FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Å forstå seg selv og andre
Motivasjon.
Karitativt fokus 2013 Snit Ghebriel.
- roller og forventinger
Tilpassede helsetjenester
Språk og sosialisering
RME Nasjonal Konferanse
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Rolighetsmoen barnehage
Undervisning om Joyce Travelbee
copyright kjellaug johannessen
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Dialektisk relasjonsteori
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Nyresyk og fremmedkulturell
”Med hodet over vannet…”
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Lærerprofesjonens etiske plattform
Venn kommer av norrønt: Vinr
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
6 Kulturmøter.
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Kommunikasjon og personlig kompetanse
Samhandling og kommunikasjon
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
KVALITETSSIKRING AV SÅRBEHANDLING
Etikk i pedagogisk arbeid
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Rådgivnings- og innovasjonsprosesser
Strategi- og aktivitetsplan
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Skolens oppgave og funksjon i samfunnet
Trygghet Anne Lise Holm.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Kultursensitivitet Kurs Drammen Kommune 11. mai 2016 førstelektor Berit Viken Høgskolen i Sørøst-Norge.
INTRO NOl-LEOOS Dette prosjektet (prosjekt nr NO1-LEO ) er blitt finansiert med støtte fra Europakommisjonen. Utgivelsen.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Fremtidens spesialsykepleiere
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Iverksetting – når retningslinjer møter virkeligheten
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Helsesøsterkongressen 2017
Kommunikasjon og kultur
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Ledelse.
Visdom fra en sjelesørger
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier Transplantasjonskirurgen, RH

Målet med god kulturell kompetanse: Gi de flerkulturelle pasientene bedre tilpasset pleietilbud Redusere engstelse, usikkerhet, stereotypier og fordommer både hos pasienten og sykepleieren

Kulturell kompetanse: ” Helsearbeid der det utvises varhet overfor den variasjonsbredde man kan finne av menneskelige erfaringer og reaksjoner ut fra personlighet, utdannelse, sosial og økonomisk situasjon, etnisitet og kulturbakgrunn. Det bygger på forståelse for hvordan forskjeller på disse og andre områder kan påvirke menneskers reaksjoner og den pleie og behandling som gis.” (Ingrid Hanssen)

Tre komponenter i kulturell kompetanse: Kommunikativ Kognitiv: kunnskap og erfaring Affektiv: holdninger og følelser -Øyvind Dahl-

Hemmende faktorer: Manglende evne til empati med flerkulturelle pasienter Manglende kunnskap om ulike kulturers helseoppfatning Stereotypier og fordommer Manglende kommunikasjonsevner hos sykepleier

Fremmende faktorer: Utvikling av kommunikasjonsferdigheter Reflektering av verdier og holdninger Organisatorisk støtte Det norske lovverket

Evne til empati: Evne til å se individet: lytte, forstå og leve seg inn i pasientens verden Viktig for etablering av tillitsforholdet

Kunnskap om ulike kulturers helseoppfatning: Individualisme – kollektivisme Helserelaterte syn, verdier, sykdomsforekomst, forebygging av sykdom, behandlingsmetoder Evne til å samle relevant data

Stereotypier og fordommer: Hemmer kommunikasjon Vanskeliggjør vår evne til å se individuelle behov Vanskeliggjør etableringen av tillitsforhold Etnosentrisk tankemåte

Kommunikasjonsevner: Språkproblemer Ulik forståelse av verbal og nonverbal kommunikasjon

Utvikling av kommunikasjonsferdigheter: Å lytte til den andre Å observere og fortolke den andres verbale og nonverbale signaler Å skape gode og likeverdige situasjoner Å møte den andres behov og ønsker på en god måte Å stimulere den andres ressurser og muligheter Å strukturere en samtale eller samhandlingssituasjon

Kommunikasjonsferdigheter: Å formidle informasjon på en klar og forståelig måte Å skape alternative perspektiver og åpne for nye handlingsvalg Å forholde seg åpent til vanskelige følelser og eksistensielle spørsmål Å samarbeide om å finne frem til gode løsninger (Eide, T., Eide, H.)

Reflektering av verdier og holdninger: Bli kjent med sin egen kultur Respekt for andres verdier Åpenhet, nysgjerrighet, evne til undring

Organisatorisk støtte: Ledelsens holdning til kunnskapsutvikling blant de ansatte

Lovverket: Pasientrettighetsloven De etiske retningslinjene for sykepleierne

”Nøkkelen til mellommenneskelig forståelse ligger i evnen og viljen til å komme hverandre i møte, til å lære hverandre å kjenne og godta at vi har forskjellige premisser for tale og handling.” -Øyvind Dahl 2001-

Takk for meg!