STASJONSUNDERVISNING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Advertisements

Leseglede i 2 klasse Kjølberg skole, skoleåret 2003/2004.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Kroppsøvingsdidaktikk
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Framtida nå - les og forstå!
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Vurdering for læring på Linderud skole
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Early Years ”New Zealand-modellen”
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Oslo.
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Strategier og kompetanse
12 Reflekterende lesing.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Lyshovden Oppveksttun!
Tankekart og læringstrategi
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Foreldremøte 2. trinn
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Foreldremøte a. Fag Alle prøveresultater vil bli gjennomgått på utviklingssamtalene Matematikk: o Halvårsprøve i Multi (på data) o Udir.,
Lesing og lesestrategier
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Uke mars Verdiord: Lydighet Vi holder på å lære oss gitargrepet D i musikk. Da kan vi spille «Ro,ro, ro din båt og «Fader Jakob».
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Foreldremøte 2 b 13. september Vaulen skole. 2B 21 elever Randi er kontaktlærer Bente er lærer i engelsk og tolærer i 2 norsk timer. Anne Gro er mattelærer.
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
Velkommen til foreldremøte i 2a
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Nasjonale prøver Sandved skole
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Velkommen til foreldremøte
Systematisk Observasjon av Lesing.
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Lesskriv 4.
Utskrift av presentasjonen:

STASJONSUNDERVISNING Ved Skoger skole.

STASJONSARBEID Stasjonsarbeid er en metode å bruke for å tilrettelegge for tilpasset undervisning. Metoden kan brukes innenfor de fleste fag og er godt egnet for opplæring innenfor lese-, skrive-, språk- og grunnleggende matematikkopplæring. Dette er i tråd med Kunnskapsløftet, ”Undervisningen må tilpasses ikke bare fag og stoff, men også alderstrinn og utviklingsnivå, den enkelte elev og den sammensatte klasse”. Ved Skoger skole arbeider vi med vår egen modell etter inspirasjon fra Nylund- skole i Stavanger og New Zealand-modellen. Vi startet med stasjonsarbeid i norsk og noen trinn utvikler nå arbeidet videre innenfor matematikk og engelsk.

Hvorfor stasjonsundervisning? Gode rutiner Barna vet hva som ventes av dem Fint for lærer å sjekke ut enkeltelever Oppfølging av enkeltelever er lettere Tilpasset opplæring Varierte aktiviteter i en naturlig ”setting” Mulighet til å arbeide med ulike oppgaver på samme tid

STASJONSARBEID Videre: Vi ser at ved bruk av stasjonsarbeid blir elevene mer aktive. Forutsigbarhet med tanke på hvilke aktiviteter de skal igjennom og sirkulering i forhold til bruk av ulike innlæringsmetoder (data, forming, problemløsing m.m.), gjør at elevene sjelden blir lei og heller blir motiverte for nye oppgaver. Stasjonsarbeid er også en metode som egner seg godt for elevdeltakelse med hensyn til planlegging, gjennomføring og vurdering. Dette vet vi har en positiv effekt på elevers læringseffekt og motivasjon På Skoger skole har vi stasjonsundervisning på alle trinn Stasjonsarbeid kan benyttes i alle fag og inn mot alle tema/emner. Vi bruker metoden ”guided reading” (veiledet lesing) på en stasjon i forbindelse med leseopplæringen .

STASJONSARBEID Veiledet lesing   Veiledet lesing eller ”Guided reading” kommer opprinnelig fra New Zealand. Leseprogrammet er helhetlig, man lytter, snakker, leser og skriver. Det er kjernen i en strukturert lese- og skriveutvikling. Målet ved å bruke veiledet lesing er å utvikle elevenes evne til å bruke lesestrategier. Hvis elevene har gode lesestrategier, vil de forstå hva de leser og lese tekstene mer kritisk. Dette samsvarer med ”Læreplan i norsk” hvor målet for opplæringen er at eleven skal kunne: ”bruke enkle strategier for leseforståelse og reflektere over leste tekster” Veiledet lesing forutsetter arbeid i stasjoner. Stasjonen med veiledet lesing er ”voksenstyrt”. Så langt det er mulig bør elevene deles inn i mestringssgrupper etter nivå. Sammensetningen av gruppene vil derfor variere etter barnas utviklingsnivå i leseprosessen. På Skoger skole har vi på de laveste trinnene kjøpt inn mange småbøker i ulike sjangere i stedet for felles ABC-bok. Elevene vil i samarbeid med lærer ha mulighet til å finne litteratur ut fra egen leseutvikling og eget interesseområde. Småbøkene fungerer også som ”hjemme-lekse-bok”. Fra høsten 09 vil vi jobbe med å nivådele et utvalg av bøker fra biblioteket til videre trening av leseferdighet.

Elevens ferdigheter: Rutiner for hvordan arbeide i klasserommet. Hvordan lese sammen med en med elev Hva de skal gjøre når de er ferdige med en oppgave Når og hvordan gå over til en annen aktivitet Hvordan bruke klassebiblioteket Hvordan bevege seg i klasserommet Hva som er akseptabelt støynivå Hva de skal gjøre når de trenger hjelp Kjernebegreper : ARBEIDSRO – GRUPPEARBEID – SIGNAL Øve utholdenhet Øve å jobbe konsentrert uten voksenstøtte Kunne bytte aktivitet uten å gå veien om lærer Kunne arbeide med en viss arbeidsuro i rommet Kunne velge alternative oppgaver uten lærerhjelp

Arbeid med bok- lese på egenhånd Oppgaver knyttet til bok de har lest.

Lærerstyrt stasjon Vi jobber med rimord.

Stasjon for motorisk trening Vi bygger med kapla

PC -stasjon Her er det tastaturtrening

Eksempel på organisering av stasjonsarbeid i norsk med tema : Kjæledyr Data: Pedagogiske programmer Touch Bokstav, ord og setning Språkverksted Leseforståelse Lærings-strategier Tekster om dyr på nettet Spørsmål fra egen bok om kjæledyr Skriftforming Stillelesning Forming Spill Lærerstyrt post Skrivetrening – dyreord/dikt/vers Bøker om kjæledyr Andre bøker om dyr