Hvordan øke kulturkompetansen på arbeidsplassen?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Inkluderingsarbeid i idrettslaget. INKLUDERINGSKONFERANSE januar – 2011 Svein Femtehjell.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Innvandrerbefolkningen, utvikling
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Fagforeningens arbeid for mangfold
Møteplass for etisk refleksjon
SLIK SIKRER VI SYSTEMATISK LIKESTILLINGSARBEID Anne Marit Skarsbø Seniorrådgiver Mangfold og likestilling i arbeidslivet 28.september.
Tanker om brukermedvirkning
Internasjonal Organisasjon for Migrasjon
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
BJØRKELANGEN VIDEREGÅENDE SKOLE
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Kompetansekartlegging
MANGFOLD I HVERDAGEN.
RIO påvirker og utvikler prosessene som skal gi rusavhengige bedre tilbud Et samfunn hvor alle skal få tilrettelagt veien ut av rusrelaterte problemer.
Språk og sosialisering
– en betingelse for aktivitet
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Mangfold og fellesskap
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
6 Kulturmøter.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
Helsefremmende arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Markedsføring av diabeteslinjen på urdu /punjabi Shaista Ayub
Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Hvordan leverer helse-Oslo varer og tjenester til en flerkulturell by? v/leder Akhenaton Oddvar de Leon, Innvandrerrådet i Oslo
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Utviklingsprosjekter for ledere og medarbeidere i helse-, sosial- og omsorgstjenestene Ann Sissel Misund Nedberg, prosjektveileder KS Midt-Norge.
Internasjonal satsing i Bydel Sagene
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Strategi- og aktivitetsplan
Fagforbundet; ”De gode holdningers forbund” (fra Fafo rapporten ”En mann- en stemme”) En presentasjon om samarbeidet mellom Fagforbundet og Norsk Folkehjelp.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Kompetanse for mangfold
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan øke kulturkompetansen på arbeidsplassen? Etnisk mangfold på arbeidsplassen 19. september 2011 Sykehjemsetatens OXLO-seminar Hege Linnestad Stab samhandling og internasjonalt samarbeid, Likeverdig helsetjeneste

Oslo universitetssykehus 20.000 ansatte 1,2 mill pasientbehandlinger* Hver 6. Ansatt flerkulturell** Hver 5. Pasient flerkulturell** speiler samfunnet *Tall fra 2010 ** Tall fra gamle UUS

Likeverdig helsetjeneste Tjenestene skal være av like god kvalitet Like god tilgang til tjenestene Tjenestene skal gi resultatlikhet Skille mellom likebehandling og likeverdig behandling Lik rett til tjenester – f.eks. gjennom Pasientrettighetsloven. Tar hensyn til at folk er forskjellig og har ulike behov, og tilpasser tjenester deretter

Likeverdige helsetjenester avhenger av: Kompetanse innen flerkulturell kommunikasjon og kultursensitivitet Kunnskap og verktøy for å se brukernes behov og synspunkter Riktig bruk av tolk / benytte kvalifiserte tolker Tilrettelagt informasjon til ulike brukergrupper Forankring av arbeidet for likeverdige helsetjenester hos ledelse og ansatte, i plandokumenter, serviceerklæringer og budsjetter

Interkulturell kompetanse Et hav av begreper Interkulturell kompetanse ”Cultural competence is the process of becoming, not a state of being” Josepha Campinha-Bacote

Kultur og kommunikasjon (Kultur = colere = dyrke) + (Kommunikasjon = communis = felles) = å dyrke noe sammen – et felles gode. Kultur er det som gjør kommunikasjon mulig (Hylland Eriksen & Sørheim 2007). Både verbal og nonverbal kommunikasjon er kulturelt betinget Gjensidig forståelse

Interkulturell kompetanse ”Evnen til å kommunisere hensiktsmessig og passende med mennesker som har en annen kulturell bakgrunn” (Bøhn & Dypedahl 2009).   ”Intercultural competence, also commonly referred to as cultural competence, may in the context of health care be briefly defined as the ability to deliver […] effective, understandable, and respectful care that is provided in a manner compatible with [patients’] cultural health beliefs and practices and preferred language” (Office of minority Service, in Anand & Lahiri, 2009:387).

Interkulturell kompetanse (Campinha-Bacotes) Josepha Campinha-Bacotes modell for kulturkompetanse i helse- og omsorgssektoren – en prosess Kulturell bevissthet Sensitivitet ifht pasientens perspektiv og bevisst egne forutinntatte meninger og fordommer Kulturkunnskap Teori: Generell informasjonssanking om mennesker fra andre kulturer Kulturelle ferdigheter Praksis: Hvordan innhente informasjon om pasientens kultur eller preferanser? Kulturelle møter Verdien av førstehåndserfaring

Interkulturell kompetanse Etnosentrisme: Se og måle verden ut fra ens egne premisser – der egen kultur settes i sentrum – som den ”beste”, og andre kulturer måles ut fra denne. Etnorelativisme (kulturrelativisme): Tilegnet evne til å se verdier, holdninger og handlinger som kulturelt betinget, og ikke universelle. Milton Bennetts utiklingsmodell for interkulturell kompetanse

Hvorfor trenger vi interkulturell kompetanse i helse og omsorgssektoren Forebygge misforståelser (forutinntatte sannheter) Bedre kommunikasjon – evne til å opparbeide tillit Bevisst bruk av tolk – økonomisk og samfunnsmessig gevinst Forebygge fordommer og stereotypier Tryggere ansatte gir tryggere pasienter og brukere ”Raskere tilbake”

Kulturkompetanse på arbeidsplassen Hva har OUS gjort for å styrke de ansattes interkulturelle kompetanse? Muligheter og utfordringer

Strategi for likeverdig helsetjeneste og mangfold Oslo universitetssykehus skal tilby gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, kjønn, bosted, sosioøkonomiske forutsetninger, språk, seksuell legning, etnisk bakgrunn, tro- og livssyn og funksjonsevne. Oslo universitetssykehus skal være et fordoms- og rasismefritt sykehus.

Strategi for likeverdig helsetjeneste og mangfold Organisasjon / system Pasient - pårørende Medarbeider

Lederforankring og synlighet på org.kartet Dedikert ledelse Egen seksjon med fulltidsansatte Synliggjøring internt – i ulike kanaler

Veiledning i flerkulturelt helsearbeid http://vimeo.com/23675381

Veiledning i flerkulturelt helsearbeid (Kulturveileder) (utdanning og nettverk) Samarbeidsprosjekt med Høgskolen i Oslo og Akershus Startet i OUS (2009/2010), videreført i samhandlingsprosjekt med sykehus i Oslo-området og helseinstitusjoner i Oslo kommune/bydelene Ca 75 ansatte ferdig eller i gang med utdanningen 15 studiepoeng; 3 samlinger av 3-4 dager Forankret hos leder Flerkulturelle og etnisk norske medarbeidere, fra ulike stillinger Inngår i nettverk etter utdanning - samlinger Erfaringer fra pilot OUS og fra første ordinære kull: Endret adferd hos studentene! 4. kull starter november 2011 – Søknadsfrist 28. Sept.

Kulturveileder Videreutdanning i Veiledning i flerkulturelt helsearbeid: Mål Kjennskap til kulturelle forskjeller knyttet til helse, sykdom og behandling Bevisst ansvar og roller som yrkesutøver i flerkulturelt sykehus -refleksjon over egen yrkesutøvelse Utvikle veiledningskompetanse i et flerkulturelt arbeidsmiljøet

Kulturveileder: Funksjon og rolle Utarbeides og justeres på den enkelte arbeidsplass. Mulige oppgaver: Veiledningsressurs for andre ansatte Holdningsskapende ambassadører Utvikle ”kursmateriell” Holde foredrag og innlegg, refleksjonsmøter (morgenmøter, fagmøter, ledermøter) Tilgjengelig for spørsmål Videreformidle kontakt Besvare e-post Inter/intranettside Fange opp fordommer og diskriminerende holdninger/handlinger – forebygge misforståelser Ingen ekspert – men ressurs!

Kulturveileder Gevinster for arbeidsplassen Pasientsikkerhet Bidra til bedre arbeidsklima / -kultur Bevisste og forståelsesfulle medarbeidere Omdømme – pasienter, brukere og ansatte føler seg ivaretatt og sett. Veilederne vil gjennom sitt engasjement bidra til kvalitativt bedre tjenester for den enkelte pasient/bruker: Trygge medarbeidere gir tryggere pasienter Noe for deg? Søknadsfrist 28. Sept – til kontaktperson i din virksomhet (ansatte i HF/sykehus i Oslo, eller helserelaterte virksomheter i Oslo kommune/bydelene)

Lederprogram for flerkulturelle medarbeidere OUS skal være en inkluderende arbeidsplass; ledernivåene gjenspeile ansattes bakgrunn Mål: Øke andelen ledere med flerkulturell bakgrunn i sykehuset Mer kulturbevisste interkulturelt kompetente ledere Inntil 25 deltakere; 15 med flerkulturell bakgrunn, 10 med skandinavisk bakgrunn Programmål: økt selvinnsikt, bevissthet om egen stil og atferd, forståelse for gruppedynamikk, kjennskap til OUS-lederplattform, med mer. Tidligere kurs: av 50 deltakere med flerkulturell bakgrunn, har 12 fått lederstilling, 6 har fått tilbud om videreutdanning på BI.

Andre prosjekter Hovedstadsprosjektet: Frokostmøter. Tema: kommunikasjon, forebyggende helsearbeid, psykisk helse og rus, rekruttering og kompetanseutvikling. Helseinformasjon og helsedialog på radio - på urdu, somali og arabisk: Tema: diabetes, syke barn, psykisk helse, tannhelse, brystkreft og kvinnehelse Tro- og livssynsbetjening i sykehus Samarbeidsprosjekt med Samarbeidsrådet for tros- og livsssynssamfunn Mål: etablere et tilbud til pasienter og pårørende som ikke tilhører Den norske kirke. Kurs for ressursteam Internundervisning for ansatte: økt forståelse for det religiøse mangfoldet blant pasienter – og ansatte.

Kurs i norsk lesing og skriving Finansiert med midler fra VOX – BKA Rosenhof fagansvarlig Totalt 75-80 ansatte, inndelt etter nivå, 4 grupper Undervisning én ettermiddag per uke, (kl 13:30-16:05) Totalt 120 timer, over 3 semestre

Betydningen av deltakelse i nettverk Nonemi – Norsk nettverk av migrantvennlige sykehus Diversity Charter – forplikter ledelsen og sykehuset Samhandlingsprosjektet: Styrking av likeverdig og integrerende helsetjenester for minoritetsbefolkning i Hovedstadsområdet Mulighet for å synliggjøre de gode eksempler Effektiv bruk av e-mail og nettsider Erfaringsutveksling – Frokostmøter Oppdatering og tips Nettverk kan være nøkkel til suksess ((Radioprosjekt)

Referansesider: Samhandlingsprosjekt: Styrking av likeverdige helsetjenester i Hovedstadsområdet: http://www.oslo-universitetssykehus.no/hovedstadsprosjektet Kulturveileder: http://www.oslo-universitetssykehus.no/aktuelt/prosjekter/Sider/kulturveileder.aspx Frokostmøter: http://www.oslo-universitetssykehus.no/aktuelt/prosjekter/Sider/frokostmoter.aspx Helseinformasjon og helsedialog på radio: http://www.oslo-universitetssykehus.no/aktuelt/prosjekter/Sider/helseradio.aspx Tro- og livssynsbetjening i sykehus http://www.oslo-universitetssykehus.no/aktuelt/prosjekter/Sider/tro-og-livssyn.aspx Diversity Charter: http://www.diversitycharter.no/

Takk  Hege.Linnestad@ous-hf.no