Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1 Fagdidaktikk for PPU v/Ronald Nolet
Hvorfor fagdidaktikk? Hjelper oss til å forstå bedre fagets verdier, formål, innhold og arbeidsmåter Hjelper oss til å analysere innhold i læreplaner Hjelper oss til å foreta mer bevisste valg av lærestoff, læremidler, arbeidsmåter og vurderingsordninger Være korrektiv til egne erfaringer og holdninger til undervisning Bidrar til profesjonell faglig trygghet og bevissthet hos lærere
Fagdidaktiske tradisjoner og modeller Mål-middel-teorier er ofte rettlinjet Mål stoffutvalg metoder resultat-måling Didaktiske relasjonsteorier har flere linjer som synliggjør flere dimensjoner Legger vekt på det fins mange og gjensidige sammenhenger i undervisnings og læringsprosesser
Fra læreplan til læring De ulike læreplaner kan deles inn i: Ideene bak læreplaner (intensjonene) Den skrevne læreplanen (f.eks R 94/L 97/Kunnskapsløftet/Læringsplakaten) Fortolkningen av læreplanen (ulike tolkninger av læreplanteksten) Den gjennomførte læreplanen (undervisning) Den erfarne læreplanen (utbytte av undervisning osv)
Læring og undervisning Læring er noe som skjer med og i eleven Undervisning er noe som blir gjort av en annen Undervisningens mål er å sette i gang læring Det er viktig å problematisere forholdet mellom intensjoner bak, innholdet i og oppfølging av skriftlige læreplaner i hverdagen
All opplæring (undervisning, sosialisering, oppdragelse) handler om mellommenneskelig virksomhet Men kommunikasjonen går ikke bare en vei men er gjensidig På tross av det finnes det viktige forskjeller i alder, modenhet, formell myndighet, reell innflytelse og makt Dialogen vil nesten alltid være asymmetrisk
Barn og unge er ikke ”tomme” datamaskiner som vi ”fyller” med programvarer og software Alle har sin personlighet, erfaringer, interesser, evner osv.
Konstruktivisme Læring er en sosial aktivitet Oppstår ikke i et tomrom eller bare som selvlæring (autodidakt) Kunnskaper utvikles gradvis og de konstrueres aktivt av den enkelte Dette er avhengig av bl.a. viten, forståelser, erfaringer, innsikt, ferdigheter, holdninger osv.
Undervisningsprinsipper i et konstruktivistisk perspektiv Bevisstgjøring av elevenes ansvar for sin læring – kan derfor ”ikke bli lært” av læreren Bruke kommunikasjonsmåter og aktiviteter som fremmer virkelig tankeaktivitet Fremme refleksjon over læringen gjennom presisering av mål og konklusjoner Skape motivasjon for læringen Bygge på det elevene kan fra før, påpeke relasjoner og skape helhetforståelse
Gjennomføre diagnostiserende undervisning Tar hensyn til og utfordrer hverdagsforestillinger – oppfordrer til kritisk tenkning