UTDYPENDE TEKST Bakgrunnen er beskrevet i ungdomstrinnsmeldinga: Statistikk og forskning viser at elevenes motivasjon for læring er lavest på ungdomstrinnet. Mange elever opplever en kjedelig og monoton skolehverdag, og sakker stadig mer akterut i læringen til en del av dem slutter i videregående opplæring. I forarbeidene til meldinga, og i samtalene og innspillene fra foreldre, elever, lærere og organisasjonene, kom det fram et klart ønske om at arbeidsmåtene på ungdomstrinnet må bli mer praktiske og varierte. Motivasjon ses på som en mellomliggende variabel (SE FIGUREN), men er avgjørende for at elevene skal legge ned den innsatsen som kreves på ungdomstrinnet og fullføre en utdanning. Varierte arbeidsmåter er viktig for motivasjon og vil i mange sammenhenger også innebære praktiske arbeidsmåter. Samtidig ønsker elevene utfordringer, og de ønsker å se relevansen av det de lærer for eget liv. For at elevene skal forstå hvorfor de skal gjøre en innsats i skolearbeidet må de oppleve opplæringen som relevant og meningsfylt. Elevenes medvirkning og en positiv holdning til læring har stor betydning for elevenes motivasjon. Ved å gjøre opplæringen på ungdomstrinnet mer praktisk og variert og styrke opplæringen i regning, lesing og skriving, skal elevene få flere opplevelser av mestring og økt motivasjon og læring. Styrket klasseledelse og opplæring skal komme alle elever til gode, og inngå i alle fag.

Sentrale tiltak i strategien Skolebasert kompetanseutvikling i klasseledelse, regning, lesing og skriving for lærere og skoleledere Skoler som har godt fungerende profesjonsfellesskap ser ut til å ha bedre evne til å skape en god opplæring for elevene enn skoler der lærerne arbeider mer individuelt. Utvikling av beskrivelser av god klasseledelse og god undervisning i regning, lesing og skriving Ressursgrupper med deltakere fra GNIST-partnerne, forskere i klasseledelse, Matematikksenteret, Lesesenteret, Skrivesenteret, NAFO, universitet og høyskoler. Bistand og tilrettelegging for lokalt utviklingsarbeid Lærerutdanningene / UH-sektoren. Beskrivelser og støttemateriell. Nettverk for erfaringsutveksling og profesjonsfellesskap, samarbeid og deling Regional GNIST. Nettverk av skoleeiere. Nettverk for kompetansedeling for ledere og lærere. Skolebasert: Kompetanseutviklingen skal omfatte hele personalet på skolene, være rettet mot opplæringen av alle elever på ungdomstrinnet, bestå av varierte fagtilbud med ulikt innhold og ulik varighet tilpasset lokale behov, og inkludere nettressurser som er tilgjengelig for alle skoler med ungdomstrinn. Både regneferdigheter og lese- og skriveferdigheter er nødvendig for å kunne forstå samfunnsutviklingen og ta aktivt del i samfunnslivet. Derfor løftes regning, lesing og skriving fram som prioriterte satsningsområder i strategien. Bruk av mer varierte metoder, praktiske oppgaver og andre undervisningsarenaer stiller også høye krav til lærernes evne til å lede klassen gjennom de ulike læringsaktivitetene og etablere gode relasjoner til elevene. Klasseledelse er derfor spesielt viktig for at lærerne skal kunne gjøre opplæringen mer praktisk og variert. Kompetanseutviklingen skal også gi rom for å arbeide med vurdering for læring.

Prosjektleders oppgaver REVITALISERE regionalt partnerskap INFORMERE – om GNIST generelt og satsingene innenfor strategien for ungdomstrinnet spesielt Bidra til god DIALOG om satsingene – mellom nasjonalt og lokalt nivå KOORDINERE – for eksempel kompetanseutviklingsbehov og utrulling skolebasert kompetanseutvikling STØTTE SKOLEEIERE i utvikling av egne tiltak – direkte eller gjennom nettverk, også de som ikke er med i SKU Bidra til å gjøre kjent RESSURSENE FOR UNGDOMSTRINNET som er utarbeidet av Udir: www.udir.no/ungdomstrinnet Tilrettelegge for ERFARINGSUTVEKSLING – mellom kommuner, internt i kommuner mellom skoler, mellom lærere og mellom skoleledere Ta utgangspunkt i ETABLERTE NETTVERK i dette arbeidet, evt opprette nye ved behov Framgår til dels av «oppdragsbrevet» som ble sendt ut 12/9 fra KD, men også framkommet gjennom samlinger og diskusjoner i prosjektledergruppa samt i møter med KD/Udir.

Nasjonale støttetiltak Pedagogiske ressurser Skolebasert kompetanseutvikling Tilrettelegging for bruk av nettverk

Skolebasert kompetanseutvikling Skolebasert kompetanseutvikling innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Hensikten er å utvikle skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter når det gjelder læring, undervisning og samarbeid. S.6 i rammeverket for skolebasert kompetanseutvikling Dette innebærer: Tilbud, ikke tvang – men prosjektlederne skal være pådrivere for at partnerskapets sterke ønske om å benytte seg av tilbudet kommer tydelig fram Dette er ORGANISASJONSUTVIKLING og kursing i metodikk – for varige systemer på skolene Samlinger med kompetanseutvikling på de utvalgte skolene (2 dg/semester i noen av pilotene…kan ble endringer her) i 1,5 år/3 semester Skoleeier og skoleleder får egen skolering (våren 2013, i piloten - 2 skoleringssamlinger) Systematisk utvikling over tid - forutsetning Langsiktig mål: SKOLEN SKAL FÅ ET SYSTEM FOR KONTINUERLIG SKOLEUTVIKLING etter strategiens utløp Lenke til rammeverket nederst i bildet

6 prinsipper for skolebasert kompetanseutvikling Kompetanseutvikling på både organisasjons- og individnivå Innsats over tid Differensiert tilbud til skolene Likeverdige tilbud i alle lærerutdanningsregionene Lett tilgjengelig materiell Kunnskapsutvikling på alle nivåer

Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse, regning, lesing, skriving Vurdering for læring Kollektivt orienterte skoler Organisasjonslæring Pilotering 37 skoler skoleåret 2012-2013 Tilbud om støtte til alle skoler med ungdomstrinn H2013-V2017 Om piloten dette skoleåret Om tilbudet fram til 2017 Om elementene i tilbudet Om den kollektive kunnskapen som skal utvikles, detter er IKKE kursing av individuelle lærere

Et misbrukt forskningsresultat Hargreaves & Fullan (2012) Læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevers læring (Hattie, 2008) Læreren ER nøkkelen – men det betyr ikke at vi skal fokusere på og utvikle individuelle lærere Høyt presterende (skole-)systemer kjennetegnes av at så å si samtlige lærere er i bevegelse. Det er et skoleanliggende, et profesjonsanliggende, et systemanliggende (Eirik Irgens, NTNU)

leses fra høyre mot venstre (Eirik Irgens, NTNU)

leses fra venstre mot høyre (Eirik Irgens, NTNU)

GNIST- -partnerskapets målsettinger GNIST: ”Tydeligere ledere som tar aktivt ansvar for utviklingen i skolen! ” UTRINN: Satsing på skolebasert kompetanseheving, lederutvikling GNIST: ”Tettere kobling mellom UH og skoleeiere og skoler i skoleutviklingen!” UTRINN: Planlegging og koordinering mellom UH og skoleeiere, arbeidsplassbasert innsats fra UH GNIST: ”En lærerprofesjon som er preget av engasjement og grundig vitenskapelig basert praksisutvikling” UTRINN: Ressursgrupper fremskaffer og produserer pedagogiske ressurser til inspirasjon og nytte GNIST: ”Raskere implementering av ny, praksisrelevant kunnskap!” UTRINN: Pedagogiske ressurser samles på ett nettsted: udir.no/ungdomstrinnet …sammenfaller med utrinnmålene!

http://www.udir.no/Utvikling/Ungdomstrinnet/

Framdriftsplan Skoleåret 2012/2013: Pilot i 12 fylker, bla. Nordland 6 UH-institusjoner er pilottilbydere Pilotkommuner Bodø og Meløy UH-tilbyder: Universitetet i Nordland i samarbeid med Lesesenteret og Matematikksenteret Prosjektleder Regional GNIST – støtte til våren 2014 Fra H2013 – fullskala-implementering: Fordeles i puljer. 4 puljer? Nordland – fordeling av 135 skoler med u-trinn Universitetet i Nordland sentral, men kanskje også andre tilbydere Tilbud – men sterk forventning fra partnerskapet om å benytte det… Rammeverk (justeres) + erfaring fra pilot danner grunnlaget for innholdet Deltar sammen med piloten i Meløy 22.januar Utrulling – planlegges at pulje 1 kan presenteres i APRIL 2013… Rammeverket har beskrivelser av god klasseledelse, god regning og lesing – og dette relatert til ungdomstrinnet. God skriving kommer… Også utarbeidet utfyllende teoretiske bakgrunnsdokumenter som vedlegg til rammeverket: klasseledelse, regning, lesing, VFL på ungdomstrinnet

Økonomi Midler tildeles over statsbudsjettet, klart i mars 2013: Egne midler til UH-tilbydere Egne midler til skoler og skoleeiere MEN: det forutsettes også at skoleeierne bidrar med egne ressurser til utviklingsarbeidet (Rammeverket s. 10) Alle etterutdanningsmidler i «Kompetanse for kvalitet» vil rettes mot satsingen på ungdomstrinnet og skolebasert kompetanseutvikling Fordeles i fht. puljene Størrelsesorden på tildelte midler er ikke klar… I piloten – tall i presentasjonen til Gunn-Karin Agersborg fra forrige Regionkontaktforummøte: 1 million til UH-tilbyder 50 000 per skole til skoleeier Viktig argument/informasjon i dialogen med skoleeiere - både for NyGIV-prosjektleder/regionkontakter og GNIST-prosjektleder ekspertlærer på hver skole og kommunal/interkommunal utviklingskoordinator med sentrale midle

«Skal vi få enda ei ny satsing???» Skolebasert kompetanseutvikling bygger på, og er en videreføring av, de gode erfaringene fra tidligere og eksisterende satsinger: Gi rom for lesing! (2003-2007) Lærende nettverk (2004-2009) Kunnskapsløftet – fra ord til handling (2006 -2010) Bedre vurderingspraksis (2007-2009) Vurdering for læring (2010 -2014) Bedre læringsmiljø (2009-2014) NyGIV (2010 -2013) Veilederkorps (2010-) SKUP – Skole- og kommuneutviklingsprogrammet (2010-) ….. Ikke noe HELT nytt. Dette er kanskje det aller viktigste lysbildet – fordi det viser at det skal være sammenheng mellom satsingene og at GNIST/SKU skal være en paraply over alle satsingene Denne listen framkommer av rammeverket, men vi kan legge på alle satsinger som er relevante. Udir aktivt med, følger piloten tett. Deltar på besøkene i kommuenene/skolene. NyGIV blir en grunnstein; metodefokus, skolering, nettverk og kontakter Utfordringa for skolelederne å se sammenhengen

Veien videre Informasjonsbrev kommer om GNIST, strategien for ungdomstrinnet og skolebasert kompetanseutvikling Fra GNIST Nordland Fra Kunnskapsdepartementet v/GNIST-sekretariatet Regionvise informasjonsmøter for skoleeiere og skoleledere Kartleggingsskjema sendes ut, frist mars 2013 Mars 2013: samordning av skolenes behov og UH-sektorens kapasitet/tilbud April 2013: Fase 1 klar? Oppstart fase 1 høsten 2013 Skoleeiere som ikke blir med i fase 1 skal likevel drive eget utviklingsarbeid rettet mot ungdomstrinnet, prosjektleder skal støtte dette