Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Reguleringsvansker/ ADHD problematikk Ergoterapeut Henriette Bjelland Øyri Spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi Tone Hammer Fysio- og ergoterapitjenesten.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Reguleringsvansker/ ADHD problematikk Ergoterapeut Henriette Bjelland Øyri Spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi Tone Hammer Fysio- og ergoterapitjenesten."— Utskrift av presentasjonen:

1 Reguleringsvansker/ ADHD problematikk Ergoterapeut Henriette Bjelland Øyri Spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi Tone Hammer Fysio- og ergoterapitjenesten

2 STAVANGER KOMMUNE Henvisning/saksgang Motoriske vansker hos barn med ADHD Kartlegging Oppfølgning Tilrettelegging Innhold:

3 STAVANGER KOMMUNE Henvisning Henvisninger fra barnehage, skole, helsesøster, PPT, SUS, pårørende. Ofte henvist først i skolealder Hva gjør vi når vi får en henvendelse? Prioriteringsnøkkel Fordelingsmøte, tildeling av terapeut(er)

4 STAVANGER KOMMUNE Saksgang Kontakt med pårørende og barnehage/skole Observasjon og kartlegging Forventningsavklaring med pårørende

5 STAVANGER KOMMUNE Hvorfor kartlegge motorikk hos barn med ADHD? Adferdsbeskrivelser ADHD: uoppmerksomhet, impulsivitet, hyperaktivitet Motoriske vansker hos barn med ADHD

6 STAVANGER KOMMUNE Forts. motoriske vansker hos barn med ADHD, kroppslig funksjonsnivå Vansker med å inhibere muskulatur Nedsatt styrke og kontroll over dyp ryggmuskulatur Smerte og stivhet i muskulatur Uttalte med-bevegelser lenge etter at disse skulle vært avviklet Bruk av energi

7 STAVANGER KOMMUNE Motorisk kvalitet Bevegelsesflyt/koordinasjon «Timing» av bevegelser Kontroll av kraft/tempo/retning Automatisering av bevegelser

8 STAVANGER KOMMUNE Grunnleggende ferdigheter løpe hoppe hinke kaste/ta imot balansere klatre

9 STAVANGER KOMMUNE Kartlegging Kartlegging av motorisk funksjon på ulike nivå Ulike redskaper/fremgangsmåter tilpasset de ulike funksjonsnivåene Like viktig å kartlegge ressurser som vansker

10 STAVANGER KOMMUNE MFNU Motorisk funksjonsnevrologisk undersøkelse, Liv Larsen Stray, 2006 Kvalitativ undersøkelse, ikke normer og standardmål Formål: kartlegge motoriske vansker som er karakteristiske for barn med ADHD anskueliggjøre de motoriske vanskene for foreldre/ lærere kan inngå som ledd i utprøving av sentralstimulerende midler

11 STAVANGER KOMMUNE MFNU, hvilke områder dekker testen/skåring Inhibisjon, isolering av bevegelser, medbevegelser Fingradering av kraft, flyt Proksimal stabilitet Bruk av kompenserende muskulatur

12 STAVANGER KOMMUNE

13 Motoriske vansker på aktivitetsnivå Strever med å stå på en fot ved av/påkledning Kommer bort i møbler, medelever Søler ved skjenking av melk og lignende i glass

14 STAVANGER KOMMUNE Motoriske vansker på sosialt deltakelsesnivå Strever med å gjennomføre skoletimer og andre sosiale sammenkomster av en viss lengde Krevende å delta i ballspill på skolen og i fritiden Motorisk uro påvirker lekselesing, oppgaveskriving, gruppearbeid

15 STAVANGER KOMMUNE Oppfølgning «viktigheten av bevegelse» Interaksjon mellom barnet, oppgaven og omgivelsene Gjensidig forhold mellom sansing/persepsjon/motorikk/kognisjon Sentral arena for motorisk og sosial læring Utvikling av barns deltakelse, selvfølelse og identitet

16 STAVANGER KOMMUNE Oppfølgingstiltak Tiltak må tilpasses aktuell problematikk og ulike nivå Tverrfaglig tilnærming Grundig kartlegging som fundament Tiltak i et utviklingsperspektiv- hele tiden dynamiske endringer Veiledning til hjem og barnehage/skole Vurdering av hjelpemidler

17 STAVANGER KOMMUNE Trening av barn med ADHD Hva er trenbart? Konsentrasjon Ressurser som kan utvikles: kondisjon, spenst og muskelstyrke Generelle treningsprinsipper gjelder Inhibisjon er ikke trenbart Trening av dyp stabiliserende muskulatur

18 STAVANGER KOMMUNE Trening av barn med ADHD Hvilke aktiviteter skal satses på? Motivasjon Mestring Sosialt fokus Utvikling av ressursaktiviteter

19 STAVANGER KOMMUNE Forts. Innlæring av form (bokstaver/tegning) Blyantgrep, «Funksjonell håndskrift» Leselig Tempo Smertefritt Kan lese, men ikke skrive med blyant?

20 STAVANGER KOMMUNE Tilrettelegging Ta små pauser Finne egne strategier Kartlegging av omgivelser- å oppdage muligheter Sittestilling Plassering i klasserom Blyant vs. datamaskin Dagliglivets aktiviteter – av/påkledning, egenomsorg, fritidsaktiviteter. Kognitive hjelpemidler

21 STAVANGER KOMMUNE

22 TimeTimer Appstore 29kr

23 STAVANGER KOMMUNE Appstore MemoAssist By Hart Designs (527 kr) Norsk eller engelsk språk

24 STAVANGER KOMMUNE Kognitive hjelpemidler Ukeplan www.levemedadhd.info

25 STAVANGER KOMMUNE Oppsummering Tidlig henvising Lytte til foreldre Overføring barnehage-skole, samt ved lærerbytte Viktig med god kartlegging og dermed økt forståelse for alle rundt barnet Best mulig tilrettelegging på alle arenaer slik at de motoriske vanskene kommer minst mulig i veien for livsutfoldelse og selvfølelse


Laste ned ppt "Reguleringsvansker/ ADHD problematikk Ergoterapeut Henriette Bjelland Øyri Spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi Tone Hammer Fysio- og ergoterapitjenesten."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google