”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41 Lisbeth M Brevik
Agenda Hva er en fagtekst? Kompetansemål lesing – 2., 4., 7. og 10. trinn Førlesing, underveislesing, etterlesing Leseferdigheter Lesestrategi: dybdelesing (SQ3R) Aktiviteter som motiverer til lesing Lisbeth M Brevik
Lisbeth M Brevik
Lisbeth M Brevik
Lisbeth M Brevik
Aktivitet: Bilder Tenk på et fag + et trinn + et tema Forkunnskaper: Tenk på hva du allerede vet om temaet Velg et bilde som illustrerer det du vet Beskriv + begrunn Passer det til alle fag? Lisbeth M Brevik
Aktivitet: Ordbank Egen bok (Ordbank / Word Wall) Forkunnskaper: Samle ord og uttrykk Del og stjel Lag en loop Elevene lager ut fra egne ord og uttrykk Passer det til alle fag? Lisbeth M Brevik
Førlesing Elevene aktiviserer forkunnskaper visualiserer forkunnskaper velger bilder de er trygge på bruker eget ordforråd får tilpasset opplæring (lav + middels + høy måloppnåelse) Lisbeth M Brevik
Læringsstrategi: VØL-skjema Vet Ønsker å vite Lært Lisbeth M Brevik
Kompetansemål lesing – 2., 4., 7. og 10. trinn Lese og forstå hovedinnholdet i tekster Tekst Bilder Figurer Tabeller Utvikling fra 1. til 10. trinn Mengde (leser mer etter hvert) Dybde (forstår flere detaljer, leser mellom linjene) Tekst – tekst (ser sammenhenger mellom tekster) Tekst – jeg (ser ut over teksten) Lisbeth M Brevik
Lese-ferdigheter Å forstå postkortet vs. å forstå konteksten. Lisbeth M Brevik
Lese-ferdigheter Elevene kan forstå at det handler om krig og fred uten å forstå alt.. Lisbeth M Brevik
Lese-ferdigheter Gi elevene honnør for det de forstår, ikke det de ikke forstår.
Leseferdigheter Elevene leser bilder, overskrifter og tekst leser på sitt nivå leser ulikt kan forstå deler uten å forstå alt trenger ikke ”fasit”, men feil må korrigeres bruker læringsstrategier Lisbeth M Brevik
Aktivitet: Puslespill Dann grupper på 3-4 Legg puslespill Beskriv + begrunn Hvilke strategier brukte dere? hjørner kanter farger motiv Viktig å kunne velge mellom strategier Lisbeth M Brevik
Underveislesing Elevene bruker ulike læringsstrategier ser et bilde ser en helhet? får tilpasset opplæring (lav + middels + høy måloppnåelse) Lisbeth M Brevik
Stalsberg, Sysle & NMU <Lesestrategier velges> 1. – 4. trinn Ordbank 1. trinn? VØL-skjema 2. trinn? 5. – 7. trinn 8. – 10. trinn Lisbeth M Brevik
Førlesing, underveislesing, etterlesing Førlesing: Aktivisere elevenes forkunnskaper Underveislesing: Lese på eget nivå Etterlesing: Bearbeide fagteksten Lisbeth M Brevik
Læringsstrategi: dybdelesing (SQ3R) Lisbeth M Brevik I 1946 ble SQ3R-teknikken introdusert av Francis Pleasant Robinson.
Førlesing SQ3R Survey (undersøke teksten) Questions (lage spørsmål) Skum og skan teksten først Les overskrifter Se på bilder (evt egen aktivitet) VØL-skjema (kolonne 1) Questions (lage spørsmål) Ordbank (egen aktivitet) Loop (egen aktivitet) VØL-skjema (kolonne 2) Del spørsmålene med hverandre Lisbeth M Brevik
Underveislesing SQ3R Read (selve lesingen) Lisbeth M Brevik Lese i eget tempo Tilpasse mengden (lese litt – mer – alt) Ta notater (grafiske diagrammer) Lisbeth M Brevik
Etterlesing SQ3R Recall Review Lisbeth M Brevik Tenk gjennom innholdet Svar på spørsmålene (del med andre) Utvikle notatene Utvide Ordbanken VØL-skjema (kolonne 3) Review Se over notatene Husker elevene innholdet? 30 sekunder om teksten pr elev Lisbeth M Brevik
Hvilken lesestrategi bør modelleres før elevenes inngang til denne teksten? FØRLESING
Hvilken lesestrategi bør modelleres før elevenes inngang til denne teksten? FØRLESING
Aktiviteter må motivere til lesing! Bilder Puslespill Ordbank Loop VØL-skjema Grafiske skjemaer Lisbeth M Brevik
Tilpasset opplæring Vurdering Anvendelse Reproduksjon Lisbeth M Brevik Lav måloppnåelse: oppfatte, gjengi, huske, liste opp Middels måloppnåelse: anvende, bruke, tillempe, velge, forstå, forklare, påvise, forutsi Høy måloppnåelse: vurdere, drøfte, begrunne, relatere, dokumentere, dele opp, velge, bekrefte Lisbeth M Brevik
Bruk varierte læringsstiler Visuell (V) – lese/skrive Auditiv (A) – lytte/snakke Kinestetisk (K) – bruke kroppen Taktil (T) – bruke hendene Lisbeth M Brevik
”Tilpasset opplæring for den enkelte elev kjennetegnes ved variasjon i bruk av lærestoff, arbeidsmåter, læremidler samt variasjon i organisering av og intensitet i opplæringen.” Oppl.l. § 1-2 og kap. 5, og læreplanverkets generelle del Lisbeth M Brevik
Kontakt meg gjerne! Lisbeth.brevik@nith.no Lisbeth M Brevik