Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Språkløyper i Mylingen barnehage
En vei til leselyst?
2
«Tidlig innsats» før «Språkløyper»
8 planer ferdig november 2013 4 handler direkte om språk Språklig bevissthet i førskolegruppa Språk og kommunikasjon 0 – 7 år Matematiske ferdigheter barnehage Leseopplæring 1. – 10. trinn
3
«Tidlig innsats» før «Språkløyper»
Men også: Kosthold og fysisk aktivitet Sosial kompetanse/læringsmiljø Spesialpedagogisk hjelp/undervisning Overganger
4
Tre fokusområder 1. Grunnleggende begreper 2. Førskolegruppa 3. Høytlesing
5
Grunnleggende begreper
Farger Antall Form Plass Størrelse Stilling Retning
6
Førskolegruppa Leseklar Fonem Framlyd Stavelser Setning og ord
Regler og rim Lytte
7
Året rundt i Mylingen barnehage
Uke Tema Merkedager Grunnleggende begrep Førskole-gruppa 1 Planleggingsdag 2.januar Farger 2 Solas tilbakekomst Ord 3 Setninger 4 Sammensatte ord 5 Samisk kultur Solmarkering Historie 6 Samefolkets dag 6. feb. 7 Karneval 8 Karneval 21. februar 9 Vinteraktivitetsuke Antall 10 Stavelser 11 12 13 14 Påske
8
Høytlesing Januar 2014 – tiltak mot enkeltbarn/organisering på én avdeling før lunsj August 2014 leste alle i grupper før lunsj August 2015 leste alle i tilpassede grupper på ulike tidspunkt November 2015 – SWOT-analyse og tiltaksplaner Februar 2016 «Språkløyper»
9
«Språkløyper» Språk- og leseaktiviteter
Vår 2016 Barns språkutvikling Språk og lesing Leselyst Samtalen som arbeidsform Å lese flere ganger
10
«Språkløyper» Språk- og leseaktiviteter
Høst 2016 6. Å lese bilder 7. Konkreter og ordforråd
11
«Språkløyper» Språk- og leseaktiviteter
Vår Å lese tekster med gjentakende mønster 9. Leselogg
12
«Språkløyper» Språk- og leseaktiviteter
Høst Foreldresamarbeid
13
Språkløype 7 Konkreter og ordforråd
14
Høytlesingsbok i desember «24 dager til jul»
15
……24 dager……..
16
……24 dager…….
17
……..24 dager…..
18
«Bokanmeldelse» Kombinasjon av Språkløype 4 «Samtalen som arbeidsform» hvor vi underveis og i etterkant snakker om hva boka handler om Språkløype 8 « Å lese tekster med gjentakende mønster» hvor vi la til rette for samlesing og tekstskaping Språkløype 10 «Foreldresamarbeid» for å dokumentere overfor foreldrene hvilke bøker vi leser
19
Slik så de første «Bokanmeldelsene» ut
25
«Språkløyper» - 10 pakker og så?
Høst Repetisjon 12. Hva har vi lært? 13. Har vi endret praksis? - individuelt? - som barnehage? 14. Hvordan skal vi bruke det vi har lært?
26
Språkløyper Har vi klart å skape kollektiv utvikling av praksis?
Vår rolle som ledere, hva har den vært/er den? Utfordringer og suksesser underveis
27
Veien til leselyst For barna? For personalet?
28
TAKK FOR OSS! .
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.