Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

DEN FLERKULTURELLE SKOLEN

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "DEN FLERKULTURELLE SKOLEN"— Utskrift av presentasjonen:

1 DEN FLERKULTURELLE SKOLEN
Didaktiske utfordringer Synliggjøring av mangfold ”Hybel til leie” – en øvelse Holdningsskapende arbeid KS - HiØ

2 En flerkulturell skole
En flerkulturell skole er kjennetegnet ved et personale som ser på det flerkulturelle og et mangfold blant barna, foreldrene og lærerne som normaltilstand og som bygger på dette i sin skoleutvikling De voksne ivaretar barnets rett til å være annerledes – deres forskjellighet – i fellesskapet Kunnskapsdepartementet KS - HiØ

3 Det er ”normalt” å være forskjellig!?!
”Hverdagsbrukeren” – ulike kulturer er ”det normale” ”Festbrukeren” – feirer ulike kulturelle merkedager (gjerne litt eksotisk) Tove Skoug1989 KS - HiØ

4 ”Hverdagsbrukeren” Elevene kjenner igjen noe av sitt i inne- og utemiljø Elevene ser seg selv som en del av et større fellesskap Lærerne kjenner elevenes bakgrunn – foreldrene blir sentrale fordi de kjenner barnet/ungdommen best Religiøse høytidsdager blir tatt hensyn til Merkedager markeres Det tas praktiske hensyn KS - HiØ

5 Undervisningen Hvilke begreper brukes? Språkopplæring –
norsk / morsmål Tospråklig assistent / morsmålslærer Hvilke bøker – språk / tema? Hvordan bygge på elevenes erfaringer? Hvordan forstår læreren verden? Hva gjenspeiler lærebøkene? KS - HiØ

6 Eksempel fra en lærebok i dag
”Tellus 10 - natur og miljøfag for ungdomstrinnet” Aschehoug 1999 Hva signaliserer dette bildet? Kan slike bilder være med på å forsterke elevers oppfatninger om mennesker fra land utenfor Europa? KS - HiØ

7 Fag og organisering Særskilt norsk, morsmålsopplæring, tospråklig fagopplæring Andre fag Enkeltvedtak på bakgrunn av kartlegging Tildeling Organisering Teoretiske fag etnomatte Praktisk estetiske fag Mat og helse KS - HiØ

8 Samarbeidspartnere Redd Barna Kirkens Nødhjelp Norges Røde Kors
FN-sambandet Innsamlingsaksjoner (fadderbarngrupper) FORUT (mye gratismateriell hos alle) FN-figuren på skolebesøk KS - HiØ

9 Solidaritetsarbeid FORSLAG:
Kan dere være enkelte ”farer” forbundet med solidaritetsarbeid? FN-dagen Nasjonale merkedager ”Søsterskoler” Brev Nettkontakt Elevutveksling Økonomisk bistand? Basarer, loppemarked … Innsamlingsaksjoner KS - HiØ

10 HYBEL TIL LEIE Grupper på 4-5 personer – utføre arbeidsoppgavene på arket (10 min) Hente nye arbeidsoppgaver (10 min) Oppsummering – en fra hver gruppe presenterer gruppas tanker KS - HiØ

11 Hvor er sentrum i verden – brette ut en badeball
KS - HiØ

12 Holdningsskapende arbeid
Holdninger personalet elevene foreldrene Holdningsendringer – hvordan gjør vi det? KS - HiØ

13 Bruk av skjønnlitteratur
Rose Lagerkrantz (1995): Den långa, långa resan. Stockholm: Bromberg forlag T. H. Thunes (1993): Abels fabel – jakten på sannheten Eiksmarka: Libretto forlag Kan skjønnlitteratur også brukes i personalet? KS - HiØ

14 Å forstå og bli forstått
KS - HiØ

15 Egnet i en flerkulturell skole?
Noen barn er brune som et nystekt brø’. Noen barn er gule, noen barn er rø’. Noen barn er hvite, noen nesten blå. Meget er forskjellig, men det er utenpå. Noen barn har burnus, og noen kimono. Noen barn har genser og noen rebozo. Noen barn går nakne helt fra topp til tå. Meget er forskjellig , men det er utenpå. 6. Noen barn er finske, noen fra Sudan. Noen barn er norske og noen fra Japan. Ja, det finnes barn i hvert et land og rike. Meget er forskjellig, men inni er de like. Noen barn får smørbrød, og noen spiser ris. Noen liker froskelår, og noen liker is. Noen spiser kokt fisk og noen spiser rå. Meget er forskjellig , men det er utenpå. Noen barn har trehus, noen bor i båter. Noen bor i steinhus, og noen bor på flåter. Noen barn har hytter som er bygd av strå. Meget er forskjellig, men det er utenpå. 7. Tenk om de kunne leke sammen alle sammen. Da fikk vi en rekke fra Afrika til Drammen. Noen ville le, og noen ville skrike. Meget ble forskjellig, men inni var de like Noen barn si'r yes og noen sier ja. Noen sier oi, og noen sier da. Og noen sier si, og noen sier så. Meget er forskjellig, men det er utenpå. KS - HiØ


Laste ned ppt "DEN FLERKULTURELLE SKOLEN"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google