Faggruppen språk og kommunikasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LOGOPEDTJENESTER I NORD- TRØNDELAG
Advertisements

Kompetanseutveksling i Stavanger
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Henvisning til PP-tjenesten
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.
Evaluering av september på blå
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Systematisk oppfølging av barns språkutvikling i
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Et økende problem i skolen?
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Helsekontoret for barn og unge
GAUSDALSMODELLEN - EKSEMPEL PÅ HELSEFREMMENDE OG FOREBYGGGENDE ARBEID PÅ BARNEHAGENS ARENA GAUSDALSMODELLEN -
Konsultasjonsteam for skolevegring
Sammensatte lærevansker
Kompetanseplan for barnehagene i Bydel Gamle Oslo 2014
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Felles innsats mot mobbing
VÅLER FOLKEBIBLIOTEK Eva Øiseth Wenstad ”Lesestund er kosestund” - et samarbeidsprosjekt på tvers i kommunen.
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Styringsgruppemøte Borgøy
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
BAKGRUNN FOR PROSJEKTET
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
Utvikling av funksjonelt språk hos blinde barn
DSM-5 Seksjonsmøte Kirsten.
Lyshovden Oppveksttun!
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Tidlig registrering av språkutvikling
ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Velkommen til et nytt skoleår!
Praksiseksempel fra Lørenskog
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Et lavterskeltilbud tidlig i alder og tidlig i vanskeforløp
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Rett hjelp tidlig – Kvello Stavanger kommune har startet et treårig prosjekt ( )for å kvalitetssikre barnehagen og bedre samarbeidet mellom det.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Visjonen vår: Tilstede med glede for å sette gode spor. Organisering: 65 barn fordelt på 5 grupper. Den største gruppen består av 15 barn. 18 ansatte.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Reguleringsvansker (AD/HD)hos barn i barnehage og skole PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Reguleringsvansker/ ADHD problematikk Ergoterapeut Henriette Bjelland Øyri Spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi Tone Hammer Fysio- og ergoterapitjenesten.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Kartlegging Observasjon og kartlegging av språk kan være et verktøy som kan bidra til en god overgang og sammenheng mellom barnehage og skole. Med bedre.
Asperger syndrom og ADHD
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Dysleksi og spesifikke språkvansker
Språkløyper i Mylingen barnehage
Observasjon og kartlegging av barns språk
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Faggruppen språk og kommunikasjon Fagområder Fokusområder 2013/14

Taleflyt- stamming/løpsk tale Leppe/kjeve/ganespalte Språklydsvansker Minoritetsspråklige Stemme Lese/skrivevansker

DCD (development and coordination disabilities) bl. a. dyspraksi Språkvansker: 1) Spesifikke språkvansker; ekspressivt, impressivt, fonologisk eller blandet: Line 2) Forsinket språkutvikling: Line 3) Språkvansker knyttet til syndrom/annen diagnose/andre vansker: Aud Jorunn 4) Pragmatiske språkvansker DCD (development and coordination disabilities) bl. a. dyspraksi

Vårt arbeid Sakkyndig vurdering av behov for spesialpedagogisk oppfølging. Egen sakkyndig vurdering for logopedsaker Direkte arbeid med barn i logopedsaker Veiledning til foreldre/barnehage/skole Språklydsklubber Taleflytgruppe for barn/ungdom Begrepstrening/språkklubb Språktiltaket Konsultasjoner/kurs

Vi vil fortelle mer om… Språktiltak Taleflytgruppe Språklydsgruppene DCD Kartleggingsverktøyet Mc. Arthur-Bates Begrepstrening og kortene (Kari)

Språktiltak Tiltaket skal gi personalet kompetanseheving på systematisk språkarbeid Alle barn skal få støtte i egen språkutvikling Barn med flerspråklig bakgrunn og barn med forsinket språkutvikling skal utvikle et bedre språk og oppleve mestring Barnehagen skal utvikle et helhetsperspektiv på språkarbeidet i egen virksomhet

38 Språktiltak «gamle» barnehager aktive barnehager Bjergsted Aubeberget Boganes Bamsefaret Bråde Barnas hus Fredheim Bekketunet Gauselbakken Bokkaskogen Hundvåg Børesvingen Huskestua Kampen Lassamyrå Kvitodden Mjughaugskogen Sandvikveien Ramsvikskogen Solheim Skeie Soria Moria Solvang Sundelia Triade Tjensvoll aktive barnehager Scalabarnehagene Barnehagen Tasta Slåtthaug Jåttå Molkeholen Vågen Askeladden/Trollskogen Austre Åmøy Emmaus Gautesete Husebøstykket Ytre Tasta Viktig at PPT viser at ting henger sammen, skaper rød tråd i sakkyndige osv. 38

Språktiltak Evaluering av Språktiltak i Stavanger Kort om evaluering, bruk områdene til å fortelle kort om innhold i hvert

Språktiltak Eksempel tiltakstrappa

Kurs om flerspråklige barn i barnehage Videreføring av språktiltak i barnehage Fokus på hvordan barnehagen kan legge til rette for språkutviklingen til de flerspråklige barna. Foreldresamarbeid Observasjon/kartlegging v.h.a. språktrappen Hvordan oppdage de barna som trenger mer enn uformell språkstimulering/opplæring i barnehagen -tiltak i barnehage (språkgrupper, språktiltak) -behov for spesialpedagogiske tiltak

Språklydsklubber Vi har nå to språklydsklubber i PPT denne høste. Det K-klubb og R-klubb. Dette er for barn som går i sitt siste år i barnehagen og kun har vansker i forhold til språklydsavvik.     

Taleflyt Taleflyt er et satsingsområde for logopedgruppen. Det jobbes med å gi et gruppetilbud i forhold til ungdomsskoleelever som stammer. Vi har fått og får nyutdannede logopeder som har høy kompetanse på taleflyt. – Vi gleder oss

DCD – Developmental Coordination Disorder Forstyrrelse i utviklingen av motoriske koordinasjon Vansker med motorikk, konsentrasjon, koordinasjon, oppmerksomhet Førskole: Ofte klossete, motorisk forsinket utvikling Skolebarn: problemer med brettspill, ballferdigheter, sykling, håndskrift, organisering Alvorlige konsekvenser for akademisk læring og dagliglivets aktiviteter Overlapping med andre spesifikke lærevansker, som dyspraksi, ADHD, dysleksi, Asperger syndrom BUP: F.82 Spesifikk utviklingsforstyrrelse i motoriske ferdigheter eller F.83 Blandet utviklingsforstyrrelse i spesifikke ferdigheter. Dette blir da som oftest en tilleggsdiagnose, men problematikken skal beskrives detaljert

DCD Ressursgruppe DCD Ressursgruppe: Tverrfaglig samarbeid mellom PPT (Else Marie og Christina), Ressurssenteret, fysio- og ergoterapitjenesten Mål : Øke generell kunnskap Lage felles retningslinjer Vite hvem som gjør hva Skal vi fungere som et internt ressursteam, eller skal bhg og skole kunne ta kontakt for anonym drøfting? Skal vi ta konsultasjoner? Hvor ofte skal vi møtes? Statped Vest: informasjon om hvordan de jobber med DCD

Kartlegging av de yngste foreldrerapport Tidlig innsats: mange blir henvist tidlig Klar sammenheng mellom lærte ord i førskolealder og leseferdigheter i ungdomsskolen (Hagtvedt, Frost) Tidlig språkutvikling hos norske barn: Mac Arthur Bates foreldrerapport for kommunikativ utvikling Norsk tilpasning av Communicative Development Inventories. To skjemaer: -Ord og gester 8-20 mnd. -Ord og setninger 16-36 mnd. Andre verktøy er SATS-screening av 2-åringers språk (helsestasjonen)