EN FLERKULTURELL SKOLE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
M&M (Migrasjons Memory)
Advertisements

Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Litt mer om PRIMTALL.
5 Kultur.
Fagforeningens arbeid for mangfold
Deltaking, inkludering og velferd
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Røde Kors Ungdom Tekst osv.
Internasjonal Organisasjon for Migrasjon
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Hurra for deg som fyller ditt år...
15 En urolig verden.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Kurs for nye bosettings-kommuner Oslo 3. juni 2010
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
DEN FLERKULTURELLE SKOLEN
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
1 1 Tallenes tale - Om innvandring, innvandrere, etterkommere og levekår Verden til venstre Alna og Bjerke SV 30. august 2008 Lars Østby
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Mangfold og det flerkulturelle samfunn
”Byggje –leve – bu” Nettverksamling for fagfelta rus/psykisk helse
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Befolkningsprognoser Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
FLERKULTURELL UTFORDRING OG RÅDGIVNING
Tilpasset opplæring AU 1
Mangfold og fellesskap
DEN FLERKULTURELLE SKOLEN
EN FLERKULTURELL SKOLE
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
6 Kulturmøter.
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Hvorfor jobber PRESS med asyl?
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Gap mellom intensjon og handling?
Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Kjønnsrelatert forfølgelse Vikram Kolmannskog, Juridiske Fakultet, UiO, 2010.
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Innvandrere og deres barn i Groruddalen og Søndre Nordstrand - Hvem er de og hvordan går det med dem? Foredrag ved konferansen ”Det nye VI” 13. Januar.
DEN FLERKULTURELLE SKOLEN
Det flerkulturelle samfunnet
Innvandring og migrasjon - Nøkkeltall -
PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Regjeringens integreringspolitikk Statsråd Erna Solberg 19. april 2004.
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Smittevern og innvandrere Hans Blystad Avdeling for infeksjonsovervåking Smittevernkonferanse Bodø mars 2015.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Mangfold – fra besvær til begjær Hvordan skape gode flerkulturelle arbeidsmiljø Arbeidsmiljøkonferansen i Ulvik, 6-7 oktober 2004 Forskningssjef.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Religion og integrering
Utskrift av presentasjonen:

EN FLERKULTURELL SKOLE 1AU Uke 16 2010 Mennesker 2 av Maibrit Bo

INNHOLD Begrepsbruk Innvandring Tap og vinning i migrasjonssituasjonen Ulike innlemmingsstrategier K S - HiØ

Hybelleilighet til leie Gruppeoppgave 4-5 deltakere. Gjør først oppgaven på ark 1. Ark 2 tas ikke fram før oppgaven på ark 1 er ferdig. Oppsummering i plenum K S - HiØ

EN FLERKULTURELL SKOLE En flerkulturell barnehage og skole kjennetegnes av et personale som ser på det kulturelle og språklige mangfoldet som normaltilstanden, og som anvender dette mangfoldet som en ressurs. Kunnskapsdepartementet 2007 K S - HiØ

Begrepsbruk Minoritet – majoritet Norsk – etnisk norsk Bindestreksidentitet Kindereggbarn Neger, pakkis, svart, svarting Fremmedkulturell - fremmedspråklig Verdinøytrale begrep. Regjeringens forslag Hvem er innvandrer? (SSB) K S - HiØ

Tegneseriestripe ”Påsan” Are Kalvø 1996: Kunsten å være neger K S - HiØ

K S - HiØ

Norsk innvandringshistorie Innvandring i middelalderen Selektiv innvandringskontroll (1800 tallet) Innvandring før og etter 1975 Argumenter som brukes for å gjennomføre innvandringsrestriksjoner? Konkurranseargumenter (1200, 1600, 1975) Fremmedfiendtlige argumenter (Uønskede grupper; 1600, 1800, 1975) Utenrikspolitiske argumenter (sikkerhetshensyn) Integreringsproblemer Trussel (muslimene vil overta) K S - HiØ

Utsagn De hjemlige arbeidere som utvandret ble erstattet av fremmede ”ofte av ringere race”(Mowinckel, komitémedlem i utvandringskomiteen 1887) ”De svenskene som kommer hit, har gjerne villet være de som har makta. En gang gikk vi med hvert vårt vedtre når vi skulle til arbeidet, for at vi skulle ha noe å forsvare oss med om vi møtte svenskene når de var fulle. …” (1890 arbeider fra Kristiansand) ”… Sumde spaar enndaa saa ille, at vert ikkje ein hægre bom set fyre nokot meir aa hindre farkar fraa andre land for aa sleppa inn. So vil detta verta det norske folks ruin. …” (Venstres fylkesorg. i brev til Stortinget 1898) ”I Amerika lever nu 11 millioner negre, der er efterkommere af negerslaver … Negrene i Nordamerika er lade, forsømmelige, upaalidelige, løgnaktige, raa og grusomme …selv de mest rættenkende og humane Nordamerikanere mistvivler om at negrene nogen sinde kan blive brugbare amerikanske borgere …” Allers illustrerte konversationsleksikon, København 1909) ”… ordet svenske har ofta nyttjas som et skällsord.” (Emigrasjonsutredningen 1911) K S - HiØ

Innvandrerbefolkningen etter landbakgrunn 1970 - 2009 I dag er det 508 000 personer bosatt i Norge som enten har innvandret selv eller er født i Norge med innvandrerforeldre. Til samme utgjør disse gruppene 10,6 prosent av befolkningen. Om lag 233 000 personer har bakgrunn fra Europa. Av disse er det 60 500 fra land i Europa utenom EU/EØS. Det er 186 000 personer med bakgrunn fra Asia, 61 000 med bakgrunn fra Afrika og 17 000 med bakgrunn fra Sør- og Mellom-Amerika. I tillegg er det 10 500 personer med bakgrunn fra Nord-Amerika og Oseania. K S - HiØ

De 15 største innvandrergruppene i Norge – 1. januar 2007 K S - HiØ

De 15 største innvandrergruppene i Norge 1. januar 2008 (2009) K S - HiØ

Årsak til innvandring I løpet av 2008 innvandret 48 000 ikke-nordiske statsborgere til Norge for første gang. Både arbeids- og familieinnvandringen var større enn noen gang. Arbeid var innvandringsgrunn for om lag halvparten, en tredel kom på grunn av familie, mens henholdsvis 9 og 8 prosent kom på grunn av flukt og utdanning. K S - HiØ

Begreper knyttet til personer som har flyktet fra forfølgelse, fengsling eller krig Flyktning: Personer som er på flukt av forskjellige årsaker, f.eks. krig, uroligheter eller menneskerettighetsovergrep. Overføringsflyktning: En person som har fått flyktningstatus av FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) og som UNHCR ber om bosetting for. Fra 2005 har kvoten vært på 1000 plasser. (Treårig kvote) Asylsøker: Person som ber myndighetene om beskyttelse og anerkjennelse som flyktning. Personen kalles asylsøker inntil søknaden er avgjort. Opphold på humanitært grunnlag: Samlebegrep på flere typer tillatelse til å oppholde seg i Norge, som gis etter en individuell vurdering til personer som ikke fyller kravene for å få asyl. Opphold på humanitært grunnlag gis til personer som har behov for internasjonal beskyttelse eller når andre sterke menneskelige hensyn taler for at de bør få bli i landet. K S - HiØ

Hva forstår vi som tap … som vinning … i migrasjonssituasjonen? VINNIG K S - HiØ

Migrasjonsprosessen Hjemlandet Reisen Det nye landet K S - HiØ

HJEMLANDET Situasjonen i landet Gode/vonde minner Nettverk Eiendeler Avskjed!? K S - HiØ

REISEN I eget hjemland Transitt Mål - landet K S - HiØ

I NORGE Grensen Politiet Asylmottaket Ventetid Glad/trist melding Ny ventetid Bosetning K S - HiØ

ET NYTT LIV I ET NYTT HJEMLAND Foreldrenes situasjon Tap Vinning Barnas situasjon K S - HiØ

UTFORDRINGER Hvordan kan vi i skolen bidra til å gjøre tapsopplevelsene mindre og vinningsopplevelsene større? K S - HiØ

Innlemmingsstrategi !? Hva betyr det å innlemmes i et samfunn? Styrt innenfra / utenfra Kan innlemmingsstrategiene være forskjellige på ulike nivåer? Mikro – barnet og familien Meso – barnehagen, skolen og lokalsamfunnet Makro – kommune/stat utdanningssystemet/utdanningspolitikken K S - HiØ

Innlemmingsstrategi og ideologi Kan det være sammenheng mellom innlemmingsstrategi og ideologi? Hvilken sameksistens er ønskelig? pluralisme assimilering (mangfold) (likhet) K S - HiØ

Ulike Innlemmingsstrategier segregering assimilering K S - HiØ

Segregering Påtvunget segregering Valgt segregering (separatisme) Bosetningsmønster Arbeidsforhold Politiske sammenheng Tanker om repatriering (hjemsending) Valgt segregering (separatisme) Tar kun del i den opprinnelige kulturen Barna skjermes fra ”ytre” kulturpåvirkninger Er fremdeles der man var ved ankomst til Norge. K S - HiØ

Assimilering Fullstendig identitetsbytte. Gir avkall på opprinnelig kultur. K S - HiØ

HVA ER DA INTEGRERING? K S - HiØ

Begrepet integrering brukt i stortingsmeldinger I St. meld nr. 17 (1994-95)Om flyktningpolitikken forklares integrering på følgende måte: «Integrering brukes i mange ulike betydninger, både som innvandringspolitisk mål og middel. Oftest anvendes begrepet for å beskrive prosessene som innebærer at innvandrere blir en del av et samfunns sosiale liv (i vid forstand). Prosessen er toveis/gjensidig og berører derfor både den enkelte innvandrer og befolkningen for øvrig. Prosessen foregår kontinuerlig og vil kunne arte seg høyst forskjellig, avhengig av den enkeltes forutsetninger, livsfase osv.». I St. meld nr. 17 (1996-97)Om innvandring og det flerkulturelle Norge forstås integrering på følgende måte: «Begrepet betegner målet om likestilling gjennom like muligheter, rettigheter og plikter til deltakelse for alle, uansett opprinnelse. Det brukes også om ulike samfunnsprosesser i retning av målet. Slike prosesser er sammensatte, foregår kontinuerlig, er sjelden helt konfliktfrie og berører alle deler av befolkningen. «Integrering» brukes ofte som en motsats til begrepet «assimilering» og signaliserer at innvandrere innen visse rammer kan føre videre kulturell og religiøs egenart. Tiltak med sikte på å presse innvandrere eller andre minoriteter til å gi opp særpreg for å bli mest mulig lik majoriteten, er eksempler på assimileringspolitikk.» I St. meld nr. 17 (2000-2001)Asyl- og flyktningpolitikken i Noreg forklares integrering som: «Inkludering av individ eller av grupper (som minoritetar) på like vilkår i samfunnet, i ein organisasjon eller på ulike samfunnsområde (som utdanningssystemet, arbeidslivet eller bustadmarknaden). I omgrepet ligg det at det må vere ei gjensidig tilpassing mellom gruppene i samfunnet». I st. meld nr. 49 (2003-2004)Mangfold gjennom inkludering og deltakelse brukes integreringsbegrepet både som prosess og som mål: ” Som nevnt allerede, brukes integreringsbegrepet også om veien mot målet, ikke bare om målet selv.” K S - HiØ

Handlingsplan mot rasisme og diskriminering (2002 - 2006) Integrering er en gjensidig prosess hvor både personer med innvandrerbakgrunn og majoriteten må tilpasse seg hverandre. I den prosessen har alle et ansvar for å bidra konstruktivt. K S - HiØ

Integrering - inkludering Forandringer i integreringsbegrepet i offentlige dokumenter fra 1973 og fram til i dag Integrere seg / inkludere dem Engen: Integrerende sosialisering K S - HiØ

Hvilken innlemmingsstrategi gir best resultat? Slik lykkes innvandrerbarna Internasjonal undersøkelse – 13 deltakerland deriblant Norge Viser fire ulike ”typer” K S - HiØ

Den diffuse typen Verst ute å kjøre er den diffuse typen - som verken kjenner seg hjemme i foreldrenes kultur - eller i den norske. Denne gruppen - som scorer lavt både på livskvalitet og skoletilpasning - utgjør i Norge 27,1 prosent. - De mangler etnisk identitet, og risikerer å utvikle antisosial atferd. De har liten kontakt med foreldrenes tradisjon. Men de er også negative til det nye landet. For eksempel behersker de språket dårlig. Dette er ungdommer som kan få atferdsproblemer og som ofte sliter med dårlig psykisk helse. K S - HiØ

Den etniske typen Dette er ungdom som først og fremst orienterer seg mot sin opprinnelige kultur. De snakker sitt eget språk, har venner fra egen etniske gruppe og behersker ofte vertssamfunnets språk dårlig. Den etniske typen scorer bra på psykisk helse, men dårlig når det gjelder tilpasning på skolen og i samfunnet for øvrig. 29,5 prosent. K S - HiØ

Den nasjonale typen Den nasjonale typen passer bare 14,6 prosent av ungdommene i den norske delen av undersøkelsen. Det er de som går helt opp i den nye nasjonale identiteten, på bekostning av den opprinnelige kulturen. De bryr seg lite om familien, snakker så å si bare vertslandets språk og er utelukkende sammen med kamerater fra det nye landet. Men de scorer ikke høyt på livskvalitet, og greier seg heller ikke spesielt bra. K S - HiØ

Integreringstypen Den største gruppen - som jevnt over klarer seg bra - hører til integreringstypen. Dette er ungdom som respekterer sine foreldre, men som også gjør bruk av vertslandets kultur. De velger seg det beste fra begge verdener, og scorer høyt på selvtillit, tilpasning og livskvalitet. Nesten halvparten av de 8000 ungdommene tilhører denne gruppen. I Norge derimot, gjelder det bare rundt 28,5 prosent K S - HiØ