Rolighetsmoen barnehage

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
SFO I hvor stor grad er du fornøyd med : trivselen til barnet ditt? 4,8 tryggheten til barnet ditt? 4,7 4,64,7 personalets omsorg.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagen som språkarena
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Grunnleggende verdier for oss:
Deltakende læring.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TLF: –
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Velkommen til foreldremøte i Holvik barnehage i Grendahuset i Vågsvåg høsten 2015.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Barnehagens innhold skal være allsidig og variert, og utformes slik at hvert enkelt barn får opplevelser og erfaringer som støtte for sin utvikling av.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
BOGAFJELL SFO.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Helsesøsterkongressen 2017
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Årshjul grønnbasen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Siste året i barnehagen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Rolighetsmoen barnehage Vi kan! Vi i barnehagen vil vise at vi kan, og inviterer til dialog med både barn og voksne i barnehagen. Slagordet Vi kan! viser til kompetansen til barna samtidig til de ansattes kunnskap og kompetanse. Barnehagen har en betydning for barns hverdag her og nå og for deres videre liv. Undersøkelser viser også at blant de kommunale tjenestene er det barnehagetilbudet folk er mest fornøyd med. Det er bra – men vi kan bli bedre. Derfor ønsker landets barnehager regjeringas kvalitetssatsing velkommen. Både mandatet og rammene som gis har betydning for hva vi kan få til. Vi legger derfor vekt på noen viktige kjennetegn ved kvalitet i barnehagen: Rolighetsmoen barnehage

OMSORG Vi kan gi alle barn omsorg i barnehagen. Også barna gir hverandre omsorg og bryr seg om hverandre. Yrkesetikken vår synes gjennom gjensidig samspill mellom barn og ansatte. Vi viser omsorg ved å ha tillit til barna, og ved å gi dem varierte utfordringer og meningsfylte aktiviteter. Barnehagen fremmer barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd. Barnas behov for hvile, kos, mat og et helsefremmende miljø inngår i omsorgsbegrepet. Rolighetsmoen barnehage

LEK Vi kan legge til rette for variert lek og få alle barna med. Barn i lek er ett av de viktigste kjenne-tegnene ved barnehagen. Leken åpner for initiativ, fantasi, utforsking, engasjement og fysisk utfoldelse. Barn fortolker sine inntrykk og gir dem mening gjennom lek. Det barn er opptatt av, kan sees i leken. Slik fører lekens ulike uttrykksformer til forståelse og vennskap. Rolighetsmoen barnehage

LÆRING Vi kan utforske verden sammen. Vi fyller dagene med varierte aktiviteter og tema. Vi gir barna opplevelser og kunnskap som styrker deres lærelyst for resten av livet, samtidig har vi respekt for deres forskertrang. Barn er sosiale aktører som selv bidrar til egen og andres læring. I barnehagen læres det i både formelle og uformelle situasjoner. Vi bruker de syv fagområdene i rammeplanen aktivt i dette arbeidet. Og vi støtter og utfordrer barnets nysgjerrighet, blant annet deres forsker- trang og -lyst, i tillegg til deres læringsprosesser gjennom variert innhold, kunnskap og materialer. Rolighetsmoen barnehage

TID Vi kan bruke tiden til beste for barna. Vi tar oss tid til å møte hvert enkelt barn og er åpne for uforutsette innspill og utspill. Det er i de små øyeblikkene vi ser de store begivenhetene i barnas liv. Selv når vi opplever mangel på tid skaper vi gode miljøer for omsorg, lek og læring. Vi tar oss tid til å skape gode hverdager der vennskap etableres, gode læringsprosesser utvikles og lek kan få blomstre uforstyrret. Barna kan også selv fylle tiden med meningsfulle aktiviteter, og de bruker tid på hverandre. Rolighetsmoen barnehage

TRYGGHET Vi kan bidra til at barn utvikler trygghet og identitet. Respekt og toleranse for andre er viktig. Vi arbeider for å utvikle en gjensidig forståelse mellom hjem og barnehage. Samtidig er barnas trygghet i forhold til det som skjer i barnehagen helt avgjørende for å skape en god hverdag for alle. Vi sørger for å skape en barnehage der barn og foresatte føler trygghet og stabilitet i forhold til det som skjer, og til de ansatte. Rolighetsmoen barnehage

VENNSKAP Vi kan legge grunnlaget for et rikt sosialt liv. Lek og vennskap gir sosial og språklig kompetanse. Vennskap bygges gjennom lekefellesskap og er avgjørende for barns trivsel og meningsskaping. Det er i samspill med andre at vi utvikler og lærer. Vi ansatte tilrettelegger slik at gode relasjoner skapes, og hjelper til dersom barn strever med å få venner. Rolighetsmoen barnehage

MEDVIRKNING Vi kan sikre at barn får sette preg på sin egen hverdag. Vi respekterer barnas ulike perspektiv, uttrykk og intensjoner. Barna erfarer at deres opplevelse av verden blir tatt på alvor. Deres meninger er verdt å ta hensyn til. Retten til medvirkning handler om å forstå barns uttrykk, og derfor arbeider vi for å skape best mulig kommunikasjon mellom barna og personalet og mellom de foresatte og oss ansatte. Rolighetsmoen barnehage

MILJØ Vi kan skape et miljø for omsorg, lek og læring. I barnehagen møtes ulike individer og ulike kulturelle ytringer i respekt for det som er forskjellig. Barna preger selv miljøet. Sammen fyller barn og voksne hverdagen med glede, humor, kreativitet og omtanke for fellesskapet. Vi skaper et miljø som fremmer barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd. Vi etterstreber at det fysiske miljøet, både ute og inne, er variert, trygt og utfordrende. Rolighetsmoen barnehage

Rolighetsmoen barnehage Vi kan! Vi ser omsorg, lek og læring i sammenheng, og vi ønsker å tydeliggjøre hva dette betyr i det daglige arbeidet i barnehagen. Rolighetsmoen barnehage