”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva trenger din skole? Fagtekster Lesing Presteheia skole Kristiansand
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
2 Leseferdigheter og lesevaner
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Vurdering for læring.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 4-5
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
8 Skumlesing.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Lesestrategier og leseforståelse
STASJONSUNDERVISNING
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Tidligere læreplaner.
Velkommen til klasse- foreldrene
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Bokpresentasjon Bergen
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
12 Reflekterende lesing.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 14 LESEFORSTÅELSE.
Framtida nå – les og forstå!
Tankekart for å sortere ingredienser…
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Foreldre som gode leseveiledere
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Den andre leseopplæringa LUB
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Studieteknikk Bison.
Skole/hjem samarbeid.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Informasjon om eksamen
Leseutvikling og læringsstrategier
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Vurderingskriterier enkel versjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41 Lisbeth M Brevik

Agenda Hva er en fagtekst? Kompetansemål lesing – 2., 4., 7. og 10. trinn Førlesing, underveislesing, etterlesing Leseferdigheter Lesestrategi: dybdelesing (SQ3R) Aktiviteter som motiverer til lesing Lisbeth M Brevik

Lisbeth M Brevik

Lisbeth M Brevik

Lisbeth M Brevik

Aktivitet: Bilder Tenk på et fag + et trinn + et tema Forkunnskaper: Tenk på hva du allerede vet om temaet Velg et bilde som illustrerer det du vet Beskriv + begrunn Passer det til alle fag? Lisbeth M Brevik

Aktivitet: Ordbank Egen bok (Ordbank / Word Wall) Forkunnskaper: Samle ord og uttrykk Del og stjel Lag en loop Elevene lager ut fra egne ord og uttrykk Passer det til alle fag? Lisbeth M Brevik

Førlesing Elevene aktiviserer forkunnskaper visualiserer forkunnskaper velger bilder de er trygge på bruker eget ordforråd får tilpasset opplæring (lav + middels + høy måloppnåelse) Lisbeth M Brevik

Læringsstrategi: VØL-skjema Vet Ønsker å vite Lært Lisbeth M Brevik

Kompetansemål lesing – 2., 4., 7. og 10. trinn Lese og forstå hovedinnholdet i tekster Tekst Bilder Figurer Tabeller Utvikling fra 1. til 10. trinn Mengde (leser mer etter hvert) Dybde (forstår flere detaljer, leser mellom linjene) Tekst – tekst (ser sammenhenger mellom tekster) Tekst – jeg (ser ut over teksten) Lisbeth M Brevik

Lese-ferdigheter Å forstå postkortet vs. å forstå konteksten. Lisbeth M Brevik

Lese-ferdigheter Elevene kan forstå at det handler om krig og fred uten å forstå alt.. Lisbeth M Brevik

Lese-ferdigheter Gi elevene honnør for det de forstår, ikke det de ikke forstår.

Leseferdigheter Elevene leser bilder, overskrifter og tekst leser på sitt nivå leser ulikt kan forstå deler uten å forstå alt trenger ikke ”fasit”, men feil må korrigeres bruker læringsstrategier Lisbeth M Brevik

Aktivitet: Puslespill Dann grupper på 3-4 Legg puslespill Beskriv + begrunn Hvilke strategier brukte dere? hjørner kanter farger motiv Viktig å kunne velge mellom strategier Lisbeth M Brevik

Underveislesing Elevene bruker ulike læringsstrategier ser et bilde ser en helhet? får tilpasset opplæring (lav + middels + høy måloppnåelse) Lisbeth M Brevik

Stalsberg, Sysle & NMU <Lesestrategier velges> 1. – 4. trinn Ordbank 1. trinn? VØL-skjema 2. trinn? 5. – 7. trinn 8. – 10. trinn Lisbeth M Brevik

Førlesing, underveislesing, etterlesing Førlesing: Aktivisere elevenes forkunnskaper Underveislesing: Lese på eget nivå Etterlesing: Bearbeide fagteksten Lisbeth M Brevik

Læringsstrategi: dybdelesing (SQ3R) Lisbeth M Brevik I 1946 ble SQ3R-teknikken introdusert av Francis Pleasant Robinson.

Førlesing SQ3R Survey (undersøke teksten) Questions (lage spørsmål) Skum og skan teksten først Les overskrifter Se på bilder (evt egen aktivitet) VØL-skjema (kolonne 1) Questions (lage spørsmål) Ordbank (egen aktivitet) Loop (egen aktivitet) VØL-skjema (kolonne 2) Del spørsmålene med hverandre Lisbeth M Brevik

Underveislesing SQ3R Read (selve lesingen) Lisbeth M Brevik Lese i eget tempo Tilpasse mengden (lese litt – mer – alt) Ta notater (grafiske diagrammer) Lisbeth M Brevik

Etterlesing SQ3R Recall Review Lisbeth M Brevik Tenk gjennom innholdet Svar på spørsmålene (del med andre) Utvikle notatene Utvide Ordbanken VØL-skjema (kolonne 3) Review Se over notatene Husker elevene innholdet? 30 sekunder om teksten pr elev Lisbeth M Brevik

Hvilken lesestrategi bør modelleres før elevenes inngang til denne teksten? FØRLESING

Hvilken lesestrategi bør modelleres før elevenes inngang til denne teksten? FØRLESING

Aktiviteter må motivere til lesing! Bilder Puslespill Ordbank Loop VØL-skjema Grafiske skjemaer Lisbeth M Brevik

Tilpasset opplæring Vurdering Anvendelse Reproduksjon Lisbeth M Brevik Lav måloppnåelse: oppfatte, gjengi, huske, liste opp Middels måloppnåelse: anvende, bruke, tillempe, velge, forstå, forklare, påvise, forutsi Høy måloppnåelse: vurdere, drøfte, begrunne, relatere, dokumentere, dele opp, velge, bekrefte Lisbeth M Brevik

Bruk varierte læringsstiler Visuell (V) – lese/skrive Auditiv (A) – lytte/snakke Kinestetisk (K) – bruke kroppen Taktil (T) – bruke hendene Lisbeth M Brevik

”Tilpasset opplæring for den enkelte elev kjennetegnes ved variasjon i bruk av lærestoff, arbeidsmåter, læremidler samt variasjon i organisering av og intensitet i opplæringen.” Oppl.l. § 1-2 og kap. 5, og læreplanverkets generelle del Lisbeth M Brevik

Kontakt meg gjerne! Lisbeth.brevik@nith.no Lisbeth M Brevik